Annonce
Østjylland

Sikre cykelmuligheder indviet i Syddjurs

Der var fuld fart på cyklerne, da Per Dalgaard klippede snoren over til den nye cykelsti mellem Lime og Skørring, der kan sikre eleverne på Ådalsskolen en sikker vej i skole. Foto: Tommy Loberg Jøns

To nye cykelstier mellem Balle-Rosmus og Lime-Skørring kan nu bruges af børn på Rosmus Skole og Ådalsskolen. Stierne er blevet til med støtte fra Den Nationale Cykelpulje.

SYDDJURS: Fredag 16. juni var en festdag for sikre cykelmuligheder i Syddjurs Kommune. Hele to cykelstier, der skal være med til at gøre det mere sikkert for elever på Rosmus Skole og Ådalsskolen at cykel i skole, blev indviet af udvalgsformand Per Dalgaard, DF.

- De sikre veje for eleverne til skoler er noget, som vi prioriterer meget højt i Syddjurs Kommune. Derfor håber jeg også, at rigtig mange vil bruge cykelstien, for i Syddjurs Kommune vil vi gerne have, at så mange børn som muligt cykler i skolen og får frisk luft, siger Per Dalgaard, der også glæder sig over, at Den Nationale Cykelpulje har været en mulighed.

- Hvis regeringen laver en ny udgave af puljen, så vil Syddjurs Kommune helt sikkert gå efter at få endnu flere cykelstier med støtte fra puljen, hvor har betalt 40 procent af finansieringen.

Og det var en festdag blandt andet på Ådalsskolen, hvor et stort antal børn og forældre havde fundet cykelhjelmen frem og indviede cykelstien ved at cykel eller gå ned til sommerfesten hos IF Ådalen, hvor de fik lov at tyvstarte på aktiviteterne.

Annonce

De sikre veje for eleverne til skoler er noget, som vi prioriterer meget højt i Syddjurs Kommune. Derfor håber jeg også, at rigtig mange vil bruge cykelstien, for i Syddjurs Kommune vil vi gerne have, at så mange børn som muligt cykler i skolen og får frisk luft.

Per Dalgaard, udvalgsformand Syddjurs kommune
Cykelhjelmene var fundet frem til langt de fleste af de mange fremmødte. Foto: Tommy Loberg Jøns

Åbningen af de nye stier sker som et led i Syddjurs Kommunes ambition om at få endnu flere børn og unge til at vælge cyklen som et sundere og grønnere alternativ til at blive kørt. Derudover har det stor betydning for lokalområdet, at der nu bliver bedre forbindelser.

- At der kommer en sikker stiforbindelse har enorm betydning, for første gang bliver det nu muligt for vores elever at cykle til og fra skole. At kunne transportere sig selv udvikler børnenes fysiske og psykiske velbefindende, men også deres selvstændighed. Derfor kommer vi også fremover til at involvere cyklen i undervisningen i meget højere grad, ligesom vi håber, at forældre vil bakke op og opfordre deres børn til at tage cyklen, siger Lars Robdrup, distriktsleder på Rosmus Skole.

Det samme håber distriktsleder Morten Rahbek Borup på Ådalsskolen.

- Vi håber at rigtig mange børn vil tage cyklen i skole med den nye cykelsti, så vi også kan få skåret ned på antallet af biler ved skolen om morgenen. Det vil samtidig give os nogle muligheder i undervisningen, hvor vi kan bruge cyklen mere, lyder det fra distriktslederen.

Mellem Rosmus og Balle skal børnene gennem en tunnel. Den blev udsmykket med håndmaling af eleverne på Rosmus Skole. Foto: Peter Sandell
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce