Annonce
Debat

SF ønsker flere gågader i Aarhus: Dansk Folkeparti byder kun på utilstrækkelige alternativer

"Den nuværende parkeringsøgning på de små gader er ineffektiv og dårlig for både miljøet og klimaet. I SF's forslag er det, som midtbyboerne får i bytte for at skulle gå et par 100 meter ekstra til deres bil (desuden er det jo langt fra alle, der ejer én): Bedre luftkvalitet, mindre støj fra biler, højere trafiksikkerhed, bedre bymiljø, bedre adgang på cykel og gåben og en forsimplet parkeringssøgning for dem, der ejer bil", skriver Anders Gerding Yde. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

DEBAT: Flere gader i midtbyen skal omdannes til gågader og cykelveje. Der skal være mere plads til familier og flere handlende i de smalle middelaldergader. Med det formål har SF udarbejdet en plan for en omdannelse af midtbyen frem mod 2040.

Både Strøget og fritlægningen af Aarhus Å har været store succeser, og de succeser håber SF at bygge videre på. Det er dog langt fra alle, der er lige så ambitiøse. Jakob Søgaard Clausen, Dansk Folkeparti, gør det således klart (stiften.dk 6. marts), at Dansk Folkeparti ikke bakker op om forslaget med begrundelsen, at det vil gøre "midtbyen […] mindre tilgængelig for udefrakommende i bil". Det er dog ikke sandt, da forslaget netop prioriterer adgangen til P-husene.

Clausen mener heller ikke, at midtbyens beboere skal have en sværere hverdag. I SF's forslag vil de nemlig skulle parkere på de kommunalt ejede parkeringsanlæg i stedet for at skulle lede efter en p-plads i midtbyens små gader.

Annonce


Jeg venter spændt på et (mere) konkret forslag til, hvordan det skal lade sig gøre. Imens vil jeg blot glæde mig over, at man i Dansk Folkeparti også benytter og er glade for de cykelstier, som de "røde" partier har fået gennemført.


Men den nuværende parkeringsøgning på de små gader er ineffektiv og dårlig for både miljøet og klimaet. I SF's forslag er det, som midtbyboerne får i bytte for at skulle gå et par 100 meter ekstra til deres bil (desuden er det jo langt fra alle, der ejer én): Bedre luftkvalitet, mindre støj fra biler, højere trafiksikkerhed, bedre bymiljø, bedre adgang på cykel og gåben og en forsimplet parkeringssøgning for dem, der ejer bil. Det mener jeg ikke er en dårlig byttehandel, specielt ikke når det samtidig gavner alle midtbyens udefrakommende brugere også.

Det er ironisk, at Dansk Folkeparti ikke vil forbedre midtbyen til gavn for hele kommunen, fordi det vil genere beboerne i midtbyen, når Clausen i sit første indlæg (stiften.dk 17. februar) højt og helligt påstod, at Dansk Folkeparti – modsat de "røde" – repræsenterer hele kommunen …

Det undrer mig desuden, at Jakob Søgaard Clausen bliver ved med at bringe såkaldt intelligent trafikstyring (ITS) på banen, når han skriver, at han har forstået SF's forslag om at skabe bedre byrum i midtbyen. ITS-løsninger kan nemlig overhovedet ikke hjælpe på det, som vi i SF prøver at opnå.

ITS-løsninger som f.eks. prioritering af fodgængere og cyklister i trafiklys kan være supplerende tiltag, men de skaber jo ikke gågader i sig selv og er derfor utilstrækkelige i forhold til SF's forslag. Samtidig ville sådan en prioritering have en negativ effekt for bilisterne, der ville blive nedprioriteret. Så jeg er uforstående over for, hvorfor Dansk Folkeparti overhovedet foreslår det, når de ikke vil gøre midtbyen mindre tilgængelig for folk i bil. Det er selvmodsigende.

Dansk Folkepartis forslag om brug af steler til at afskære adgangen for bilisterne er ligeledes ikke ideelt. Cyklister og bilister har myldretid på samme tid, så jeg kan ikke se Dansk Folkepartis idé ved at foreslå dem (når Clausen samtidig ikke vil begrænse bilisternes adgang til midtbyen).

Fra SF's synspunkt er steler bestemt et værktøj, man kan bruge. Men de skal knyttes til en større omdannelse af byrummene for at understøtte den udvikling af midtbyen, som vi i SF har ambitioner om.

Dansk Folkepartis alternativer er kort sagt utilstrækkelige til at skabe ordentlige byrum og modarbejder mærkværdigvis det, som Clausen skriver, at Dansk Folkeparti står for.

Til allersidst vil jeg blot tilføje, at der altså allerede er gratis parkering flere steder langs letbanen uden for byen. Men hvis Dansk Folkeparti vil investere mere i "parker og rejs"-anlæg langs med letbanen, så tror jeg bestemt, at SF's byrådsgruppe ville støtte dem. Det samme gælder, hvis Dansk Folkeparti kan finde plads i budgettet til at sænke billetpriserne i den kollektive trafik.

Jeg venter spændt på et (mere) konkret forslag til, hvordan det skal lade sig gøre. Imens vil jeg blot glæde mig over, at man i Dansk Folkeparti også benytter og er glade for de cykelstier, som de "røde" partier har fået gennemført!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

En kviktest og en drink for 149 kroner: Nyt privat testcenter åbnet ved åen i Aarhus

Alarm 112

26-årig idømt fængsel for vidnetrusler: Fandt betjent på Facebook og truede med at slå hans søn ihjel

Aarhus For abonnenter

Knæskallen gik i seks stykker: - Jeg mistede min udødelighed i cykelstyrtet

Alarm 112

Mand i varevogn skaber frygt i Åbyhøj: Ville have drenge til at hoppe ind i bilen og vise vej til Kvickly

Annonce