Annonce
Debat

Skanderborg: Venstre kæmper stadig for skolerne

Annonce

DEBAT: Hvordan kan Venstre i Skanderborg Byråd være med til at lukke små skoler? Har Venstre slet ikke øje for, at skolelukning i Hylke og Bjedstrup får indflydelse på lokalområdet? Dette er nogle af de spørgsmål, jeg har modtaget pr. telefon eller mail eller personligt.

Venstres gruppe har siddet og forhandlet i undervisnings- og børneudvalget gennem en lang periode. Vi har været medforfatter/forfatter til, at overbygning i Stjær og Herskind overlevede. At Columbusskolen efter et stærkt forældreønske blev i Skovby. At hele specialområdet blev løftet via et videnscenter. At Knudsø og Veng skoler overlevede. At Center Skovby løftes i nye rammer. At anlægsudgifter reduceres via andre tiltag.

Så vi synes, at vi har sat vores positive præg på processen og resultaterne. Vi har kæmpet for det, vi ikke fik med - og det gør vi fortsat.


Som jeg sagde til forhandlergruppen tidligt i forløbet: "Jeg vil ikke være med til at lukke skoler".

Søren Erik Pedersen


Vi ved, at de byggeprojekter, der er på vej i for eksempel Alken, får en anden salgskraft, om der er en skole i Bjedstrup, eller om den er lukket. Vi ved, at et områdes sammenhængskraft spiller sammen med skole og daginstitution.

Så da jeg skrev under sammen med stort set alle byrådets partier på at sende skolestrukturprojektet gennem det politiske system, var jeg klar over, at arbejdet/kampen måtte fortsætte for at gøre det færdigt – at bevare både Hylke og Bjedstrup skoler.

Det bliver ikke let. Uagtet, at Venstre og DF har dette ønske, har flertalsgruppen et andet ønske. Derfor må arbejdet gå i gang med at finde løsninger, ideer og konstruktive forslag, som kan gennemarbejdes og sendes videre til det politiske system.

Jeg kan her skrive, hvad jeg allerede sagde til forhandlergruppen tidligt i forløbet: "Jeg vil ikke være med til at lukke skoler".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Sundhedsstyrelsen anbefaler øget brug af mundbind hos lægen

Annonce