Annonce
Østjylland

Sidste godkendelse er i hus: Trafikken på Grenåbanen åbner tirsdag

Fra tirsdag morgen er det slut med testkørslerne på Grenåbanen. Arkivfoto: Henrik Lund
Trafikken til og fra Grenaa samt mellem Lisbjerg og Lystrup åbner tirsdag 30. april. Samtidig med åbningen til Grenaa bliver der flere afgange på Odderbanen.

AARHUS/DJURSLAND: De har ventet og ventet og ventet, passagererne på Grenåbanen. I to år og otte måneder har togpassagererne været henvist til erstatningsbusser eller har selv måttet finde alternativ transport, men nu ser det endelig ud til, at ventetiden så småt er forbi. Aarhus Letbane har nemlig fået godkendelse til at køre med passagerer på Grenåbanen og den nyanlagte strækning mellem Lystrup og Lisbjerg.

Dermed er den sidste del af letbanens etape 1 godkendt, og trafikken på Grenåbanen samt på strækningen mellem Lisbjerg og Lystrup begynder derfor at køre med passagerer tirsdag 30. april.

Første tur afgår tirsdag 30. april klokken 5.51 fra Aarhus H til Grenaa, mens første tur den modsatte vej afgår klokken 5.14.

Nord for Aarhus kører letbanen den første tur fra Lystrup over Aarhus Universitetshospital til Aarhus H klokken 5.12.

Annonce

Rejs billigt med letbanen

  • Når letbanen åbner mod Grenaa, kan kunderne få rabat på rejsen med letbanekortet. Med letbanekortet kan kunderne rejse frit med både letbanen og Midttrafiks busser langs hele letbanestrækningen i 30 dage for 800 kroner. Normalprisen for en rejse mellem Grenaa og Aarhus H er 1.610 kroner. Letbanekortet er et særtilbud til de kunder, der rejser langt på letbanestrækningen. Det kan kun købes i Midttrafik app fra 30. april og frem til 30. juni 2019.
  • Ud over det billige pendlerkort, kan kunderne gennem hele juli måned rejse med en dagsbillet i letbanen for kun 50 kroner. Voksne kan have to børn med gratis, og børn uden følge af en voksen kan rejse for 25 kroner. Normalt koster en enkeltbillet mellem Aarhus og Grenaa 110 kroner, så der er tale om mindre end halv pris i juli.
  • På midttrafik.dk/letbanen kan kunderne læse mere om billetter, priser, køreplaner og rejseregler.

Fire kommuner knyttes sammen

Med godkendelserne af de to strækninger er arbejdet med etape 1 af Aarhus Letbane afsluttet. Et projekt til godt fire milliarder kroner, der spænder over 110 kilometer letbane i Østjylland fra Odder i syd til Grenaa i nord. Aarhus Letbane er Danmarks første og største letbane, der binder den østjyske byregion bedre sammen med moderne, komfortabel og miljøvenlig kollektiv transport.

- Med åbningen af den sidste delstrækning kan vi nu for alvor drage fordel af letbanen i Østjylland. Titusindvis af østjyder vil opleve, at store dele af Djursland nu bliver tæt forbundet med Aarhus og Odder. Uanset om du er pendler eller vil benytte dig af områdets mange tilbud inden for kultur, natur og shopping, vil letbanen give Østjylland et kæmpe løft, siger regionsrådsformand i Region Midtjylland Anders Kühnau (S).

Danmarks første letbane er også en del af løsningen på nogle af de udfordringer, som den stærke vækst i Østjylland medfører.

- Med 110 kilometer letbane på langs af den østjyske byregion øger vi både områdets sammenhængskraft og understøtter, at den flotte vækst vi oplever, kan fortsætte og udbygges. De nye strækninger vil markant styrke områdets infrastruktur og gøre livet lettere for rigtigt mange samtidigt med, at letbanen er en miljømæssig gevinst. Der er kun grund til at glæde sig på hele byregionens vegne, siger borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard (S).

Også flere afgange på Odderbanen

Letbanen indleder driften til Grenaa med timedrift mellem Ryomgård og Grenaa, samt halvtimesdrift mellem Ryomgård og Aarhus H.

Senere, når Banedanmark er færdig med at opgradere hastigheden på strækningen, og Aarhus Letbane har etableret krydsningsspor i Trustrup, bliver der også halvtimesdrift mellem Grenaa og Ryomgård.

Dermed vil der som minimum være halvtimesdrift på hele strækningen.

Fra 30. april vil frekvensen af afgange mellem Mårslet og Aarhus H ligeledes blive øget fra to til fire afgange i timen på hverdage. Det skyldes, at togene på den nyanlagte strækning mellem Lystrup og Lisbjerg fortsætter ad den indre letbanestrækning via Randersvej og videre til og fra Mårslet.

Derfor får den indre strækning fremover otte afgange i timen på hverdage i dagtimerne i modsætning til nu hvor der kører seks tog i timen hver vej.

Udsnit af køreplanen for Grenåbanen.

Hav tålmodighed

Med genåbningen af strækningen mellem Aarhus og Grenaa skal bilisterne atter vænne sig til, at bommene går ned i overkørslerne. Den tid, som bommene er nede, svarer til bomtiderne for den tidligere nærbane. Flere steder på strækningen – f.eks. i Lystrup – betyder et øget antal afgange dog også, at der bliver flere tidspunkter på dagen, hvor bommene går ned for bilister, cyklister og gående. Den forbedrede frekvens og service for letbanens kunder vil således stille krav om øget tålmodighed fra de øvrige trafikanters side.

Også letbanens kunder kan dog få brug for lidt tålmodighed i de første uger. Belært af erfaringer fra åbningen af strækningen til Odder, må der i opstartsfasen forventes nogle uregelmæssigheder, indtil alle aktører har fået mere erfaring med driften af den nye strækning. Desuden medfører åbningen af strækningen til Grenaa, at der laves mindre justeringer af den samlede køreplan, herunder hvilke perroner der benyttes.

Aarhus Letbane har fået godkendelsen med 12 vilkår, der alle er kendte og vil blive håndteret.

Du kan hente hele køreplanen for trafikken på Grenåbanen her og den reviderede køreplan for Odderbanen her.

Åbningen af strækningen fra Lystrup til Lisbjerg betyder, at der fremover bliver fire tog i timen hver vej mellem Aarhus H og Mårslet.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce