Annonce
Debat

Sidder bag skærmen og venter: Hvad blev der af børnenes statsminister?

"Hvorfor skal efterskoleelever, som for eksempel bor i Nordjylland, straffes, når de ikke har valgt en efterskole i deres region? Omvendt - hvordan kan elever, der for eksempel bor i Kolding, hvor smittetrykket er højt lige nu, gå på en efterskole et sted, hvor smittetryk ikke er højt", skriver Thea Borg. Arkivfoto: Annelene Petersen

DEBAT: Den 24. februar lukkede en del af Danmark op igen, men kun nogle af efterskolerne i landet åbnede.

Hvorfor åbner efterskolerne ikke op i resten af Danmark? Hvorfor kan min efterskole ikke åbne, når skolerne i Bornholm, Vest- og Nordjylland kan?

Det spørgsmål har mange efterskoleelever stillet sig selv, og af den grund har mange efterskoleelever valgt at strejke, og dette er inklusiv mig selv. Vi er over 2000 efterskoleelever rundt om i landet, som ikke forstår, hvorfor vores efterskole ikke er åbnet endnu.

Jeg har valgt at strejke, fordi jeg synes ikke, at det giver mening. Hvorfor kan nogle af efterskolerne åbne, når min efterskole stadig skal være lukket? Mig og mine efterskolevenner har været hjemsendt i ni skoleuger, og nu skal vi have to uger mere.

Grunden til, at dette ikke giver mening, er, at på efterskolerne er der elever fra hele landet, så hvorfor kun åbne visse steder, hvis disse skoler besøges af elever fra landet over?


Jeg kan tage i tivoli, i zoologisk have, gå i små butikker og spille udendørs fodbold med 24 andre mennesker, men jeg kan ikke komme tilbage i skole. Hvor er børnenes statsminister?


Hvorfor skal efterskoleelever, som for eksempel bor i Nordjylland, straffes, når de ikke har valgt en efterskole i deres region? Omvendt - hvordan kan elever, der for eksempel bor i Kolding, hvor smittetrykket er højt lige nu, gå på en efterskole et sted, hvor smittetryk ikke er højt?

Begge dele kan lade sig gøre. Det, som kan lade sige gøre, skal gøres. Efterskolerne kan fungere som en boble – et isoleret system, hvor nye smittekilder kan afværges. De eneste, der giver en risiko for at videregive smitte, er lærerne. Men hvis indskolingslærerne kan få det til at fungere, hvorfor kan efterskolelærerne så ikke?

Vi har hørt partier tale vores sag, og vi følte os hørt. Men nu har vi lært, at der ikke engang er lavet nødvendige beregninger eller taget hensyn til vores situation.

Denne nedlukning har påvirket mange af os unge på flere måder. Ikke kun fysisk, men virkelig meget mentalt! Vi mister motivationen ved at sidde foran en skærm, og når skoledagen er slut, kan vi bare slukke skærmen og være alene.

Vi er vant til på efterskolen at være sammen næsten hele dagen - også efter skole. Efterskoler handler også om meget mere end det faglige, det handler om det sociale og ens interesser.

Jeg går selv på Mellerup Efterskole, som er en musikefterskole, og jeg savner musikken i min hverdag. Det er meget svært at forblive musisk, når man sidder alene hjemme med sin computer.

Vi har nogle fantastiske lærere på Mellerup Efterskole, som gør alt for, at vi får musikken ind i skemaet, men det bliver aldrig det samme som at være fysisk på efterskolen. Nu sidder vi 109 forskellige steder og synger den samme sang, men hvorfor ikke alle 109 i et stort rum, hvor vi kan høre hinanden og gøre hinanden glade?

Det er ikke første gang, vi bliver hjemsendt, men denne gang er det anderledes, meget anderledes. Nu går vi på efterskole, og jeg ved som 10. klasses-elev, at jeg aldrig får muligheden for at komme på efterskole igen. En fjerdedel af mit år er gået med at sidde bag en skærm og bare vente på at komme tilbage.

Jeg kan tage i tivoli, i zoologisk have, gå i små butikker og spille udendørs fodbold med 24 andre mennesker, men jeg kan ikke komme tilbage i skole. Hvor er børnenes statsminister?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

På mandag kan man igen købe billet til en AFG-kamp

Annonce