Annonce
Aarhus

FO-leder: - Når man har gjort det godt, skal det fejres

FO-leder Torben Dreier havde en flot rejsegave med til en af de 109.000 mennesker, der har stemt til Byens Bedste. Her sammen med bl.a. kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad. Foto: Flemming Krogh


AARHUS: Lederen af oplysningsforbundet FO Aarhus, Torben Dreier, var blandt gæsterne i Byens Bedste Awardshow. Han havde fået en særlig rolle som lykkens pamfilius og den glade uddeler af et rejsegavekort til Barcelona på 14.000 kr. fra FO Aarhus til én blandt de 109.000 stemmer, der blev afgivet i awardshowet.

- Det er jo at sole sig i glæde. Tænk sig at få lov til at stå på scene og dele en sådan gave ud. Jeg elsker det, smilede Torben Dreier før uddelingen.

Der er tale om en rekorddeltagelse i konkurrencen, og Torben Dreier, ser en stor værdi i, at Byens Bedste sætter spot på byens butikker.

- Arrangementet her sammenfatter alt det, vi er gode til i Aarhus. For når man har gjort det godt, skal det fejres. Det er uanset om det er AGF eller sejlsporten eller byens butikker som her. Showet viser, at byens butikker er vidt forskellige. Og så er det en påmindelse om, at vi kan kæmpe mod nethandlen ved at skabe gode oplevelser, når folk er ude at handle, sagde Torben Dreier.

Annonce
Aarhus Teaters udsendte havde medbragt en spand fra Erasmus Montanus i håb om at få en pris med hjem i den.
700 publikummer overværede showet. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce