Annonce
Indland

Se Danmark: Kæmpe sandkasse gøres klar til tunge løft

Lindø: På Lindø bliver der bygget et kæmpestort heavy load-område, der skal kunne bære 105.000 ton. Sandet bliver trykkomprimeret af det tyske firma Züblin. Foto: Frederik Nordhagen
Fotograferne er læsernes øjenvidner i den jyske og fynske virkelighed. Følg med i deres arbejde i dette daglige fotogalleri, hvor nogle af dagens bedste billeder er valgt ud.

Lindø: Dimensionerne er så store, at de bedst opleves fra luften, når Odense Havn for tiden arbejder på at udvide ved Lindø i Odense Fjord. Derfor var fotojournalist Frederik Nordhagen forleden i luften med dronen. Fra det perspektiv bliver store entreprenørmaskiner til små legetøjsbiler, som kører rundt i to millioner kubikmeter sand i det kommende heavyload-område, som er under anlæg. Det skal kunne bære 105.000 tons og kan fx bruges når man skal håndtere meget tunge emner til kæmpestore vindmøller.

Annonce
Videbæk: Hver onsdag formiddag er der babysalmesang i Videbæk Kirke. I år er der flere med end nogensinde. Foto: Jørgen Kirk
Aarhus: Aarhus United tabte på hjemmebane til København Håndbold i HTH-ligaen. Foto: Kim Haugaard
Haderslev: Roen sænkede sig over deltagerne til Stafet for Livet i Haderslev Dampark, da lysceremonien gik i gang. Foto: Jacob Schultz
Rask Mølle: 43-årige Karsten Gøeg fra Boring ved Rask Mølle har haft skæg siden de første dun på hagen tittede frem. I dag når skægget til navlen, og er netop blevet kåret som vinder i den horsensianske barbersalon The Dashits konkurrence om "Årets Skæg". - Ja, det er lidt skægt, fastslår han. Foto: Michael Svenningsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce