Annonce
Østjylland

Seks spor på E45 ved Horsens - men arbejdet skal først starte i 2023

E45 ved Horsens skal udvides - dog først fra 2023, hvis det står til regeringen og Dansk Folkeparti. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Regeringen og Dansk Folkeparti har en udvidelse af E45 ved Horsens med på en lang liste over infrastruktur-projekter, men arbejdet skal ifølge planen først i gang i 2023. Andre strækninger vurderes som mere presserende.

Horsens: E45 ved Horsens skal udvides fra fire til seks spor - men først fra 2023.

Investeringen på anslået tre milliarder kroner er del af den store infrastruktur-aftale, som regeringen og Dansk Folkeparti fremlagde onsdag. Den byder på investeringer for ca. 112 milliarder kroner i årene 2021-2030.

Presset på E45 fra Hornstrup nord for Vejle til Skanderborg S er stort, og ønsket om tre spor i hver retning er længe næret. Dog er det bemærkelsesværdigt, at udvidelsen af strækningen Aarhus S-Aarhus N, knudepunktet E20/E45 ved Kolding og E20 Syd ved Odense alle betragtes som mere presserende end Horsens-området.

Disse projekter skal i regeringens plan sættes i gang i 2021, mens Hornstrup-Skanderborg S-strækningen er i såkaldt fase 1 fra 2023 - selv om den igangværende vvm-undersøgelse forventes færdig allerede i foråret 2020.

På pressemødet i dag lød det generelt om infrastrukturplanen:

- Vi vil have mindre transporttid. Med infrastrukturplanen kan vi sørge for, at det går hurtigere at transportere sig fra A til B, hvad enten man benytter sig af tog, bus eller bil, sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, sagde på pressemødet, at aftalen vil skabe et mere sammenhængende Danmark. Og han bekræftede, at DF opsiger aftalen om Togfonden. - Vi har haft stor fokus på opgradering af landeveje og indfaldsveje ude i landet. I alt udmønter vi 112 milliarder kroner, og vi har fået en god balance mellem veje og tognet. Dansk Folkeparti opsiger aftalen om Togfonden. Det betyder, at Vejlefjordbroen ikke bliver gennemført, hvilket giver økonomi til, at andre projekter kan gennemføres, sagde René Christensen.
Annonce

Her er regeringens infrastrukturplan

Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en aftale om investeringer i infrastrukturen.

Aftalen rummer investeringer for 110 milliarder kroner i perioden fra 2021 til 2030.

Ny infrastruktur:

Tredje forbindelse over Limfjorden: 6,6 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2024.

Kalundborgmotorvejens tredje etape: 1,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2023.

Frederikssundmotorvejens tredje etape: 3,4 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2022.

Anlæg af motorvej fra Næstved til Rønnede (Rute 54): 1,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give: 5,8-7,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2023.

Ny togbane over Vestfyn: 4,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Sydlig Ring 5 vest for København: 6,5 milliarder kroner. Anden fase igangsættes 2025-2030.

Derudover rummer planen udbygning af eksisterende infrastruktur. Det gælder blandt andet:

Udvidelse af motorvej E45 mellem Aarhus S og Aarhus N.

Udvidelse af motorvej E45 mellem Vejle (Hornstrup) og Skanderborg S.

Udvidelse af motorvej E20/E45 Kolding V-motorvejskryds (MVK) Kolding.

Udvidelse af motorvej E20 syd om Odense.

Øget kapacitet på Motorring 3 ved København.

Udvidelse af Hillerødmotorvejen, M3 til Ring 4 (begge retninger).

Udvidelse af Ring 4 (nordlig del).

Opgradering til motorvej af Hillerødmotorvejens forlængelse.

Opgradering til motorvej omkring Herning.

Hastighedsopgradering, Ringsted-Odense.

Kilde: Regeringen.dk

Debatten blussede op

Debatten om motorvej E45 ved Horsens blussede op igen tidligere i år, da Socialdemokratiet lancerede et infrastrukturudspil - dog uden at prioritere i ønskerne.

Henrik Dam Kristensen, valgt til Folketinget for S i Horsens, sagde dengang, at gravemaskinerne skulle i jorden "hurtigst muligt efter vvm-undersøgelsen og den endelige politiske beslutning" - uden at sætte årstal på.

Fatma Øktem, der er V-kandidat til Folketinget i Østjylland, fulgte op med bl.a. følgende:

- Jeg er slet ikke i tvivl om, hvad østjyderne har mest brug for, når vi skal tale infrastruktur: Det er faktisk, at E45 kommer op på seks spor på hele strækningen fra Randers til Vejle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce