Annonce
Erhverv

Skatterabat på kapitalpensioner forlænges et år

For at få ekstra penge i statskassen og hindre store underskud, vil regeringen nu forlænge skatterabatten på kapitalpensioner. Også penge hos LD bliver omfatter af rabatten.

Pakke fra regeringen indeholder to elementer. For det første indeholder den en forlængelse af mulighederne for at omlægge kapitalpensioner til alderspensioner med en skatterabat på 2,7 pct. i 2015. For det andet tilbydes alle over 60 år med en pensionsopsparing i Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), at opsparingen kan udbetales i 2015 med en skatterabat på 2,5 pct. Der åbnes samtidig mulighed for, at personer over 60 år kan vælge at betale skatten inkl. skatterabat og lade opsparingen fortsætte i LD. Når pengene udbetales fra LD, vil der ikke skulle betales skat.

Annonce

Finansminister Bjarne Corydon (S) siger, at de med pakken giver danskere med en kapitalpension eller en opsparing i Lønmodtagernes Dyrtidsfond muligheden for at opnå en skatterabat.

"Det giver os som samfund en betydelig sikkerhed for at vi ikke - trods fornyet uro om europæisk økonomi - bryder med kravene i EU's såkaldte Stabilitets- og vækstpagt," siger Bjarne Corydon.

Regeringen regner med, at forlængelsen vil give staten en ekstra indtægt på 15 milliarder kroner i 2015. Dermed undgå Danmark efter alt at dømme at få et underskud, som er større end de tre procent af bruttonationalproduktet (BNP), som EU tilliader, og som i værste fald kunne udløse en henstiling fra EU.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce