Annonce
Sport

Sharapova er i tvivl om fremtid efter nyt tidligt exit

Hannah Mckay/Reuters
Maria Sharapova tør efter tidligt nederlag i Melbourne ikke sige, om hun kommer tilbage til Australian Open.

Det lader til at lakke mod enden for en af de største kvindelige tennisspillere i dette århundrede.

Natten til tirsdag dansk tid måtte russeren Maria Sharapova for tredje grand slam-turnering i træk se sig slået allerede i første runde, da hendes første kamp i Australian Open mod Donna Vekic blev tabt 3-6, 4-6.

På spørgsmålet om hvor vidt hun har i sinde at vende tilbage til Australian Open, havde den 32-årige Sharapova intet klart svar.

- Jeg ved det ikke. Jeg ved det ikke. Det er svært for mig at sige, hvad der vil ske 12 måneder fremme i tiden, siger Maria Sharapova på pressemødet efter kampen.

Sharapova fik sit gennembrud, da hun som bare 17-årig vandt Wimbledon i 2004. Siden triumferede hun også ved de tre øvrige grand slam-turneringer, og hun snuppede karrierens femte grand slam-sejr ved French Open i 2014.

Årene efter har dog været knap så opmuntrende. En skulderskade har ofte sat hende ud af spillet, og i 2016 blev hun straffet med karantæne i 15 måneder for brug af forbudte stoffer.

Efter karantænen har hun forsøgt at spille sig tilbage til verdenseliten, men uden den store succes.

I 2019 blev det på grund af flere skader blot til otte turneringer og ofte med tidlige exits som følge. Ikke siden januar sidste år har hun formået at vinde to kampe i træk. Da nåede hun ottendedelsfinalen i Australian Open.

De indtjente point fra den lejlighed mister hun nu, og derfor har hun udsigt til dumpe fra placeringen som nummer 145 i verden til en placering på den forkerte side af nummer 350.

- Jeg tænker ikke så dybt over placeringen. Den største grund til den er, at jeg næsten ikke spillede sidste år på grund af skader. Det skal man tage højde for, siger Sharapova.

Hun ved endnu ikke, om hun vil jagte oprejsning på touren.

- Ærligt talt vil jeg gerne svare, men jeg ved det ikke. Jeg har ikke planlagt mit skema efter turneringen her, lyder russerens svar.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Mange ansatte har forladt sundhedsenhed i Aarhus: Alvorligt påbud rammer efter en svær periode

Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce