Annonce
Rejser

Se en lille del af USA fra en prærievogn

Turene i prærievogn kan give en fornemmelse af, hvordan man for 150 år siden rejste gennem øde områder i det vestlige USA. En oplagt familieoplevelse. Foto: Historic Trails West

På adskillige museer i USA kan man blive klogere på indvandrernes "erobring" af uopdyrket land længere og længere mod vest - blandt andet hvordan de samlede alle deres ejendele og i hestetrukne prærievogne begav sig mod ukendt land, levede på en sten og overvandt allehånde uforudsete forhindringer.

Turister kan tage på "roadtrip" som i gamle dage i en mere komfortabel udgave af en prærievogn og undervejs gøre sig forestillinger om, hvordan man rejste gennem USA for over 150 år siden. Det sker i blandt andet Wyoming, og de korteste ture er på blot to timer.

Men vil man have Vesten ind under huden, kan man vælge ture på op til fem dages varighed. Deltagerne overnatter i tipier eller i vognen, og hestevognsturen kan ydermere kombineres med ophold på en af statens mange rancher, hvor man kan opleve en flig af det nutidige cowboyliv.

Billigste tur koster cirka 450 kroner for voksne. Se mere på www.historictrailswest.com. /thor

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce