Annonce
Debat

SF ønsker flere gågader i Aarhus: Dansk Folkeparti byder kun på utilstrækkelige alternativer

"Den nuværende parkeringsøgning på de små gader er ineffektiv og dårlig for både miljøet og klimaet. I SF's forslag er det, som midtbyboerne får i bytte for at skulle gå et par 100 meter ekstra til deres bil (desuden er det jo langt fra alle, der ejer én): Bedre luftkvalitet, mindre støj fra biler, højere trafiksikkerhed, bedre bymiljø, bedre adgang på cykel og gåben og en forsimplet parkeringssøgning for dem, der ejer bil", skriver Anders Gerding Yde. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

DEBAT: Flere gader i midtbyen skal omdannes til gågader og cykelveje. Der skal være mere plads til familier og flere handlende i de smalle middelaldergader. Med det formål har SF udarbejdet en plan for en omdannelse af midtbyen frem mod 2040.

Både Strøget og fritlægningen af Aarhus Å har været store succeser, og de succeser håber SF at bygge videre på. Det er dog langt fra alle, der er lige så ambitiøse. Jakob Søgaard Clausen, Dansk Folkeparti, gør det således klart (stiften.dk 6. marts), at Dansk Folkeparti ikke bakker op om forslaget med begrundelsen, at det vil gøre "midtbyen […] mindre tilgængelig for udefrakommende i bil". Det er dog ikke sandt, da forslaget netop prioriterer adgangen til P-husene.

Clausen mener heller ikke, at midtbyens beboere skal have en sværere hverdag. I SF's forslag vil de nemlig skulle parkere på de kommunalt ejede parkeringsanlæg i stedet for at skulle lede efter en p-plads i midtbyens små gader.

Annonce


Jeg venter spændt på et (mere) konkret forslag til, hvordan det skal lade sig gøre. Imens vil jeg blot glæde mig over, at man i Dansk Folkeparti også benytter og er glade for de cykelstier, som de "røde" partier har fået gennemført.


Men den nuværende parkeringsøgning på de små gader er ineffektiv og dårlig for både miljøet og klimaet. I SF's forslag er det, som midtbyboerne får i bytte for at skulle gå et par 100 meter ekstra til deres bil (desuden er det jo langt fra alle, der ejer én): Bedre luftkvalitet, mindre støj fra biler, højere trafiksikkerhed, bedre bymiljø, bedre adgang på cykel og gåben og en forsimplet parkeringssøgning for dem, der ejer bil. Det mener jeg ikke er en dårlig byttehandel, specielt ikke når det samtidig gavner alle midtbyens udefrakommende brugere også.

Det er ironisk, at Dansk Folkeparti ikke vil forbedre midtbyen til gavn for hele kommunen, fordi det vil genere beboerne i midtbyen, når Clausen i sit første indlæg (stiften.dk 17. februar) højt og helligt påstod, at Dansk Folkeparti – modsat de "røde" – repræsenterer hele kommunen …

Det undrer mig desuden, at Jakob Søgaard Clausen bliver ved med at bringe såkaldt intelligent trafikstyring (ITS) på banen, når han skriver, at han har forstået SF's forslag om at skabe bedre byrum i midtbyen. ITS-løsninger kan nemlig overhovedet ikke hjælpe på det, som vi i SF prøver at opnå.

ITS-løsninger som f.eks. prioritering af fodgængere og cyklister i trafiklys kan være supplerende tiltag, men de skaber jo ikke gågader i sig selv og er derfor utilstrækkelige i forhold til SF's forslag. Samtidig ville sådan en prioritering have en negativ effekt for bilisterne, der ville blive nedprioriteret. Så jeg er uforstående over for, hvorfor Dansk Folkeparti overhovedet foreslår det, når de ikke vil gøre midtbyen mindre tilgængelig for folk i bil. Det er selvmodsigende.

Dansk Folkepartis forslag om brug af steler til at afskære adgangen for bilisterne er ligeledes ikke ideelt. Cyklister og bilister har myldretid på samme tid, så jeg kan ikke se Dansk Folkepartis idé ved at foreslå dem (når Clausen samtidig ikke vil begrænse bilisternes adgang til midtbyen).

Fra SF's synspunkt er steler bestemt et værktøj, man kan bruge. Men de skal knyttes til en større omdannelse af byrummene for at understøtte den udvikling af midtbyen, som vi i SF har ambitioner om.

Dansk Folkepartis alternativer er kort sagt utilstrækkelige til at skabe ordentlige byrum og modarbejder mærkværdigvis det, som Clausen skriver, at Dansk Folkeparti står for.

Til allersidst vil jeg blot tilføje, at der altså allerede er gratis parkering flere steder langs letbanen uden for byen. Men hvis Dansk Folkeparti vil investere mere i "parker og rejs"-anlæg langs med letbanen, så tror jeg bestemt, at SF's byrådsgruppe ville støtte dem. Det samme gælder, hvis Dansk Folkeparti kan finde plads i budgettet til at sænke billetpriserne i den kollektive trafik.

Jeg venter spændt på et (mere) konkret forslag til, hvordan det skal lade sig gøre. Imens vil jeg blot glæde mig over, at man i Dansk Folkeparti også benytter og er glade for de cykelstier, som de "røde" partier har fået gennemført!

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Dan vil bygge en helt ny by på sine marker: Her kan 3-4000 mennesker få hygge og sundhed for sjælen

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Mandagens coronatal: 333 nye smittetilfælde - flere indlagte på sygehusene

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

AGFs matchvinder er snart kontraktfri: - Jeg vil ikke tale om min fremtid

Aarhus For abonnenter

Motorvejstilslutning ved Hørning er en håbløs flaskehals: Når Beder-Beringvejen åbner bliver det endnu værre

Alarm 112

Spritny Volvo komplet udbrændt: - Så voldsom en brand bryder jo ikke bare ud af sig selv

AGF

Med fart skal land bygges: Mustapha Bundu gør AGF til et helt andet fodboldhold

Aarhus

Ung bilist uden kørekort standset for fjerde gang i år: Nu er hans bil beslaglagt

Danmark For abonnenter

Sygeplejestrejke spænder ben for coronasmittede: Senfølgeramte i Aarhus venter i månedsvis på hjælp

Debat

Det er ikke nok at stille sig tilfreds: Venstre vil styrke Skanderborgs erhvervsvenlighed

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Alarm 112

Kvinde sigtet for vold mod 9-årig dreng: Hev fat i hans hår og arm, fordi han råbte ind i en udluftningskanal

Danmark

Mormor advarer om trend på TikTok: Barnebarn svært forbrændt af stikflamme fra brandfarlig leg med spraydåse

Alarm 112

Hjort skudt med bedøvelsespil i dyrehaven: Politiet søger vidner

Byudvikling For abonnenter

Søren har boet nær stranden i Risskov hele sit liv: Støj og nybyggeri er blevet for meget for ham

Aarhus

Sympatisk men urealistisk: Forslag om at flytte udsalg bliver skudt ned

Annonce