Annonce
Debat

Selvfølgelig skal barsel øremærkes til mænd

Gitte Randrup

Barsel: Med den nye EU-lovgivning i ryggen får mændene det lettere. I dag skal mænd forhandle både med partneren og med arbejdsgiveren, hvis de ønsker barsel ud over de 14 dage, de er sikret ved lov. Det er mit håb og tro, at de nye regler fører til en holdningsændring i virksomhederne, så det med tiden bliver helt almindeligt, at faderen tager to måneder.

Ifølge Danmarks Statistik holder fædre i gennemsnit 25 dages barsel, mens mødrene er på barsel i gennemsnitligt 231 dage. Dette stemmer overens med tallene fra Nordisk Statistik 2018, der viser, at danske fædres andel af barslen er på 11%, mens den i både Norge og Sverige er en del højere med henholdsvis 19 og 28 pc.t. Ifølge en debat på DR2 har øremærket faderbarsel i Sverige og Norge forøget fædrenes andel af barslen.

Argumenterne mod den øremærkede barsel er mange. Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) udtaler, at barnet bliver taberen i den nye model, fordi det kan betyde mindre tid med forældrene, hvis faderen ikke vælger at tage de to måneder. For ham er det afgørende, at familien selv kan bestemme, hvordan barslen skal fordeles.

Men i realiteten er der også øremærkning i dag. Moderen har tre måneder, som bortfalder, hvis de ikke holdes, og det samme gælder for de øremærkede to uger, som faderen har ret til. Der er kun reelt frit valg over 32 af ugerne.

Ligestillingsminister Eva Kjer Hansen (V) mener, at mere barsel til mænd burde være nået af frivillighedens vej med initiativer, kampagner og oplysning. Problemet er bare, det går meget langsomt af frivillighedens vej.

Selvsagt er der risiko for, at fædre, der eksempelvis er selvstændig erhvervsdrivende, kan få et problem med at holde orlov, da de ikke er dækket økonomisk, som lønmodtagere er.

Omvendt får fædrene med deres lovmæssige ret til barsel alt andet mulighed for at knytte et endnu stærkere bånd til deres barn i dets første tid af livet.

Argumentet om frivillighedens vej til mere barsel til mænd har jeg svært ved at forstå ud fra et ligestillingssynspunkt. For hvordan kan det være, at det er helt i orden, at kvinder sikres ret i loven til barsel, og mænd ikke skal sikres samme rettighed, men kun kan opnå det ved forhandling med partner og arbejdsgiver?

Det vil rykke ved ligestillingen, at fædrene får øremærket barsel. Det vil fremme en mere ligelig fordeling af karrieremuligheder og ledelsesposter. For jeg tror, at det er sådan, at mange ligestillingsproblematikker trækker tråde tilbage til den ulige fordeling af barslen.

Når kvinderne tager langt det meste af barslen, er det nærliggende, det også dem, der går ned i tid og bliver hjemme med et sygt barn. De får ekspertrollen på barnet, men det går ud over karriere, ledelsesposter, løn og pension, hvor de ender med at sakke bagud i forhold til mændene. Omvendt bliver mændene taberne i mange skilsmisser, hvor kvinderne får retten til børnene, fordi de har taget sig mest af dem.

I Danmark vil vi gerne bryste os af, at vi er langt fremme på ligestillingsområdet. Det har vi også været historisk, men vi ser desværre løbende statistikker, hvor vi ikke ligger i top længere. Jeg er bange for, vi på et tidspunkt faldt i søvn. Og nu er vi i chok over, at EU har overhalet os indenom og kommer og fortæller os, at mænd skal have ret til to måneders barsel.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce