Annonce
Aarhus

Sidste godkendelse er i hus: Letbanen må køre til Odder og Lisbjerg

Letbanen kan nu begynde at køre med passagerer på strækningerne til Odder og Lisbjerg

AARHUS: Den har været længe ventet, Letbanen til Odder, og efter lang tids venten har Aarhus Letbane i dag, fredag, fået den endelige sikkerhedsgodkendelse til at kunne begynde kørslen til Odder.

Det fortæller Lars Korsholm, der er kontorchef i Center for marked og kollektiv trafik i Transport- bygge og boligstyrelsen til DR P4 Østjylland.

- Aarhus Letbane har fået en godkendelse til, at de kan begynde at køre med passagerer til Odder og fra Odder til Aarhus, siger han.

Det er endnu uvist, hvornår Letbanen begynder at køre, men den kan i princippet køre, når selskabet bag, beslutter det, siger han.

- Jeg forventer, at Aarhus Letbane melder det videre forløb ud, når de har modtaget godkendelsen, som forventes fremsendt hurtigst muligt i dag, siger han til DR P4 Østjylland.

Det var meningen, Letbanen til Odder skulle være begyndt at køre for et år siden, og den tidligere nærbane til byen har været lukket siden august 2016. Det samme har den gamle nærbane til Djursland, hvor borgerne også venter på, at Letbanen til Grenaa kører.

- Det er så den næste proces, vi skal i gang med, og hvor vi skal modtage de forskellige ansøgninger fra Aarhus Letbane, og så skal vi hurtigst muligt i gang med sagsbehandlingen, således, at den kan komme ud at køre til Grenaa, siger Lars Korsholm til DR P4 Østjylland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber at de kan se at det er forkert

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce