Annonce
Sport

Serie A-skifte skal styrke Ankersens plads på landsholdet

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Peter Ankersen er rykket til Genoa for at udvikle sig, så han oftere kommer i Åge Hareides startopstilling.

Højrebacken Peter Ankersen har byttet Superligaen og FC København ud med Serie A-klubben Genoa i håbet om at udvikle sig, så han kan styrke sit kandidatur til startopstillingen på det danske landshold.

I Serie A er der et massivt taktisk fokus, og fysisk er ligaen væsentligt hårdere end Superligaen.

Det var to af de ting, der trak en målrettet Ankersen mod Italien. Han havde blandt andet skiftet agent for at fremme muligheden for et skifte til støvlelandet.

- Jeg havde sat mig et mål om, at jeg ville til Italien, og det har jeg heldigvis indfriet. Italien passer godt til den måde, jeg spiller fodbold på og den profil, jeg er.

- Ligaen er i fremdrift, efter at den i de seneste par år har været mindre profileret. Det tiltaler mig rigtig meget, og det gør italiensk fodbold også, siger Ankersen.

Han skiftede til Genoa på sommertransfervinduets sidste dag, og han nåede at være i klubben i en måned, inden han i mandags rejste hjem til landsholdets træningslejr i Helsingør.

Han har spillet to kampe for sin nye klub og fået et godt indtryk af Serie A.

- Det er en noget mere fysisk liga end Superligaen, og taktisk har alle hold gode taktikker og står godt på banen, og alle hold har gode spillere. Det hele er niveauer op fra, hvad jeg er vant til fra Danmark.

- Det er også derfor, jeg gerne vil prøve mig af i en større liga, så jeg kan prøve mig af på det højeste niveau hver eneste uge og udvikle mig, siger Ankersen.

Han påpeger samtidig, at det er let at vænne sig til det store taktiske fokus på træningsbanen i Italien, fordi han i fire år har været en del af Ståle Solbakkens stramme koncept i FCK.

Siden sin landsholdsdebut i 2013 har vestjyden spillet 25 landskampe. I 2016 og 2017 var han Åge Hareides foretrukne mand på højre back, men en brækket ankel medførte en pause og satte Ankersen bagud i køen.

Henrik Dalsgaard ligner landsholdets førstevalg på positionen, men skiftet til Genoa skal være med til at skærpe Ankersen i konkurrencen.

- Jeg troede, at jeg havde fået mit landsholdsgennembrud, og så blev jeg skadet. Jeg er kommet godt tilbage efter skaden, og landstræneren ved, at han kan stole på mig, og jeg ved, at jeg kan bidrage til holdet.

- Jeg vil selvfølgelig gerne spille hver gang på landsholdet, og hvis jeg arbejder hårdt i min klub og udvikler mig, så øger det også mine muligheder, siger den 29-årige back.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce