Annonce
Østjylland

Seks spor på E45 ved Horsens - men arbejdet skal først starte i 2023

E45 ved Horsens skal udvides - dog først fra 2023, hvis det står til regeringen og Dansk Folkeparti. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Regeringen og Dansk Folkeparti har en udvidelse af E45 ved Horsens med på en lang liste over infrastruktur-projekter, men arbejdet skal ifølge planen først i gang i 2023. Andre strækninger vurderes som mere presserende.

Horsens: E45 ved Horsens skal udvides fra fire til seks spor - men først fra 2023.

Investeringen på anslået tre milliarder kroner er del af den store infrastruktur-aftale, som regeringen og Dansk Folkeparti fremlagde onsdag. Den byder på investeringer for ca. 112 milliarder kroner i årene 2021-2030.

Presset på E45 fra Hornstrup nord for Vejle til Skanderborg S er stort, og ønsket om tre spor i hver retning er længe næret. Dog er det bemærkelsesværdigt, at udvidelsen af strækningen Aarhus S-Aarhus N, knudepunktet E20/E45 ved Kolding og E20 Syd ved Odense alle betragtes som mere presserende end Horsens-området.

Disse projekter skal i regeringens plan sættes i gang i 2021, mens Hornstrup-Skanderborg S-strækningen er i såkaldt fase 1 fra 2023 - selv om den igangværende vvm-undersøgelse forventes færdig allerede i foråret 2020.

På pressemødet i dag lød det generelt om infrastrukturplanen:

- Vi vil have mindre transporttid. Med infrastrukturplanen kan vi sørge for, at det går hurtigere at transportere sig fra A til B, hvad enten man benytter sig af tog, bus eller bil, sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, sagde på pressemødet, at aftalen vil skabe et mere sammenhængende Danmark. Og han bekræftede, at DF opsiger aftalen om Togfonden. - Vi har haft stor fokus på opgradering af landeveje og indfaldsveje ude i landet. I alt udmønter vi 112 milliarder kroner, og vi har fået en god balance mellem veje og tognet. Dansk Folkeparti opsiger aftalen om Togfonden. Det betyder, at Vejlefjordbroen ikke bliver gennemført, hvilket giver økonomi til, at andre projekter kan gennemføres, sagde René Christensen.
Annonce

Her er regeringens infrastrukturplan

Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en aftale om investeringer i infrastrukturen.

Aftalen rummer investeringer for 110 milliarder kroner i perioden fra 2021 til 2030.

Ny infrastruktur:

Tredje forbindelse over Limfjorden: 6,6 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2024.

Kalundborgmotorvejens tredje etape: 1,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2023.

Frederikssundmotorvejens tredje etape: 3,4 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2022.

Anlæg af motorvej fra Næstved til Rønnede (Rute 54): 1,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give: 5,8-7,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2023.

Ny togbane over Vestfyn: 4,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Sydlig Ring 5 vest for København: 6,5 milliarder kroner. Anden fase igangsættes 2025-2030.

Derudover rummer planen udbygning af eksisterende infrastruktur. Det gælder blandt andet:

Udvidelse af motorvej E45 mellem Aarhus S og Aarhus N.

Udvidelse af motorvej E45 mellem Vejle (Hornstrup) og Skanderborg S.

Udvidelse af motorvej E20/E45 Kolding V-motorvejskryds (MVK) Kolding.

Udvidelse af motorvej E20 syd om Odense.

Øget kapacitet på Motorring 3 ved København.

Udvidelse af Hillerødmotorvejen, M3 til Ring 4 (begge retninger).

Udvidelse af Ring 4 (nordlig del).

Opgradering til motorvej af Hillerødmotorvejens forlængelse.

Opgradering til motorvej omkring Herning.

Hastighedsopgradering, Ringsted-Odense.

Kilde: Regeringen.dk

Debatten blussede op

Debatten om motorvej E45 ved Horsens blussede op igen tidligere i år, da Socialdemokratiet lancerede et infrastrukturudspil - dog uden at prioritere i ønskerne.

Henrik Dam Kristensen, valgt til Folketinget for S i Horsens, sagde dengang, at gravemaskinerne skulle i jorden "hurtigst muligt efter vvm-undersøgelsen og den endelige politiske beslutning" - uden at sætte årstal på.

Fatma Øktem, der er V-kandidat til Folketinget i Østjylland, fulgte op med bl.a. følgende:

- Jeg er slet ikke i tvivl om, hvad østjyderne har mest brug for, når vi skal tale infrastruktur: Det er faktisk, at E45 kommer op på seks spor på hele strækningen fra Randers til Vejle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce