Annonce
Indland

Sigtelse: Dobbeltdrab i Herlev var planlagt

Rune Øgendahl, Ritzau/Free
En 19-årig mand nægter sig skyldig i sigtelse om to drab og et drabsforsøg begået i Herlev i juni.

Dommer Christina Breinstrup har torsdag valgt, at et retsmøde om et dobbeltdrab med tråde til Sveriges bandemiljø skal holdes for lukkede døre.

Inden tilhørerne forlod retslokalet oplyste forsvarsadvokaten til den 19-årige mand, som er sigtet i sagen, at manden nægter sig skyldig og i øvrigt ikke har tænkt sig at svare på spørgsmål under retsmødet.

Anklager Rasmus Kim Pedersen læste inden dørlukningen sigtelsen mod den 19-årige, som var ankommet fra Sverige blot en time inden retsmødets start, op. Af sigtelsen fremgår det, at skudangrebet var planlagt.

Den 19-årige sigtes for i forening med og efter forudgående aftale med en gruppe andre mænd at have dræbt to mænd og forsøgt at dræbe en tredje.

Tre mænd i en bil blev angrebet af skud den 25. juni. Det foregik i Sennepshaven i Herlev ved København. To af mændene mistede livet.

Gerningsmændene flygtede i en bil, en Audi, der blev fundet brændt af i Nærum i Nordsjælland. I bilen fandt politiet en automatriffel af typen AK-47 og en pistol.

Meget tyder på, at dobbeltdrabet i Herlev udspringer af en bandekonflikt på den anden side af Øresund.

De dræbte var henholdsvis 21 og 23 år - begge svenskere. Ifølge den svenske avis Expressen kom de fra Stockholm-forstæderne Rinkeby og Tensta. Den ældste var ifølge avisen en ledende figur i banden Shottaz.

Banden ligger i strid med en anden gruppe kaldet Dödspatrullen, på dansk Dødspatruljen. De to grupper består af personer, som voksede op sammen. Men efter et røveri i 2015, hvor en person blev skudt og dræbt, skete splittelsen i de to grupper.

Få dage efter drabet i Herlev blev en 21-årig mand anholdt i Aarhus under en større politiaktion i Bispehaven. Ifølge Expressen er manden en ledende skikkelse i Dødspatruljen.

Mandag i denne uge anholdt politiet i Sverige så to mænd på 18 og 19 år samt en dreng på 17. Ifølge Expressen bevæger alle tre sig i kredsen omkring Dødspatruljen.

Den 19-årige har frivilligt indvilget i at lade sig udlevere til Danmark. Derfor er han torsdag blevet fremstillet ved Retten i Glostrup, mens de to andre fortsat befinder sig i Sverige.

Den 19-årig fremstod meget tynd - nærmest mager, da han trådte ind i retslokalet ledsaget af maskinpistolbevæbnede politifolk.

Han er beskyttet af et navneforbud, oplyste dommer Christina Breinstrup ved retsmødets start. Det blev nedlagt ved et retsmøde den 12. juli, fortalte hun.

Dermed afslørede hun også, at politiet har haft en mistanke til den 19-årige i mere end to uger.

Lige som den 19-årige nægter de to andre, der blev anholdt i Sverige, sig skyldige. Det har deres advokater fortalt til Expressen.

De tre blev anholdt på baggrund af en nordisk arrestordre, som er udstedt, efter at Retten i Glostrup har besluttet, at der er grundlag for at varetægtsfængsle de tre.

Ved slutningen af retsmødet valgte dommer Christina Breinstrup at varetægtsfængsle den 19-årige.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce