Annonce
forside

Se Danmark: Jernmanden varmer op til Hawaii

Taulov: Søren Kongsted er bygningsingeniør og lever af at udvikle nye materialer til at lave vindmøllevinger af, han er familiefar, og så er han klar til at deltage i Ironman World Championship i Kailua-Kona på Hawaii - det mest berømte og mest eftertragtede race i triathlon-sporten. For at vænne sig til de ekstreme varmegrader og den høje luftfugtighed på Hawaii, har Søren bygget et svedtelt i garagen som han opvarmer med en bordgrill og flere gryder kogende vand. Foto: Peter Leth-Larsen

Som læsernes førstehåndsvidner får avisens fotografer set mennesker og begivenheder fra nye vinkler. Hver dag samler vi de bedste billeder i et fotogalleri under overskriften Se Danmark.

Taulov: 42-årige Søren Kongsted har 12 ironmans bag sig og er lige nu på Hawaii for at sikre sig det trettende af slagsen.

Pressefotograf Peter Leth-Larsen besøgte forleden jernmanden i hjemmet i Taulov, hvor den 42-årige trænede op til arrangementet. Det foregik i et hjemmebygget svedetelt i garagen, hvor atleten med kogende vand og en bordgrill vænner kroppen til den varme og fugtige luft på de tropiske øer.

Annonce
Billund: Sun-Air vinder Billund Erhvervsfremmes årlige erhvervspris. Foto: Martin Ravn
Vestbirk: Vestbirk Naturbørnehave søgte og fik 80000 kr. fra GF Fondens trafikpris til at etablere en trafikbane.Foto: Søren E. Alwan
Haderslev: Haderslev har fået en ny crossfit-hal, hvor interesserede kan træne kredsløb og styrke i industrielle omgivelser. Foto: Jacob Schultz
Kolding: Helt systematisk har Museum Sønderjylland i den seneste tid været i gang med at gennemtrawle 12,6 hektar jord lige syd for Vonsild, som den lokale byggematador Pierre Legarth vil forvandle til et boligkvarter med omkring 150 boliger i de næste år.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce