Annonce
Danmark

SF klar til højere skat for at stoppe salg af fossilbiler i 2030

Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Regeringens støttepartier er sikre på, at Danmark kommer til at forbyde nysalg af diesel- og benzinbiler.

Hvis Danmark stopper salget af benzin- og dieselbiler i 2030, er det et brud på EU-lovgivning.

Men det får ikke regeringens støttepartier SF og De Radikale til at tvivle på, at der kommer et forbud mod nysalg af diesel- og benzinbiler.

- Vi ved jo godt, at der er begrænsninger i forhold til EU's indre marked, siger politisk ordfører i SF Karsten Hønge, som tror på, at der er mulighed for at ændre EU-reglerne.

- Danmark er heldigvis enig med en række andre lande i EU om at lave et forbud, så derfor tror jeg, at der er gode muligheder for at få det igennem i EU, siger han.

Også Ida Auken, som er klima- og miljøordfører i Radikale Venstre, hæfter sig ved, at Danmark ikke er alene om at ønske lignende forbud.

Hun har tiltro til, at der bliver indført et forbud mod de forurenende biler, skriver hun på Twitter.

- Bilindustrien i Europa må læse skriften på væggen. Danmark kommer til at forbyde nysalg af benzin- og dieselbiler på den ene eller anden måde. Det er en vigtig del af klimaløsningen, skriver Ida Auken.

Hun opfordrer regeringen til at tage det op med EU-Ministerrådet.

Det er den polske EU-kommissær Elzbieta Bienkowska, som ifølge Berlingske skriver til Folketingets Europaudvalg, at et stop af salget af benzin- og dieselbiler ikke kan gennemføres, som loven ser ud i dag.

Hun opfordrer dog samtidig til, at Danmark skal henvende sig til formandskabet for ministerrådet for at få sat problematikken på dagsordenen, da flere andre landet har lignende planer.

EU-professor Peter Nedergaard fra Københavns Universitet siger til Berlingske, at det kan være svært at nå at indføre et forbud allerede i 2030 på grund af arbejdsgangen i EU.

Men både Karsten Hønge og Ida Auken vurderer, at en alternativ løsning kan være at skrue afgifterne på nye benzin- og dieselbiler så højt op, at der de facto bliver tale om et forbud.

- Hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre inden 2030, kan vi i Danmark beskatte sorte biler så hårdt, at det i virkeligheden svarer til et forbud, siger Karsten Hønge.

Det er et direktiv fra 2007, som kortlægger, hvilke typer godkendelser, biler kan få i Europa. Det er det direktiv, som skal ændres, hvis Danmark skal indføre et forbud.

Men nogle medlemslande har store interesser i bilindustrien, heriblandt Tyskland, hvor industrien er landets største private arbejdsgiver.

- Den tyske bilindustri skal jo ikke holde op med at producere, den skal bare producere noget andet, siger Karsten Hønge.

Ifølge Berlingske har det ikke været muligt at få fat i relevante ministre på området.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Røver slap af sted med to halve 200-kronesedler: Nu er han efterlyst af politiet

Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Kulturrådmanden svarer igen: P-kaos på fiskerihavnen er ikke mit bord

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Annonce