Når letbanen kommer, skal der spares på busdriften. Også i de områder i Aarhus, hvor letbanen slet ikke kører.
Når første etape af Aarhus Letbane indvies i 2017, så bliver det rigtig godt.
I hvert fald for de århusianere, der er så heldige at bo og arbejde tæt på letbanen.
Sådan ændrer letbanen bybus-kørslen
- I trafikplanen indgår bl.a. forslag til følgende større ændringer med væsentlige betjeningsmæssige konsekvenser:
- Linje 1A/nord til Trige og Lystrup nedlægges. I stedet vil den nye letbane betjene størsteparten af strækningen, mens henholdsvis Trige og Lystrup får anden buskørsel.
- Linje 4A/syd til Tranbjerg reduceres mellem Slet og Tranbjerg, som kun får halvt så mange afgange og et nyt linjeforløb i Tranbjerg.
- Linje 6A/nord reduceres mellem Skejby og Risskov.
- Linje 13/nord til Vejlby og 14/nord til Skejbyparken nedlægges og erstattes af to grene på en ny A-linje.
- Linje 16/nord til Hasle nedlægges og erstattes delvist af ny lokallinje.
- Linje 17/syd til Langenæs nedlægges og erstattes delvist af ny lokallinje.
- Linje 18/nord til Lystrup-Elev-Mejlby nedlægges fra Lystrup og nordpå, og erstattes af lokale tilbringerbusser med omstigning til letbanen.
- Linje 18/syd til Moesgaard Museum får reduceret frekvens fra Kridthøj via Skåde til Moesgaard.
- Linje 19/syd til Mårslet nedlægges og erstattes af anden buskørsel med anden linjeføring gen-nem Højbjerg.
- Linje 20/nord til Åkrogen nedlægges og erstattes delvist af anden buskørsel.
- Ny A-linje etableres fra Park Allé via Trøjborg til henholdsvis Vejlby Nord og Skejbyparken.
- Ny lokallinje med begrænset frekvens etableres. Lokallinjen vil dække en række lokale transportbehov i Aarhus, herunder på Langenæs, i Gl. Åby/Åbyhøj, Gellerup og Hasle.
- Herudover vil der blive kørt med lavere frekvens på en række buslinjer (linjerne 11, 13, 100 og 200).
Mellem Aarhus H og op og ned ad Randersvej til først universitetet og siden det nye universitetshospital i Skejby bliver der afgang hvert syvende minut.
Og på store dele af resten af banen mellem Odder og Grenaa vil rejsende få flere afgange at vælge imellem, end de har i dag.
Men i kvarterer og bydele langt fra letbanen vil passagerer også opleve ændringer. Og ikke nødvendigvis til det bedre.
Busser betaler
Da letbanen blev planlagt, var det meningen, at Aarhus Kommunes andel af finansieringen skulle betales af bybusserne. Forventningerne var en reduktion af buskørslen på omkring 80.000 timer. Og at man kunne nøjes med at nedlægge buslinjer parallelt med letbane-sporet.
Men det har vist sig ikke at være tilstrækkeligt.
I en ny, samlet plan for den kollektive trafik for 2017 opererer man med at nedlægge cirka 83.000 køreplantimer. Heraf cirka 68.000 bybustimer og 15.000 regionale bustimer.
For bybusserne svarer det til en reduktion på godt 12 procent af det nuværende kørselsomfang.
Tilpasninger
Det betyder nedskæringer i eksempelvis det vestlige Aarhus, men også tilpasninger, som kan vise sig at være forbedringer for nogle lokalsamfund.
Planen indeholder for eksempel forslag til en helt ny lokal buslinje, som dækker en række lokale transportbehov på blandt andet Langenæs, i Gl. Åby, Åbyhøj, Gellerup og Hasle. Desuden får Trøjborg den buslinje tilbage, som bydelen mistede som følge af den nye busplan, der blev indført i 2011.
Den kollektive trafikplan, der indeholder striben af ændringer, er en samlet plan for både letbanen, A-buslinjerne, den øvrige bustrafik samt den regionale bustrafik i Aarhus.
Den ventes behandlet i byrådet på mødet onsdag 2. december.
Derefter sendes den i offentlig høring i begyndelsen af 2016. Her får passagerer lejlighed til at kommentere ændringerne.