Annonce
Kultur

Skam har taget turen fra tv til teater med succes

Fanny Bornedal spiller Noora i "Skam". Hun oplever, at både unge og voksne finder vej til teatersalen.- Skam er et univers som alle er en del af. Min egen mor på 58 år elskede serien. Den tager fat i noget, vi alle har været igennem. Identitetskrise, den første kærlighed osv. Det er noget alle kan relatere til, siger den 18-årige skuespiller. Foto: Kim Haugaard

Skam er en stærk fortælling om fællesskab, nærvær og næstekærlighed, som alle kan blive grebet af, mener teaterdirektør Jon Stephensen fra Aveny-T, der lige nu gæster Musikhuset Aarhus med teaterversionen af den populære norske tv-serie.

AARHUS: Med udtryk som dritkul (skide sejt eller cool, red.) og kødde (at lave fis med folk, red.) tog den norske tv-serie "Skam" både unge og voksne med storm.

At serien om Eva, Noora, Vilde, Sana, Chris, William, Jonas og Isak skulle blive til teater, blev mødt med en del skepsis, men overvandt alligevel de fleste anmeldere, da "Skam" havde premiere på Aveny-T i september sidste år.

Ideen fik teaterdirektør Jon Stephensen i sin tid til en familiefødselsdag, hvor hans niece på 17-18 år havde fundet sin iPad frem.

- Jeg lagde mærke til, at hun havde en NRK-app (Norges svar på DR, red.) og tænkte; hvorfor? Hun fortalte, at det var fordi, hun fulgte med i en norsk tv-serie. Jeg har hele tiden haft en drøm om at spille mere teater for unge. Jeg ville gerne have, at teatret prøvede at få fat i den ungdom, som teatret til en vis grad har mistet inden for de seneste ti år. Efter at have set serien, tænkte jeg; her er chancen, vi skal have fat i "Skam" og lave den til teater, fortæller Jon Stephensen.

Han mener at "Skam" har alle de elementer, der skal til for at lave godt teater.

- Det er en fantastisk stærk historie om fællesskab, nærvær og næstekærlighed. Uden løftet pegefinger hjælper den unge til at finde en vej igennem alle de udfordringer, der også er ved at være ung, siger han.

Annonce

Skam

Den norske tv-serien "Skam" er skabt af Julie Andem.

Teaterversionen er skrevet af dramatiker Line Mørkeby og instrueret af Martin Lyngbo.

Jon Stephensen er scenograf.

Medvirkende: Frieda Krøgholt, Sylvester Byder, Mathias Käki Jørgensen, Fanny Bornedal, Asil Al-Asadi, Sofie Salée, Jonathan Stahlschmidt, Coco Hjardemaal

Spiller fra 6. november til og med 13. november i Musikhuset Aarhus.

Avisen var med, da holdet bag "Skam" mødtes for første gang til prøverne i Aarhus. Forestillingen bygger på den populære norske tv-serie af samme navn. Foto: Kim Haugaard

Spontant publikum

Jon Stephensen oplever, at det unge publikum i salen reagerer anderledes end det gængse teaterpublikum. Som når salen synger med på en Justin Bieber-sang, som indgår i forestillingen.

- Vi kan mærke at unge reagerer meget mere spontant. De reagerer på det, de ser, og "Skam" rammer tæt på deres eget liv, så de føler med personerne, siger Jon Stephensen, der fortæller, at forestillingen går på tværs af generationer.

- Mange mødre bruger lejligheden til at se den med deres døtre. Dels for at huske tilbage på deres egen ungdom, men også for at have noget at tale om. Den kan åbne op for en samtale. Vi havde også en kvinde på et par og 80, som sagde; det er fuldstændig som min egen ungdom, bare uden mobiltelefonen. Det er klassiske temaer, som ikke ændrer sig så meget, siger Jon Stephensen.

Han under streger at teaterversionen kan noget andet end tv.

- Vi laver ikke om i replikkerne, men skærer historien ind, så den står endnu klarere. På nogle punkter er den stærkere end tv-serien, fordi den er live. Det giver noget at sidde sammen med 700 andre og se det. Det er en heftig oplevelse, når det ikke er på en skærm, men sker lige foran dig, at ægte mennesker på din egen alder nærmest gør dit liv til virkelighed, forklarer Jon Stephensen.

"Skam" følger blandt andet gymnasiepigen Eva, der har svært ved at finde ud af, hvem hun skal være. Eva spilles af Frieda Krøgholt. Foto: Kim Haugaard

Et stort tosse-hold

"Skam 2" har lige spillet sidste forestilling på Aveny-T i weekenden, hvor skuespiller Fanny Bornedal havde rollen som Noora. Den rolle spillede hun ikke i "Skam", men da hun var med som 'understudy' til alle kvinderollerne, var forestillingen ikke fremmed for hende.

- Men det har været mærkeligt at gå fra 2'eren til 1'eren, fordi hendes karakter er så forskellig fra den ene til den anden. De følelser, jeg skulle dykke ned i i 2'eren var mega-hårde at lave, fordi hun har stor angst. Derfor er det nærmest en lettelse i 1'eren, at få lov til at spille sjov og nede på jorden, fortæller Fanny Bornedal, der selv er stor fan af tv-serien.

Derfor tænkte hun som mange andre, at det ikke ville være muligt at lave en teaterversion af serien.

- Men vi har på en eller anden måde fundet en metode at gøre det på, som fungerer rigtig godt. Det er jeg stolt over og glad for, siger Fanny Bornedal.

Den 18-årige skuespiller er den yngste på holdet. Hun er datter filminstruktør Ole Bornedal og koreograf Vicky Leander, og har siden hun var syv år vidst, at hun ville være skuespiller.

I 2016 havde hun hovedrollen i DRs julekalender "Den anden verden", som var hendes første store rolle. Siden har hun været med i den sidste sæson af tv-serien "Broen" og filmene "Journal 64" og Paprika Steens, "Den tid på året".

Rollen som Noora er hendes første teaterrolle og efter den, er hun ved at være klar til at søge ind på skuespillerskolen.

- Jeg droppede ud af gymnasiet i 1.g. Det var bare ikke mig. Jeg var et andet sted. Jeg tror, at det vil gavne mig at gå på en skole, hvor jeg kan få lov til at lave det jeg gerne vil lave og være sammen med mennesker, som jeg vil have et større fællesskab med. Sådan er det også her. Vi har en energi sammen, som giver et fælles bånd. Vi er et stort, lækkert tosse-hold, og det er bare lige mig, siger hun.

"Skam" har premiere i Musikhuset tirsdag 6. november"

"Skam" gør i teaterversionen brug af enkle virkemidler. Et toilet rulles ind på scenen, for at skabe en klassisk scene med to veninder på et toilet under en fest. Foto: Kim Haugaard
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Annonce