Annonce
Erhverv

Skanderborg-virksomhed i vækst vil skabe domiciler med sjæl

- Da folk spurgte mig for 20 år siden, hvad jeg ville med Ambiente, lød svaret: - Det ved jeg ikke, men jeg skal ud og lave en masse fede projekter, og så må vi se, hvad fremtiden bringer. Og sådan har jeg det stadig, fortæller grundlægger af Ambiente, Michael Skjødt. Foto: Christian B / / YELLOWS
Hvis en virksomhed skal være attraktiv for deres medarbejdere, kunder og leverandører, skal indretningen afspejle indholdet. Det mener grundlæggeren af virksomheden Ambiente, Michael Skjødt, som har taget sig selv på ordet og skabt et virksomhedsdomicil, der afspejler alt, hvad virksomheden står for.

SKANDERBORG: Uden en lyd glider den fire meter høje dør op til Ambiente.

Udefra syner virksomheden ikke af meget andet end en grå klods af en bygning, der ligger klos op ad motorvejen. Men åbner man døren, bliver man indenfor budt ind i en verden af lys, design og miljø.

En stor lounge byder ventende gæster et mageligt velkommen omgivet af træer og planter. Og går man længere ind i kontormiljøet, finder man lange rækker af kontorpladser, der til trods for nærheden til motorvejen, har ro til arbejdet og lysindfald fra vinduerne, som takket være en særlig konstruktion i bygningen er skærmet for udsigten til motorvejen.

Midt i det store rum nærmest svæver flere mødelokaler, kontorer og designlaboratorier mellem gulv og loft. Et område, der meget passende bliver kaldt White City. Det er tydeligt at se, at der er kredset for detaljerne.

Fortsætter man sin tur videre rundt i Ambiente, ændrer indholdet karakter. I samme grå ramme med betonvægge og seks meter til loftet, finder man også varelager og produktion.

Og netop det er hele humlen i byggeriet: At det på enkel vis afspejler den diversitet, der er i firmaet, som har alt fra designere og arkitekter til smede, snedkere og ufaglærte lagermedarbejdere ansat.

- Vi har en enorm bred faggruppe. og det er faktisk en af de største udfordringer, vi har, fortæller Michael Skjødt.

- For hvordan søren kommunikerer man til dem, så de forstår det samme? spørger han retorisk.

- Men ved at vi har sådan et hus her, kan vi gå ind og pege og sige til vores medarbejdere: ”Det er det her, vi vil levere til vores kunder”. Vi vil levere ordentlighed, ordentlig kvalitet og kreativitet, så når vi sætter ting op, så skal vi gøre det håndværksmæssigt superfedt og supergodt, ligesom vi har gjort det her, forklarer han.

Annonce

Om Ambiente

  • har eksisteret siden 1999
  • har 50 fastansatte
  • har et kundeportefølje, der blandt andet tæller Hästens, Republic of Fritz Hansen, Louis Poulsen, Minimum, Spar Nord, Bang & Oufsen, Furninova, Cybex, Kulturstyrelsen og Aarhus Arkitektskole
  • designer og bygger messestande, butikker og virksomhedsdomiciler over hele verden - fra Köln, Paris og Stockholm over Shanghai, Bangkok og Singapore til New York

Kilde: Ambiente

Kontor i hestestalden

Ambiente betyder atmosfære på spansk. Og det er lige præcis det, som virksomheden altid har haft som mål at skabe hos sine kunder.

- Vi skaber den gode ambiente (atmosfære, red.). Et sted, hvor det er rart at være, og hvor folk har det godt, forklarer Michael Skjødt, der allerede under sin uddannelse til bygningsingeniør begyndte at interesse sig for opbygning og indretning af butikker gennem sit studiejob hos Hammel-virksomheden Ideco.

Her blev han ansat efter endt uddannelse, og da virksomheden i 1996 startede et datterselskab op i Tyskland, var det med Michael Skjødt i rollen som administrerende direktør. Men efter tre år i Tyskland tog Michael Skjødt en beslutning, der fik hans karriere til at skifte spor.

- Det kørte rigtigt godt, så sagde jeg til chefen, at jeg ville have halvdelen af firmaet. Men det ville han ikke give mig, så jeg sagde op og rejste hjem til Danmark, fortæller han.

I sommeren 1999 kastede Michael Skjødt sig derfor sammen med en tidligere kollega, rejsemontøren Michael Jensen, ud i at starte egen virksomhed med navnet Ambiente.

- Jeg havde købt et nedlagt landbrug på det tidspunkt ude i Holme. Og så ryddede vi høloftet, satte nogle skriveborde op og ryddede stalden, og så havde vi 250 kvadratmeter lager og værksted, husker han.

Store planer

I Tyskland havde Michael Skjødt primært arbejdet med at bygge store møbelhuse på 10.000-15.000 kvadratmeter op. Et arbejde, han fandt spændende i opbygningsfasen, men mindre interessant i vedligeholdelsesfasen.

- Jeg ville gerne have den kreative tilgang til det, at vi byggede noget, der var megafedt, og kom ud af butikken igen. Problemet var bare, at vi aldrig nogensinde kom ud af butikken, for vi blev fandeme aldrig nogensinde færdige, husker han.

Så i den nye virksomhed faldt valget på opbygning af messestande i stedet for butikker.

- Efter tre til seks dage, når messen slutter, så piller man skidtet ned igen, og så er der ikke nogen, der kan huske, at gulvbrættet knirkede, eller at der var en lille klat maling nede i det ene hjørne et eller andet sted. Og den tanke kunne jeg egentligt godt lide, siger han med et smil.

Kunderne fik de to ved at ringe rundt til tidligere udstillere på messestande for at høre, om de var interesserede i et samarbejde. Men med tiden begyndte kunderne at ringe til dem i stedet.

Og med den spirende succes stod de to mænd over for et valg: Enten kunne de køre videre som hidtil, eller udvide forretningen.

- Jeg syntes bare, at vi skulle vokse og gøre det endnu bedre og større, og det var han (Michael Jensen, red.) ikke helt enig i, fortæller Michael Skjødt, der endte med at købe sin partner ud efter tre års parløb.

De to er dog fortsat på god fod, og faktisk er Michael Jensen i dag ansat på stedet.

Før Ambiente fik sin nuværende placering ud mod E45 ved Stilling, havde virksomheden hovedsæde i Højbjerg ved Aarhus. Foto: Christian B // YELLOWS

Kunderne ringer selv

Det lykkedes Michael Skjødt at få forretningen til at vokse, ligesom han havde håbet. I dag omsætter Ambiente for trecifrede millionbeløb, og væksten ser ud til at fortsætte.

- Det går rigtigt godt. Siden vi startede, har vi haft en vækst på 23,3 procent hvert år. Og det har vi haft 20 år i træk, fortæller Michael Skjødt og tilføjer, at virksomheden indenfor de seneste par uger både har fået en Gazellepris og er blevet nomineret til EY Entrepreneur Of The Year og Årets Ejerleder.

- Det er vi selvfølgelig superstolte af. Det er rart, at nogen lægger mærke til os, siger han.

Det er dog ikke kun messestande, som i dag skæpper i kassen. Mens messestandene står for omkring halvdelen af omsætningen, tæller indretning af butikker, domiciler, shop-in-shop, kunstudstillinger og øvrige projekter for resten.

En udvikling, der ifølge Michael Skjødt er kommet snigende i takt med, at rygtet om Ambiente har spredt sig.

- Vi har ikke gjort det så meget i at lave aktiv markedsføring. Vi har været så privilegerede, at kunderne ringer til os, fortæller han.

- Hele bygningen er designet råt, så derfor har vi tilført et feminint snit med gardiner og masser af lysindfald, forklarer Michael Skjødt. Foto: Christian B // YELLOWS

En god likviditet

Netop kunderne er da også det, som Michael Skjødt fremhæver som allervigtigst for firmaet.

- Penge har aldrig nogensinde været min drivkraft for at drive Ambiente. Min drivkraft har altid været at levere noget superfedt til vores kunder, som gør, at vi også har kunderne til næste år og året efter det, slår han fast.

Af samme årsag har Michael Skjødt heller ikke hevet millioner ud af firmaet til sig selv år efter år, men derimod ladet pengene stå i firmaet.

- Faktisk har vi så god likviditet, at vi for fem år siden startede et finansselskab, hvor vi låner penge ud til butikker, der ikke har råd til at bygge om, hvis ikke vi låner pengene til dem, fortæller Michael Skjødt, der fortæller, at ikviditeten også har betydet, at Ambiente har kunnet bygge sit nye domicil.

For med en god likviditet har Ambiente ikke skullet stå til regnskab overfor hverken banker eller en ejerkreds, der kunne spænde ben for projektet.

Ambientes byggeri breder sig over godt 11.500 kvadratmeter. De seks meter til loftet giver rige mulighed for at skifte indholdet ud, så de store rum kan bruges til administration lige såvel som til produktion eller lager. Foto: Christian B // YELLOWS

Hul i markedet

Domicilbyggeriet er Ambientes første af slagsen. Og det er ikke planen, at virksomheden i fremtiden vil kaste sig ud i byggerier. Indretninger af domiciler er dog en anden snak.

Frem til i dag har særligt indretning og opbygning af messestande, shop-in-shop og butikker været i fokus for forretningen, men enkelte domicilindretning er det blevet til gennem tiden. Blandt andet har Ambiente stået bag Skovs domicil i Glyngøre og Alsos domicil i København, men fra begyndelsen af december er det planen, at netop domiciler skal fylde væsentlig mere i forretningen.

For der er et stort uforløst potentiale indenfor området, vurderer Michael Skjødt.

- Jeg tror, at fremtidens virksomhedsejere vil få øjnene mere op for, at der skal gøres noget, dels for at tiltrække medarbejdere, og dels for at vise, hvad det er, de kan, og hvordan de adskiller sig. For hvis ikke du adskiller dig som leverandør på noget, så er det eneste parameter, du har, prisen. Og lige så snart du har leveret en pris til en kunde, så kommer der en, der kan levere det en krone billigere, forklarer Michael Skjødt.

Gennem tiden har han oplevet mange virksomheder, som han mener, trods gode intentioner, kan gøre det bedre.

- Rigtig mange virksomheder bor tudegrimt uden nogen idé om, hvorfor de bor sådan. De roder rigtigt meget i krogene, så vi plejer altid at begynde med at sige til dem: - Start nu med at rydde op. Der står gule, røde, grønne, sorte og blå mapper i deres reoler. Det ligner et tivoliland, siger han agiteret.

- Jeg mener sagtens, at de kan gøre det bedre. Så der ser jeg et hul i markedet, understreger han.

For selvom der er andre store spillere på markedet indenfor det domicile, har Ambiente noget særligt at byde ind med, mener han:

- De leverer produkter, hvor vi leverer projekter.

Medarbejdertrivsel betyder meget i Ambiente. Blandt andet derfor er virksomhedens nye kantine indrettet som restaurant, og en kok laver hver dag frokost til de ansatte. Udover hjemmekokkerede måltider får de ansatte også snart mulighed for at udfolde sig i et fitnesscenter på stedet, så de for eksempel kan komme i form til virksomhedens fælles skiferie, der finder sted hvert andet år. Foto: Christian B // YELLOWS
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Personlige stridigheder årsag til uro i Aarhus V: Flere aftener med ballade og knivstikkeri

Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce