Annonce
Aarhus

Sikrere, hurtigere, tystere: Letbanen fremrykker investeringer for 20 millioner kroner

- Ved at fremrykke investeringer kan vi skabe større driftssikkerhed, få lavere vedligeholdelsesomkostninger og skabe større sikkerhed omkring letbanen, forklarer administrerende direktør MIchael Borre. Foto: Axel Schütt
Flere farlige overkørsler skal nedlægges, når Aarhus Letbane fremrykker investeringer på grund af corona-krisen. Samtidig får vi svar på et mystisk ord.
Annonce

AARHUS: Det er et af den slags ord, man aldrig har hørt eksisterende, og ikke har den fjerneste idé om, hvad betyder: Isolerklæbestød.

Men det står på listen over de mange anlægsaktiviteter for i alt 20 millioner kroner, Aarhus Letbane nu vil fremrykke for at skabe aktivitet under corona-krisen og dermed understøtte det lokale erhvervsliv og en række leverandører i Danmark.

Hvad det mystiske ord betyder, vender vi tilbage til om lidt.

Ifølge Letbanens administrerende direktør, Michael Borre, er der tale om fremrykning af forbedringer, der kan skabe større driftssikkerhed, lavere vedligeholdelsesomkostninger, større sikkerhed omkring Letbanen og bedre komfort for passagererne og samtidig opfylde ønsker fra lokalområder.

- Et eksempel fra listen er et nyt sporskifte i sydenden af Lystrup station. Det har været et ønske siden åbningen af Grenåbanen, da togene fra Aarhus af henholdsvis den gamle og den nye bane ofte må vente på hinanden, hvis det ene tog er forsinket. Vi kan med et ekstra sporskifte undgå mange forsinkelser, fortæller Michael Borre.

Investeringerne

Aarhus Letbane fremrykker nu en række investeringer som følge af Covid-19. Der er blandt andet tale om følgende projekter:

• Nedlæggelse af visse usikrede overkørsler på Odderbanen

• Fjernelse af isolerklæbestød på hele banen

• Nyt sporskifte i Lystrups stations sydlige ende

• Etablering af udsugning ved drejebænken på værkstedet

• Ombygning af tog-vaskemaskine

• Opgradering af hegn mellem banen og naboer

• Begrønne udvalgte omformerstationer

• Mere effektiv opdeling af kørestrømsanlægget i flere sektioner

• Automatisering af døgnrapporter for forbedret styring og kommunikation

Annonce

Bestyrelsen siger ja

Den samlede liste fremgår af faktaboksen. Bestyrelsen har godkendt investeringerne, som lånefinansieres inden for Letbanens nuværende rammer hos Kommunekredit.

- Der er tale om tiltag, som vi under normale forhold ville have spredt lidt mere ud, men dels er der behov for, at alle gør deres til at holde Danmark økonomisk i gang her under Corona-krisen, og dels er der tale om gode projekter med en selvstændig berettigelse, siger Letbanens bestyrelsesformand Steen Stavnsbo.

Regionsrådsformand Anders Kühnau (S) finder det tilsvarende glædeligt, at Letbanen er med til at vise samfundssind i en tid, hvor erhvervslivet er hårdt presset:

- Samtidig er der tale om fremrykning af investeringer, der sikrer en bedre drift til gavn for passagerne på hele banen, og som ikke får indflydelse på de anlægsprojekter der i øvrigt er undervejs i forhold til blandt andet at sikre halvtimesdrift på Grenåbanen.

Annonce

Her er forklaringen

Og så er det vist tid til at få en forklaring på, hvad det betyder at fjerne isolerklæbestød på hele letbanen:

- Isolerklæbestød er en gammel metode til at isolere strømmen i skinnerne på i flere strækninger hver for sig. På den måde kunne man måle, hvilke strækninger, der kørte tog på. Vi bruger ikke den metode mere, fordi vi i dag anvender en akseltæller. Men isolerlæbestøddene ligger ude i skinnerne og skal inspiceres årligt og holdes vedlige, og det koster penge. Samtidig kan de, når de slides ned af vind og vejr, og før de renoveres, give små bump op i toget og det kan også give støj over for naboer. Når vi nu vil fjerne dem, får vi altså en besparelse på vedligeholdelsen og bedre komfort, forklarer Michael Borre.

Annonce

Færre overkørsler

Et andet forslag er at nedlægge en håndfuld mindre, usikrede overkørsler på Odderbanen.

- Det skal planlægges nærmere hvilke, og vi skal i dialog med landmændene om det. Men nogle steder har en landmand 2-3 overkørsler og kan måske nøjes med én, siger Michael Borre.

På Grenåbanen har man fjernet alle usikrede overkørsler for at kunne sætte farten op, men det er ikke bagtanken på Odderbanen.

- Vi vil fjerne en del af dem for at skabe større sikkerhed for borgerne og for letbaneførerne. Vi har for eksempel lige haft en episode med en bil der blev påkørt i en overkørsel ved Odder.

Som et andet eksempel på, at der er fare ved overkørsler nævner han en overkørsel sydøst for Mårslet, hvor folk blev ved med at gå og cykle over, selv om skilte oplyste, at det er ulovligt for andre end landmanden.

- I Mårslet har vi hegnet overkørslen inde med en lås, som landmanden kan låse op, og man kan ikke længere få en cykel rundt om hegnet. Det har samtidig haft den sideeffekt, at vi nu kan undgå at bruge tyfonen på letbanen bortset fra i uklart vejr. Tidligere har vi skullet tyfonere hver gang vi passerede overkørslen - til gene for naboerne, forklarer direktøren.

Alt i alt håber han, at man kan fjerne 2-4 overkørsler på Odderbanen efter nærmere dialog med de berørte.

Trods alle de fremrykkede investeringer forventer Aarhus Letbane fortsat at kunne holde sine godkendte driftsbudgetter for 2021, og at tiltagene også på den korte bane tjenes ind i form af effektiviseringer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce