Annonce
Aarhus

Nyt politisk forslag: Aarhus skal være den første by i verden med cykelmotorveje

To mænd cykler på cykelstien på Langelandsgade. I fremtiden har denne cykelsti måske hele tre spor. Foto Jakob Langkilde
Aarhus skal være den første by i verden, der anlægger brede cykelstier i flere spor langs indfaldsvejene. Det nye tiltag skal gøre det mere sikkert at cykle samt skabe mere plads for cyklisterne.

AARHUS: Aarhus skal være den første by i verden med cykelmotorveje. Det mener SF og Konservative i hvert fald.

Cykelmotorvejen adskiller sig radikalt fra andre slags cykelstier, og partierne håber, at tiltaget vil gøre, at jernhesten i fremtiden bliver et bedre alternativ end bilen for århusianerne. Samtidig skal motorvejen hjælpe med at aflaste overbelastede cykelstier.

Der er allerede prioriteret midler til at styrke cykelinfrastrukturen i årets budgetforlig, hvilket betyder, at der ligger penge på bordet, som kan bruges til at realisere projektet.

Annonce

Liv Gro Jensen fra SF er ordfører for forslaget. Hun mener, at det er tid til at nytænke cykelstierne.

- På almindelige cykelstier med en standardbredde, er det rigtigt svært at rumme alle de forskellige behov og tempo, som folk kører i, og så bliver der faktisk meget trængsel på cykelstierne. Især på de samme tidspunkter, hvor der er trængsel på vejene. Det er noget af det, som vi vil prøve at afhjælpe med de her cykelmotorveje, fortæller Liv Gro Jensen.

Ikke en supercykelsti

Det nye forslag er ikke det samme, som de supercykelstier, der allerede er rundt omkring i landet og i Østjylland. Cykelmotorveje er et helt andet koncept, som ikke findes andre steder i verden.

I hvert fald findes konceptet ikke fuldstændigt tilsvarende, så vidt avisen har kunnet opspore.

Helt konkret så forestiller de to partier sig cykelstier med minimum to spor i hver retning - og gerne tre, hvor det er muligt langs gennemgående veje. Dermed bliver cykelstierne sammenlagt bredere end i dag, og du kan samtidig trække ud i overhalingsbanen, hvis du er ekstra hurtig op ad eksempelvis Randersvej.

- Det er fuldstændigt samme princip (som motorveje red.), hvor man kan lægge sig i den inderste bane, og så kan man ligge ude i andet eller tredje spor og overhale, eller hvis man bare kører en lille smule stærkere end de andre, forklarer Liv Gro Jensen.

Annonce

Er der plads?

I indstillingen til byrådet nævner de to partier flere steder, hvor en cykelmotorvej kunne placeres, og det er især ved de trafikerede indfaldsveje. Eksempelvis nævnes Viborgvej, Randersvej, Ringgaden og Langelandsgade som lokationer, hvor det kunne være oplagt at placere en cykelmotorvej.

Der er væsentlig forskel på den plads der er at arbejde med, hvis man sammenligner eksempelvis Ringgaden og Langelandsgade. Ifølge Liv Gro Jensen, så handler det om prioriteringer.

Langelandsgade nævnes i indstillingen til byrådet, som et muligt sted at anlægge en cykelmotorvej. Det er dog ikke klarlagt om den skal gå hele vejen ned til Vesterbro Torv fjernest i billedet. Foto Jakob Langkilde

- I første omgang så kan det jo også handle om, hvordan man prioriterer vejene i Aarhus. Men jeg tænker, at det kan lade sig gøre. Men det kan Teknik og Miljø selvfølgelig lave nogle beregninger på. Vi er klar til at prioritere noget af pladsen til det, fordi vi syntes, at det er en transportform, som er en af de allervigtigste i Aarhus, fortæller Liv Gro Jensen.

Hvis der er trængsel, hvorfor tænker I så ligefrem motorveje, i stedet for bare at lave en lidt bredere cykelsti?

- Logikken er den samme, som den er på motorvejen, hvor man får inddelt de forskellige tempoer i baner. Hvis du bare laver bredere cykelstier, men hvor det ikke er klart defineret, hvem der kører hvor. Så kan det give alle mulige forskellige uhensigtsmæssige situationer. Så den rytme og den struktur der er på motorveje, den tænker vi giver rigtig god mening at overføre til cyklismen også, svarer Liv Gro Jensen.

Annonce

Trængsel på vejene

Er der overhovedet så meget trængsel på cykelstierne, at der er et behov for motorveje?

- Selvfølgelig kan du finde cykelstier ude i vores kommune, som ikke er overfyldte. Men de  mest trafikerede er virkeligt hårdt belastet. Jeg kører på Risskovstien dagligt, og der er virkelig meget trafik og mange forskellige trafikanttyper. Der er både gående, og der er forskellige cykeltyper. Der bliver meget trængsel, og der er nogle situationer som bare bliver uhensigtsmæssige, også i forhold til sikkerhed og tryghed, fortæller Liv Gro Jensen.

Forslaget skal behandles for første gang på byrådsmødet onsdag, efter at behandlingen blev udskudt ved seneste byrådsmøde.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Stor udvidelse af Den Permanente på vej: Kan blive et aktiv for hele Aarhus

Danmark

Mandagens coronatal: 40.348 smittede det seneste døgn - yderligere 81 er blevet indlagt

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Serverede guldstøv, candyfloss og glimmer: Populær gourmet-restaurant drejer nøglen om

Navne For abonnenter

Farvel til en elsket overlæge: Man kan ikke sige noget skidt om Ole Helmig

Alarm 112

Kørt på skadestuen: Cyklist påkørt af bil ved rutebilsstationen

Alarm 112

Efter bølge af indbrud i biler: Dommer fængsler tre udlændinge mistænkt for at være på tyvetogt

Regeringen varsler lempelser: Her er restriktionerne, som eksperter er klar til at sige farvel til

Aarhus For abonnenter

Aarhus har aktier i store miljøsyndere: - Det skal stoppe nu, siger politikere

Navne

Multiartisten har skabt sin egen vej: Fra Nik og Jay-danser til magasindirektør og TV-vært

Aarhus

Hvor mange har haft corona uden at vide det? Nyt forsøg skal gøre os klogere på det - og hvor langt vi er i epidemien

Vanvittig diskussion om skuespillere: Kun en jøde må spille jøde, og kun en transkønnet må spille transkønnet

Aarhus

Se video: Bil gik op i flammer - vidne så to personer stikke af

Aarhus For abonnenter

Vil du nøjes med at få gjort rent en time hver anden uge? Her er svarene fra ældre-politikerne i Aarhus

Aarhus

Mere end hver fjerde test positiv: Aarhus fortsætter med højt smittetal

Annonce