Annonce
Indland

SF til Radikale: Drop idé om arbejdskraft fra tredjelande

SF-formand Pia Olsen Dyhr vil rekruttere mennesker til "en ordentlig løn", siger hun før forhandlinger.

De Radikale kan glemme alle drømme om at hente mere udenlandsk arbejdskraft fra lande uden for EU ved at sænke beløbsgrænsen for, hvad man skal tjene for at arbejde i Danmark.

Det siger SF-formand Pia Olsen Dyhr. Forud for onsdagens regeringsforhandlinger kommer hun med meldingen om, at der er "mere end 19 millioner arbejdsløse europæere", som kan rekrutteres.

- De skal rekrutteres til en ordentlig løn. Og så skal vi have flere langtidsledige ud på arbejdsmarkedet.

- At hente folk fra tredjelande vil ikke hjælpe Danmark ret meget. Jeg mener, at Finansministeriet vurderer, at det vil give 120 millioner kroner, hvilket ikke er meget, siger hun før SFs forhandlinger med Socialdemokratiet.

SF er det andet parti efter Enhedslisten, der onsdag er mødt frem til forhandlinger på det økonomiske område.

De Radikale skal onsdag eftermiddag ind som det tredje og sidste parti fra rød blok for at forhandle med S-formand Mette Frederiksen.

De Radikale vil sænke beløbsgrænsen for, hvad en borger uden for EU skal tjene for at kunne arbejde i Danmark, fra 427.000 kroner til 325.000 kroner.

Det skal tiltrække mere udenlandsk arbejdskraft.

Både Socialdemokratiet, Enhedslisten og SF er imod at sætte beløbsgrænsen ned.

- Hvis De Radikale tror, at det eneste, man kan gøre, er at hente folk til Danmark for at arbejde for en meget lav løn, så kommer vi ikke langt. Men lad os se, om vi ikke kan finde en løsning, siger Pia Olsen Dyhr.

SF gik markant frem ved folketingsvalget 5. juni. Her blev partiet fordoblet i mandater, så det er oppe på 14 mandater.

De fire partier i rød blok fik i alt 91 mandater ved valget og har således flertal i Folketinget.

De økonomiske forhandlinger ventes at blive et politisk tovtrækkeri mellem SF, Enhedslisten og Socialdemokratiet på den ene side og De Radikale på den anden.

De Radikale ønsker at føre en økonomisk politik med reformer og tiltrækning af udenlandsk arbejdskraft, en idé som de tre andre partier ikke deler.

Enhedslisten har sagt, at partiet ikke vil bakke op om Mette Frederiksen som statsminister, hvis hun vil føje De Radikales idéer på det økonomiske område.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce