Annonce
Aarhus

Se hvor letbanens anden etape skal køre

Som denne visualisering viser, kommer letbanens etape til Brabrand til at gå over Banegårdspladsen. Visualisering: Aarhus Kommune

To milliarder kr. vil det koste at anlægge i alt 19 kilometer letbaneskinner til Hinnerup og Brabrand. Først skal der bruges 40 millioner kr. på en forundersøgelse.

AARHUS: Fra Aarhus Ø gennem midtbyen til Brabrand.Fra Lisbjerg til Hinnerup.To nye etaper af Aarhus Letbane, der med fredagens trafikforlig kom et meget stort skridt ind i realiteternes verden.

Inden skinnerne kan lægges, skal der laves en såkaldt VVM-undersøgelse. Det er den, et flertal uden om regeringen - partierne SF, Enhedslisten, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti - har bevilget 40 millioner kroner til at lave.

Undersøgelsen skal i detaljer vise, hvordan letbanesporet kan gå fra Aarhus Ø til Brabrand. Og hvordan det kan forløbe fra Lisbjerg Skole til Hinnerup i Favrskov Kommune.Aarhus og Favrskov Kommuner lavede i 2016 høringsrunder, hvor borgerne blev bedt om ideer og forslag.Her præsenterede Aarhus Kommune en letbane, der begynder på Aarhus Ø. I Nørreport kører den på samme spor som letbanens første etape langs havnen.

Annonce
Rids af letbanens etape to til Lisbjerg. Grafik: Jens Nex
Rids af letbanens etape 2 til Brabrand. Grafik: Jens Nex

Banegårdpladsen og Park Allé

Ved Dynkarken skal der anlægges et nyt spor op ad Sønder Allé og Ny Banegårdsgade over Banegårdspladsen og Park Allé.Herfra skal letbanen føres frem til Viborgvej. Hvordan det skal ske, er en af de ting, VVM-redegørelsen skal kigge på.

Undersøgelsen skal klargøre, hvordan skinnerne mest skånsomt kan lægges i bykernen. To forløb er skitseret, nemlig ad Thorvaldsensgade til Cereskrydset eller via Busgaden, Nørre Allé og Vesterbro Torv.

På Hasle Torv drejer letbanen ind på Ryhavevej og over Hasle Ringvej til Bazar Vest på Edwin Rahrs Vej.Herfra ned gennem Gellerupparken til City Vest og videre ud ad Silkeborgvej til en ny Brabrand Station. Hvor den skal placeres er endnu ikke afklaret.

Parker og rejs-anlæg

Etape tos andet spor skal betjene de nye byudviklingsområdet i Hinnerup og Søften. Desuden skal det tilbyde bilister en mulighed for at stille bilen og tage letbanen det sidste stykke ind til Aarhus.

Det sker ved at anlægge et parker og rejs-anlæg med plads til 1000 biler ved E45's Aarhus Nord-frakørslen i Søften Erhvervspark.Tilsvarende giver letbanesporet rejsende med tog og bus mulighed for at stige af på Hinnerup Station og tage letbanen ind til Aarhus.

Fem-seks år at planlægge og bygge

Claus Rehfeld Moshøj, direktør for Aarhus Letbane, der er ved at lægge sidste hånd på letbanens første etape oplyser, at det tager fra et til tre år at lave en VVM-undersøgelse.

Inklusive udbuddet vil det tage 3-4 år at anlægge de to letbaneetaper til Brabrand og Hinnerup.Claus Rehfeld Moshøj understreger, at det ikke betyder, at Aarhus og Hinnerup kan regne med letbaneåbning i 2022 eller 2023.For selv om et folketingsflertal nu har bevilget penge til en VVM-undersøgelse, har det ikke taget stilling til selve finansieringen.

- Det er jo udfordringen ved en letbane. Den tilfører rigtig meget samfundsøkonomisk, så i den henseende er det en god investering. Men det er rigtig dyrt at anlægge den. To-tre milliarder kroner er en meget stor mundfuld, og man må have respekt for, at politikerne lige skal finde ud af, hvad det betyder, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce