Annonce
Aarhus

Skandale-afdeling spandt guld på gødning til boldbaner

Natur og Vejservice har i årevis overfaktureret gødningsforbruget, når der blev sendt regninger for pasningen af kommunens boldbaner. Nu skal Natur og Vejservice betale en halv mio. kr. tilbage til kommunens Sport og Fritid, der står for boldbanerne.Arkivfoto: Thomas Nielsen-Grøn

Kommunens Natur og Vejservice overfakturerede i årevis, hvor meget gødning den brugte på kommunens fodboldbaner. Nu skal Natur og Vejservise betale en halv mio. kr. tilbage til Sport og Fritid

AARHUS: Skeletterne vælter fortsat ud af skabene hos det kommunale Natur og Vejservice, der har været centrum for den store skandalesag i Teknik og Miljø. En sag der kostede topchef Claus Pedersen såvel bortvisning som en politianmeldelse for blandt andet af have modtaget bestikkelse - og som også kostede direktøren for Teknik og Miljø, Erik Jespersen, jobbet.

Senest viser det sig, at Natur og Vejservice gennem en årrække uretmæssigt har malket en anden kommunal afdeling, Sport og Fritid, for penge.

Natur og Vejservice har tidligere vundet opgaven med at passe og pleje de kommunale boldbaner til aftalte priser. Men priserne har åbenbart ikke været høje nok. I hvert fald har Natur og Vejservice skrevet mere på regningerne, end den kommunale entreprenørafdeling har leveret.

Annonce

- Natur og Vejservice skal betale en lille halv mio. kr. tilbage til Sport og Fritid, fordi man i perioden fra 2011 til og med 2015 har overfaktureret forbruget af gødning til boldbanerne

Tyge Wanstrup, chef for Center for Byens Anvendelse

463.000 kr. retur

- Natur og Vejservice skal betale en lille halv mio. kr. - 463.000 kr. helt præcist - tilbage til Sport og Fritid, fordi man i perioden fra 2011 til og med 2015 har overfaktureret forbruget af gødning til boldbanerne, siger Tyge Wanstrup, der er chef for Center for Byens Anvendelse, som Natur og Vejservice er en del af.

Han ønsker ikke at uddybe, hvordan man har fundet frem til overfaktureringen, og har ingen kommentarer til, om Natur og Vejservice kan have overfaktureret andre steder end på boldbanerne og på den måde have malket andre afdelinger i kommunen også.

- Hver gang, vi bliver bekendt med, at der kan være noget, får vi det undersøgt og orienterer efterfølgende såvel rådmanden som byrådets tekniske udvalg, siger Tyge Wanstrup.

Flere mulige sager

Avisen er bekendt med, at kommunen tidligere har modtaget oplysninger fra en forhenværende medarbejder i Natur og Vejservice, der indikerer, at det ikke kun er på gødningen, der kan være blevet overfaktureret.

Det har ikke været muligt at træffe hverken stadsdirektør Niels Højberg, fungerede direktør for Teknik og Miljø, Erik Møberg, eller rådmand Bünyamin Simsek for en kommentar til gødningssagen og til, hvad der er kommet ud af undersøgelserne af den tidligere medarbejders oplysninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce