Annonce
Debat

SF ønsker sig: Et fredeligt og bilfrit centrum i Aarhus

"Vi håber, at århusianerne vil være med til at drømme sammen med os. Vi er klar over, at der er udfordringer. Vi har taget højde for mange af dem i forslaget allerede, hvor der for eksempel stadig skal være fuld adgang til p-husene. Der skal selvfølgelig også være adgang for handicapbiler, håndværkere og varelevering", skriver en række SF-politikere. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: En af vores fornemmeste opgaver er at turde drømme om, hvordan vores skønne by, Aarhus, skal være. Vi vil gerne skabe debat om, hvordan vi skal prioritere vores offentlige rum. Særligt de store arealer, som vejene lægger beslag på i den indre by.

Da vores forældre blev født, var der ingen gågade i Aarhus. Først i 1972 fik vi gågade på dele af Frederiksgade og på Søndergade fra Regina-krydset til Bispetorv. Da vi var små, kunne man parkere på Store Torv, der først i 1990 blev bilfrit. I 1995 begyndte åbningen af åen, som først stod helt færdig i 2014, da den sidste del fra Mindebrogade til havnen blev gennemført.

Sådan har vi gennem de sidste snart 50 år forandret Aarhus centrum til fordel for fodgængere og cyklister og fjernet bilerne mere og mere fra bybilledet. Der var oprør, da man ville fjerne Åboulevarden for at åbne åen. For hvordan skulle vi kunne undvære en trafikåre midt igennem byen? Men hvem kunne i dag forestille sig det anderledes?

Annonce

I dag har vi en levende bymidte, hvor mennesker nyder at hænge ud ved åen, slentre ned ad Sankt Clemens Stræde, shoppe på Strøget og nyde solen på Store Torv.


I kan sikkert komme i tanke om en masse andre ting. Så lad os tage debatten sammen om, hvordan vi skaber et centrum, der er mere fredeligt, og hvor der er mere ro på.


Vi har også et skønt område i Latinerkvarteret, men der kæmper biler, cyklister og gående om pladsen. For eksempel i Graven og Klostergade. Biler cirkler rundt for at finde en parkeringsplads i Guldsmedgade og Borggade. For os er det områder, der burde være bilfri. Så bilerne ikke kører forgæves rundt efter en p-plads, men kører direkte i et p-hus i stedet.

Vi skal gøre centrum til et sted, hvor forretningslivet kan blomstre, og hvor folk handler for at få en oplevelse. Det hænger sammen med, at vi giver pladsen på vejene tilbage til fodgængerne, cyklisterne og butikkerne – og det grønne.

Derfor har vi stillet forslaget om at gøre centrum indenfor det, vi kalder Allé-ringen, bilfrit. Vi foreslår at tage det første inden 2025 med dele af Latinerkvarteret og derefter gradvist fortsætte en fredeliggørelse frem til 2040 af resten af centrum.

Vi håber, at århusianerne vil være med til at drømme sammen med os.

Vi er klar over, at der er udfordringer. Vi har taget højde for mange af dem i forslaget allerede, hvor der for eksempel stadig skal være fuld adgang til p-husene. Der skal selvfølgelig også være adgang for handicapbiler, håndværkere og varelevering.

Der skal også laves en plan for, hvor cyklisterne primært skal køre, og hvor det skal være gågade-tempo. Vi skal også finde ud af, hvor der skal være flere bytræer og lignende for at dæmpe cyklisternes fart.

Derudover er det også enormt vigtigt, at byens borgere, erhvervsdrivende og andre aktører bliver inddraget i, hvordan vi får en bymidte med færre biler.

I kan sikkert komme i tanke om en masse andre ting. Så lad os tage debatten sammen om, hvordan vi skaber et centrum, der er mere fredeligt, og hvor der er mere ro på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

En kviktest og en drink for 149 kroner: Nyt privat testcenter åbnet ved åen i Aarhus

Alarm 112

26-årig idømt fængsel for vidnetrusler: Fandt betjent på Facebook og truede med at slå hans søn ihjel

Aarhus For abonnenter

Knæskallen gik i seks stykker: - Jeg mistede min udødelighed i cykelstyrtet

Alarm 112

Mand i varevogn skaber frygt i Åbyhøj: Ville have drenge til at hoppe ind i bilen og vise vej til Kvickly

Annonce