Annonce
Byudvikling

Sikker trafik og byforskønnelse: Derfor laver Aarhus 'hundeører' på flere gadehjørner

"Hundeører" kalder kommunens selv de udvidede gadehjørner, hvor der bliver plads til en bænk og eventuelt et træ, og hvor fortovet er hævet over vejen. Her ved Brammersgade i M.P. Bruuns Gade. Modellen har flere formål, og skal brede sig i midtbyen. Foto: Søren Willumsen
Trafikal fredeliggørelse og forskønnelse af midtbyen går hånd i hånd i flere kvarterer. Og modellen med de såkaldte "hundeører" skal brede sig flere steder i byen.

AARHUS: - Det gadehjørne er vi rigtigt glade for. Det ser skidegodt ud og klæder gaden og bygningerne - ja, det løfter løfter hele kvarteret.

Rosen hagler ned over de nye gadehjørner ved M.P. Bruuns Gade og Brammersgade, som kommunen står bag. Og de varme ord kommer fra indehaveren af Schweizer Bageriet, Tine Lajer Petersen, som avisen møder i den bagende sol på forårets sidste dag.

Sådan en dag har man netop lyst til at slå sig ned på en af de nye siddeplinte, de nye gadehjørner byder på, ligesom der er plantet et mindre træ med friske lysegrønne blade.

Annonce

- Vi kan mærke, at alle er glade for hjørnet. Både os selv og lokale som gæster. Det skaber miljø og nogle sætter sig med en kage og kaffe, fortæller Tine Lajer Petersen og bagermester Tommy Rasmussen, der har suppleret siddemulighederne på hjørnet med deres egne trallebænke.

Hundeører breder sig

Lige nu breder "hundeørerne" sig flere steder på Frederiksbjerg, og flere steder i byen følger bagefter. Foreløbig er de etableret ved Marselisborg Allé, Skt. Pauls Gade og Ålborggade ved Stadion Allé.

 Tommy Rasmussen, bagermester og indehaver af Schweizer Bageriet sammen med Tine Lajer Petersen, roser det nye gadehjørne. Foto: Søren Willumsen

En beboer, Peter F., der ikke vil afsløre sit efternavn, følger ofte sit barn i skole ad Ålborggade, og han mener, at de nye hjørner og smallere veje gør overgangene mere trygge - også for børn.

- Jeg synes, det kommer til at se godt ud, siger han.

Godt, mener tre veninder også det ser ud, da de kommer forbi med en barnevogn.

- Men jeg ville lyve, hvis jeg ikke sagde, at jeg hellere ville have flere parkeringspladser, siger Janni Gammelgaard, mens Camilla Hansen nikker.

- Vi betaler jo beboerlicens, og det er svært at finde parkeringspladser, forklarer de.

Men de synes det er fedt, at der er blevet ensrettet og jo forresten, skråparkeringen på Stadion Allé har trods alt givet flere parkeringspladser, medgiver de. Om de så lige vil benytte de nye siddeplinte, tror de ikke.

- Vi vil nok hellere sidde på "Ingeren" - det grønne areal på Ingerslevs Boulevard.

Fra afdelingen for Mobilitet i Teknik og Miljø forklarer civilingeniør Jesper Frandsen formålet med "hundeører" og hævede fortove over vejene:

- De nye hjørner fungerer fint, fordi det er nemmere at komme over vejen, når det er tydeligt at se, hvor man skal placere sig, mener Freja Jeppesen, som godt kan finde på at sætte sig på en af de nye plinte i Ålborggade, hvis hun lige har lidt tid til overs. Foto: Søren Willumsen

- Der er mange formål. Trafikalt handler det om at få bragt hastigheden ned. Hundeørerne snævrer vejen ind ved hjørnerne i forhold til før, hvor man kunne tage et sving med en højere hastighed. Nu sænker man farten.

- Desuden er det blevet mere overskueligt for fodgængerne og der er kortere over vejen. De såkaldte portoverkørsler er hævede fortove, så vi viser, at fodgængerne er prioriteret, så det er bilerne, der skal vente og ikke omvendt.

Annonce

Flere parkeringspladser

Ifølge Jesper Frandsen lægger hundeørerne ikke beslag på parkeringspladser, tværtimod.

- Det gode er, er vi med hundeører kan få flere parkeringspladser ud af det. Vi må gå helt ned til en afstand på fem meter fra hjørnet, når der er kantsten.

Ved siden af det trafikale er et stort element forskønnelsen.

- Vi ændrer byrummet fra transportrum til opholdsrum. Bænkene giver folk lyst til at sætte sig og få et pusterum. Og sammen med flere træer får vi skabt en forskønnelse, fortæller Jesper Frandsen.

Janni Gammelgaard (tv) Camilla Hansen og Camilla Birkegaard synes de nye gadehjørner er flotte, mens savner også flere parkeringspladser. Foto: Søren Willumsen

Næste etape for hundeører er Øgaderne og Nørrestenbro, og senere Trøjborg og den vestlige ring af byen. Alt i dialog med de lokale fællesråd. Byrådet har afsat i alt 20 mio. kr. til den trafikale fredeliggørelse.

- Men jeg kommer til at bede byrådet om flere penge til både fredeliggørelse og træer, for der er mange ønsker til begge dele, siger teknisk rådmand Bünyamin Simsek (V).

Rundt om "det nye" vejkryds ved Stadion Allé/Ålborggade skal der plantes seks træer, og de kommer snart lover kommunens grønne afdeling. Man forventer det bliver lind, rubinje eller kirsebær, altså mellemstore træer, der ikke bliver alt for store.

Annonce

Stadig mere grønt i kommunen

Netop træer er et af de store indsatsområder for kommunen. Og mandag over middag plantede kommunen sammen med organisationen Plant et Træ og sponsoren Blue Energy træ nummer 2.500 af i alt 10.000 træer, der skal plantes inden 2025.

Træ nummer 2.500 ud af 10.000 nye træer inden 2025 blev plantet mandag med hjælp fra elever fra Strandskolen. Foto: Søren Willumsen

- Til dem, der tror, at der bliver mindre grønt i Aarhus, kan de godt tro om. I 1989, da vi var 250.000 indbyggere var 5 procent af kommunen skov. I dag hvor vi er 350.000 indbyggere er 11 procent skov og målet er i 2030 at have 17 procent skov, sagde teknisk rådmand Bünyamin Simsek, da han sammen med elever fra Strandskolen plantede en stilkeg på hjørnet af Ingerslev Boulevard og Horsensgade i et stort bed af sand, hvor der i forvejen var plantet fyrretræer.

- Det er et forsøg med et næringsfattigt miljø, hvor vi også sår en særlig blomsterblanding til sandjord, fortæller driftschef Kim Gulvad Svendsen fra Teknik og Miljø.

Træ nummer 2.500 får sit eget skilt for at sætte en milepæl for mandagens indsats på Ingerslevs Boulevard. Foto: Søren Willumsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Udbrud af ekstra smitsom corona-variant: Vuggestue og børnehave i Risskov lukket

Aarhus

De smarteste sygehuse klarede coronakrisen bedst: AUH er blandt de bedste i verden

Aarhus For abonnenter

Beboere frygter, at dødskørsel på Aarhus Ø vil koste liv: Vagter og afspærring af p-plads er i spil til at dæmpe uroen

Alarm 112

Nye redningsstiger i østjyske havne skal forebygge drukneulykker: Skrig-orange og kan ses fra vandet i mørke

Annonce