Annonce
Blog

Skal idrætsforeninger løfte samfundsmæssige opgaver?

Fællesskaber, hvor helt almindelige aarhusianere mødes året rundt, oplever glæden ved bevægelse og knytter bånd til andre på kryds og tværs.

De aarhusianske foreninger løfter fantastisk mange opgaver, som både er med til at skabe mere bevægelse og invitere ind i fællesskabet. Jeg har stor respekt for de mange tusinde af frivillige, der lægger utallige timer i at lave gode aktiviteter for aarhusianere i alle aldre - de er indbegrebet af den danske foreningsmodel. Der er dog foreninger, der har lysten og ressourcerne til at gå skridtet videre, og dem skal vi invitere ind. Jeg synes, det er vigtigt, at foreningerne får flere muskler/økonomi, hvis de har mod på at gøre en særlig indsats for at løse samfundsmæssige opgaver.

Foreninger kan netop nu søge 'Bevæg dig for livet' Aarhus-puljen. Formålet med puljen er at støtte træningstilbud og fællesskaber i idrætsforeningerne. Fællesskaber, hvor helt almindelige aarhusianere mødes året rundt, oplever glæden ved bevægelse og knytter bånd til andre på kryds og tværs. Med puljen ønsker Aarhus Kommune at støtte hold og fællesskaber i idrætsforeningerne, hvor fokus særligt er på voksne og seniorer, som ikke har været i en forening før eller kommer fra genoptræningstilbud. Generelt aarhusianere, der har et ønske om at være del af et fællesskab.

Hvert år rammes flere aarhusianere af diabetes, kræft, diskusprolaps, hjertesygdom eller andre livsændringer, som gør, at de er nødt til at lægge en ny plan for livet. Da motion ofte er en af de vigtigste redskaber for at komme på fode igen efter genoptræning, er idrætsforeningerne en vigtig arena. Men hvordan kommer man ind i et foreningsfællesskab som 50-årig, når man aldrig har sat sine ben i en gymnastiksal før? Og hvad skal foreningerne være klar til?

I min optik handler det ikke om at lave særlige aktiviteter til særlige målgrupper, men om at favne flere samt forstørre og forstærke det, som foreningerne allerede gør godt, eller drømmer om at gøre endnu bedre. Tænk, hvis man kunne have to trænere på et motionshold, så den ene kunne have fokus på at støtte op om den gode velkomst eller hjælpe med en tilpasset øvelse. Man kunne som forening også ansætte en social vært/værtinde, som tager godt imod alle nye, uanset hvilken idrætsgren man skal starte til.

Jeg mener, at idrætsforeninger skal løfte samfundsmæssige opgaver – men kun hvis de har lyst. Foreningerne skal ikke føle, at de har et særligt ansvar i forhold til fx kommunale institutioner. Nej, det afgørende er blandt andet, om foreningen kan se en mening med at favne en bredere skare af aarhusianere, og om der er frivillige i foreningen, som vil/kan engagere sig i det. Så det kræver en hel del af foreningen og de frivillige kræfter.

Jeg er nysgerrig på at se alle de gode idéer, foreningerne kommer med, for at udvikle og understøtte træningstilbud og fællesskaber for en gruppe af aarhusianere, som vi ikke ser så mange af i foreningslivet. Og sidst, men ikke mindst, vil jeg gerne give alle de aarhusianske foreninger en high-five, for lige meget hvad så løfter de en kæmpe samfundsmæssig opgave ved ”bare” at være en forening med et godt idrætstilbud.

Annonce
Christina Fruergaard, Motionskoordinator, Aarhus Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce