Annonce
Aarhus

Sjælden jernbane-succes lukker

Da Aarhus Nærbane for 37 år siden startede, blev den en stor succes. Det gjorde den igen i 2012.

Det er lige så simpelt, som det lyder:

Gode, komfortable - og ikke mindst hurtige tog. Samt rigeligt med afgange, så pendlere ikke skal bruge hele dagen på at komme til og fra arbejde.

To gange har dette koncept skabt en succes på skinnerne mellem Aarhus og Grenaa.

Annonce

En succes ved navn Aarhus Nærbane, der fredag kører sin sidste tur efter 37 års drift. Den genopstår sidst i 2017 som Aarhus Letbane. Og tiden vil vise, om de lette tog er så komfortable og hurtige, at succesen er hjemme.

Succesen var i hvert fald hjemme i 1979, da Aarhus Nærbane begyndte at køre mellem Aarhus og Hornslet.

Jernbanehistoriker, akademiingeniør og lokomotivfører, Jens Lindhard, har undersøgt sagen og kan i en artikel i Ingeniøren fortælle, at i 1978 befordrede Grenåbanen på hele sin strækning cirka 86.000 passagerer.

I nærbanens fem første måneder i drift kørte den med 264.892 passagerer.

De næste fire år kørte nærbanen i gennemsnit med 715.750 passagerer, ni gange så mange som i tiden inden 1979.

I 1980-erne og 1990-erne faldt passagertallet noget, mens det steg igen i begyndelsen af nullerne.

Men efter 36 års tjeneste kunne nærbanens MR-tog i 2010 ikke imponere passagererne i samme grad som i 1979, da de funklende nye blev sat i drift.

De stank af diesel og mange, mange bagdele havde slidt sædernes fjedre sønder og sammen. Passagererne efterspurgte også et klimaanlæg, der var lige så effektiv som det, mange af dem havde i deres biler.

Det - samt gode sæder og katalysatorer, der tog dieselstanken - var der i de Desirotog, der afløste MR-togene ved udgangen af 2010.

Effekten udeblev ikke. Passagertallet steg fra 4774 om dagen i 2010 til 6818 i 2011.

Året efter blev Grenåbanen og Odderbanen koblet sammen, så passagerer kunne komme fra Lystrup til Mårslet eller fra Hjortshøj til Viby uden at skifte tog på Aarhus H.

En forbedring, der meget hurtigt kunne aflæses i passagertallet.

Sammenkoblingen skete i 2012. Da kørte Grenåbanen med 7582 passagerer om dagen. I 2013 steg tallet til 7920.

Århus Stiftstidende har tidligere regnet ud, at fra 2010, da Desirotogene blev sat ind, og frem til 2015 steg passagertallet på Grenaabanen med ikke mindre end 65,8 procent.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Sikkerhedsbrud hos Nets: Sven fik brev med nøglekort til en ukendt kvinde

Danmark

Fredagens coronatal: 4559 nye smittede og ny top i coronarelaterede dødsfald

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

Stor interesse for nyt byggeri på Katrinebjerg: Halvdelen af lejlighederne er allerede reserveret

Aarhus For abonnenter

Saltchefen havde over 100 mand i sving: Derfor var torsdag en af de rigtig bøvlede vinterdage

Aarhus

Coronapas: Ansatte skal have det - politikerne får anbefaling

Sport

For første gang: Skanderborg Aarhus-stjernefrø udtaget til EM-bruttotrup

Så nemt er det at købe ulovligt fyrværkeri på nettet: - Det kan rive både arme og ben af, hvis noget går galt

Erhverv For abonnenter

Trodser corona: Lars Larsens århusianske milliardkæde leverer endnu et rekordresultat

Navne

Ny Børn og Unge-chef sætter børnene først: - Vi skal ikke altid bare gøre det, vi plejer

Alarm 112

En gruppe håndværkere blev hverdagens helte: Kom politi og brandvæsen i forkøbet

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Aarhus

Dagens corona-tal er godt nyt for Aarhus

Aarhus For abonnenter

Personalemangel presser plejen på nyt demensplejehjem: - Nogle gange er der flere vikarer end fastansatte

Alarm 112

Pludselig stod mistænkelig mand i kvindes lejlighed: Nu beder politiet folk være opmærksomme

Annonce