Annonce
Rejser

Sejl med til øhavets flotteste udsigt

Øhavets smukkeste udsigt er at se solnedgangen over Faaborg og Svanninge Bakker fra havnen på Bjørnø, mener Mads Rye Sletbjerg, turistmemanager i Visit Faaborg. Foto: Daniel Villadsen/Visit Faaborg
Syv øer er i 2019 en del af det sydfynske sommer-øhop. Den gule katamaran Seahawk forbinder de små øer på kryds og tværs, mens de vanlige færger sejler besøgende til og fra Fyn. Som noget nyt er Bjørnø med på vandruten.

Fra toppen af Milebjerg på Bjørnø kan man se langt ud over Det Sydfynske Øhav. Der er udsigt til Strynø, Lyø, Avernakø, Skarø, Drejø og Hjortø, alle øer som man kan besøge med den gule katamaran Seahawk, der sejler øhopsturister i sommermånederne. Bjørnø rager med sin 23 meter høje bakke op i landskabet. For den er den eneste af øerne, som istiden formede til et naturligt højt udkigspunkt midt i øhavet, hvor bølgetoppe og bøgetoppe ellers er de højeste punkter. - I modsætning til de andre øer er Bjørnø ikke flad. Den er en lille moræneknold midt i vandet. Der er en fantastisk udsigt fra bakketoppen, som man kan gå op til. Man kan faktisk gå rundt om hele øen på bare et par timer. Og når det er godt vejr, samles man til molekaffe på havnen. Her er øhavets bedste udsigt, fordi man ser ind mod Faaborg og Svanninge Bakker, når man nyder solnedgangen, siger Mads Rye Sletbjerg, turistmanager i Visit Faaborg. Han glæder sig over at have fået endnu en idyllisk ø med på øhop-ruten. - Bjørnø er lidt speciel, for der bor kun 32 mennesker på øen. Med færgen tager det et kvarter til Faaborg, og det vil sige, at de fastboende, der arbejder, alle pendler til Fyn. Der er stort set aldrig et hus til salg derovre, for det er attraktivt at bo der. Samtidig betyder det også, at Bjørnø ikke lever af turismen på samme måde som de andre øer. Måske er det derfor, den først kommer med i samarbejdet nu, vurderer Mads Rye Sletbjerg. På den sydfynske ø kan man besøge Café Pileflet, og et ishus på havnen holder åbent i sommermånederne. Der er kun et par sommerhuse, men ingen man kan leje. Til gengæld kan man leje huse og værelser hos Bjørnøgaard eller overnatte i telt på naturlejrpladsen. Dagligvarer skal man have med fra Fyn, hvis man overnatter.

Annonce

Syv øer for 220 kroner

Hele juli og august sejler skipper Michael Jensen sin katamaran Seahawk i fast rutefart mellem syv sydfynske øer.
Det koster 220 kroner at tage på øhop i Det Sydfynske Øhav, og billetten gælder i syv dage, men udløber, hvis man tager tilbage til Fyn og Langeland med de traditionelle færger.
Du kan stå af og på Seahawk, som det passer ind i din plan. Hver dag sejler den mellem Strynø, Drejø, Skarø, Avernakø, Lyø, Hjortø og Bjørnø.
Der er plads til 12 personer på Seahawk. Og man kan tage cykler og barnevogne med på turen. Der er dog nogle trin op og ned fra færgen.
Øhopbilletten kan også bruges til færgeturen, når man starter og slutter øhopturen med færgerne fra Faaborg, Svendborg eller Rudkøbing.

Ro og ren luft

På bilfrie Bjørnø kan man opleve det, der virkelig trækker turister til øhopsruten i det sydfynske. Ro og ren luft. - De moderne turister søger renhed: rent miljø og ren luft. De søger ro, stilhed og oplevelser uden digital støj. Og måske en dag bliver det en meget større værdi, end vi lige går og tror. Men det er også det, man finder på de sydfynske øer. Det bimler ikke med reklamer og telefoner. Sidste år var en fantastisk sommer for øhoppet. Og mange dage var der udsolgt. Men vi passer også på ikke at sende for mange mennesker ud på øerne, fordi de mister deres værdi, hvis der lige pludselig er flere mennesker på Avernakø end i Faaborgs gågade, siger Mads Rye Sletbjerg. Man starter sit øhop i en af købstæderne: Rudkøbing, Svendborg eller Faaborg. Og med en øhopbillet til 220 kroner kan man hoppe mellem de syv øer: Bjørnø, Strynø, Lyø, Avernakø, Skarø, Drejø og Hjortø. Billetten gælder i syv dage eller indtil man stiger af ved en af købstæderne på Fyn eller Langeland. Selv om det er den ene idylliske, lille ø efter den anden, er der oplevelser nok at fylde en uge med. - Det, der er så spændende ved de syv øer, er, at de har hver deres specielle miljø og traditioner. På Lyø kan de lokale guider fortæller om de blå kanter rundt om husene, der skal holde onde ånder væk, og på Strynø danser de om majstang. På Bjørnø har Gasolin indspillet to plader, og på Drejø kan man komme på hjemstavnsmuseum. Der er nok af historier og fortællinger, siger Mads Rye Sletbjerg.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

112

Politiaktion på Ringgadebroen afsluttet: Ung kvinde stod på ydersiden af broen

Sport

Kyniske Skjern vandt for syvende kamp i træk over Århus Håndbold

Annonce