»Når staten kan støtte ny metroring i København bør den også støtte at Aarhus får en ordentlig letbane,« mener folketingsmedlem Jonas Dahl (SF).
SFs gruppeformand i Folketinget, Jonas Dahl, presser på for at sikre finansiering til Aarhus Letbane, der er løbet ind i gevaldige overskridelser af budgettet.
Samtidig viser en sammenligning af statstilskud foretaget af Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, at Aarhus får langt færre kroner per kilometer letbane end både Odense og København.
»Når man sammenligner statens andel af finansieringen til Odense Letbane og den københavnske letbane i Ring 3, så bidrager staten simpelthen for lidt i Aarhus. Derfor har SF rejst sagen i trafikforligskredsen«, siger Jonas Dahl på dagen, hvor staten netop har indgået en aftale med Københavns Kommune om at udvide metroen i København til Sydhavnen med for 8,6 mia. kr.
Jonas Dahl, der er valgt til Folketinget fra Aarhus, mener, at staten skal bidrage med sin fair andel til den Østjyske letbane.
»Derfor vil SF arbejde for at sikre et højere statsligt tilskud efter den usikkerhed som de fordyrelser, der desværre har været, har bragt hele letbaneprojektet i fare.«
Jonas Dahl mener, at det er helt afgørende, at Aarhus får en letbane, der kan sikre en bedre kollektiv trafik i det østjyske.
»Med de milliarder man bruger på metro i København burde det også være muligt at finde nogle millioner til at sikre Aarhus Letbane,« siger han.