Annonce
Aarhus

SF og Alternativet vil indføre betalingsring for bilister i Aarhus: - Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod

De fleste kan nok blive enige om, at det kunne være fedt at slippe for de osende bilkøer i midtbyen. Men er løsningen at afkræve bilisterne betaling? Det mener SF og Alternativet, som nu vil have resten af byrådet til at diskutere sagen. Arkivfoto: Kim Haugaard
Fremover skal det koste at køre sin bil ind i Aarhus midtby. I hvert fald hvis det står til Alternativet og SF, der foreslår at oprette en trængselsring fra 2025.

AARHUS: Har du en elbil? Så kan du gratis trille ind i Aarhus. Alle andre dieselhakkere og benzinslugere skal betale.

Sådan lyder et politisk forslag fra SF og Alternativet, der vil skabe en såkaldt grøn trængselsring i Aarhus fra 2025.

- Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod for at nedbringe forureningen fra transport, siger byrådsmedlem Jan Ravn Christensen fra SF.

Det lyder som ren pisk til bilisterne. Hvor er guleroden?

- Guleroden er, at vi vil bruge provenuet til at forbedre den offentlige trafik, og så vil mange forhåbentligt vælge at bruge den i stedet, siger Jan Ravn Christensen.

Annonce
Jan Ravn Christensen fra SF stiller sammen med Alternativets Liv Gro Jensen et forslag om at etablere en afgift på at køre ind i Aarhus. Det skal gælde alle biler, der benytter sig af traditionelt brændstof. Arkivfoto: Axel Schütt

Hvad skal det koste?

Ifølge forslagsstillerne vil en trængselsring kunne slå to fluer med ét smæk.

For det første vil det begrænse mængden af trafik i midtbyen. For det andet vil det reducere CO2-udledningen, når flere hopper på cyklen, skifter til elbil eller snupper bybussen.

- På transportområdet halter det gevaldigt med at komme i mål med at reducere CO2-udledningen. Kommunens prognoser peger på, at vi formentligt kun vil reducere transportsektorens CO2-udslip i Aarhus fra omkring 600.000 tons til 500.000 tons i 2030, siger Jan Ravn Christensen.

Han forestiller sig, at en betalingszone kan følge enten Ringvejen eller Ringgaden, og at betalingen skal klares ved et automatisk system.

- Man skal selvfølgelig ikke holde stille ved en bom. Det kunne eksempelvis være et brobizz-system, automatiske nummerplade-scannere eller klistermærker i forruden, som man allerede kender det fra flere europæiske storbyer, foreslår Jan Ravn Christensen.

Hvad skal en tur ind til Aarhus så koste?

- Det er endnu en detalje, som må komme an på en nærmere diskussion. Men jeg tænker noget i stil med 20-30-40 kroner, og at prisen skal være højest i spidsbelastningsperioder, hvor der er mest trafik, siger Jan Ravn Christensen.

Styrtede til jorden

Mange husker formentlig sagen om den stort anlagte trængselsring rundt om København i forbindelse med folketingsvalgkampen i 2011.

Straks efter valget styrtede hele ideen til jorden på spektakulær vis og efterlod den nye Helle Thorning-regering temmelig forpjusket. Der var ganske enkelt ikke 90 mandater, som ville stille sig bag projektet, der dermed viste sig som et stort luftkastel.

Der er dog løbet meget vand i åen siden da, mener Jan Ravn Christensen:

- Vi stillede faktisk også forslaget i Aarhus for fire-fem år siden, og dengang var der heller ikke opbakning til det. Men klimaet er kommet væsentligt højere op på dagsordenen siden da, og jeg vurderer, at det har en chance nu. Hvis jeg på forhånd troede, at forslaget var dødfødt, så ville jeg ikke stille det.

Byrådet diskuterer forslaget på sit næste møde onsdag 27. november.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Båd kæntret på Brabrand Sø: To forfrosne og afkølede personer reddet op af det iskolde søvand

Annonce