Annonce
Aarhus

Selvkontrol, nærvær og sundhed

Anette Schnieber, Ph.D., Psykolog, VIA UC, Ernæring og Sundhed
Annonce

For personer, der er bekymrede over deres vægt eller spisemønstre, kan den tid, vi befinder os i lige nu, næsten virke som den perfekte storm af fælder. For det første er det mørkt, koldt og vådt udenfor, og det kan få mange af os til at søge mod søde, varme og/eller fedtholdige fødevarer. For det andet kan selvsamme vejr og mørke være en barriere for at komme afsted og dyrke fysisk aktivitet. For det tredje venter alle julens fristelser og traditioner knyttet til mad. Endelig er COVID-restriktionerne stadig hos os, og de kan også begrænse den fysiske aktivitet og holde os hjemme i nærheden af køleskabet og kagedåsen.


Vi har en tendens til at tillægge selvkontrol al for stor betydning, når det kommer til at regulere vores spisning

Anette Schnieber, Ph.D., Psykolog, VIA UC, Ernæring og Sundhed


Måske tænker du: ”Godt, nu er jeg advaret! Nu handler det om at stramme balderne og bruge rå selvkontrol på at stoppe mig selv, når jeg får lyst til kakao, kage, juleskum, og at blive på sofaen! Det handler om at tage sig sammen de næste par måneder!”

Vi har en tendens til at tillægge selvkontrol al for stor betydning, når det kommer til at regulere vores spisning. For det første er det meget usandsynligt, at selvkontrol kan hjælpe os til at regulere vores adfærd en hel dag – forskningen viser, at de dele af hjernen, der er knyttet til selvkontrol, kan overbelastes. For det andet er selvkontrol ikke noget, der går i gang af sig selv – der er en række vigtige forudsætninger, der skal være på plads, og disse er overset af mange.

En af de allervigtigste er nærværet – det at være tilstede i her-og-nu, mærke hvor du er, og hvad du er i gang med, frem for at være opslugt af den aktuelle aktivitet (f.eks. TV), tanker og følelser (”Hvordan skal jeg forberede mig til mødet i morgen?”) Nærvær her-og-nu, mærke kroppen og mærke hvad den gør, er en helt grundlæggende forudsætning for, at selvkontrol kan anvendes: selvkontrol er jo evnen til at stoppe ens umiddelbare reaktion (f.eks. at blive i sengen, når uret ringer) for i stedet at vælge en handling, der er mere i overensstemmelse med ens langsigtede mål (f.eks. stå op, så du kan nå at cykle, frem for at køre på arbejde). Hvordan skal man stoppe den umiddelbare reaktion, hvis man 1) Ikke er opmærksom på, at man udfører den? og 2) Ikke er opmærksom på, om denne reaktion passer med ens langsigtede mål?

Anette Schnieber, Ph.D., Psykolog, VIA UC, Ernæring og Sundhed

Selvkontrol er nødvendigt i kortere perioder, når man skal bryde vaner, eller opbygge nye strategier til at navigere i fristelser, sociale madnormer, og ændrede madmønstre. Selv om begrebet nogle gange er udskældt, fordi folk kan forbinde det med selvfornægtelse og afsavn, så er det også den evne, der hjælpe os til at sende vores opmærksomhed forskellige steder hen (f.eks. når vi træner nærvær som en del af mindfulness eller ACT), og den evne, vi bruger til at stoppe negative tanker, der kører i ring – f.eks. hvis vi skælder os selv ud over, hvad vi har spist. Selvkontrol er således din ven, også når du prøver at behandle dig selv mere tilgivende og kærligt. Men vi kan ikke forvente af os selv, at vi bare skal tage beslutningen, tage os sammen – og så lykkes det. Indtil den nye adfærd er blevet så naturlig for os, at den ikke længere kræver selvkontrol, behøver vi evnen til at opdage, hvornår det overhovedet er relevant at stoppe os selv og ændre retning, uanset om det handler om mere selvkærlige tanker eller en kost, der beskytter vores sundhed bedre.

Så træning i selvkontrol – i at vælge dine handlinger frem for at blive revet med at impulser - kan starte med træning i nærvær. Opsøg en psykolog, der udbyder forskningsbaseret mindfulness-træning (f.eks. MBSR-programmet): her trænes både nærvær og evnen til at forholde sig kærligt og ikke-dømmende til egne handlinger. I en mørk, kold og for mange bekymrende tid har vi brug for at kunne mærke, hvad der sker i os og forholde os til, hvordan vi bedst muligt behandler os selv godt. Nogle gange skal vi vælge tilfredsstillelsen her og nu, og andre gange skal vi prioritere det langsigtede, men nærværet giver os grundlaget for at VÆLGE.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Ifølge medie tilbageholdt Heunicke også oplysninger om minksmitte

Aarhus

Dagens corona-tal i Aarhus: Et skridt frem søndag og et tilbage mandag

Annonce