Annonce
Østjylland

Skibet er ladet med tog: IC3-togsæt vender hjem efter knap 30 år i Israel

Tre brugte togsæt, hvoraf to skal genbruges som reservedele til vores hjemlige IC3-tog, blev tirsdag losset fra fragtskibet M/V Lady Hedwig i Grenaa Havn. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Tirsdag kunne man se et usædvanligt syn på havnen i Grenaa, da tre IC3-vognsæt blev kranet fra fragtskibet M/V Lady Hedwig, der havde taget den lange tur fra Israel. DSB skal bruge vognsættene som reservedele til de hjemlige IC3-tog.

Grenaa: De er sejlet hele vejen fra Ashdod (nær Tel Aviv) i Israel og til Grenaa, og tirsdag morgen startede havnemedarbejderne med at losse den noget specielle fragt af. Skibet M/V Lady Hedwig er nemlig lastet med tre gamle IC3-vognsæt, der har udtjent deres værnepligt i Israel.

DSB har købt de to af vognsættene, som skal bruges til reservedele til IC3-togene herhjemme. De skal nemlig 10 år endnu tage slæbet i fjerntrafikken, frem til elektrificeringen af fjernbanen er gennemført, og det er lidt af en udfordring, fordi DSB med tiden kommer til at mangle reservedele.

Togsættene er bygget på Scandia i Randers og solgt til Israel, hvorfra de nu er købt tilbage. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Oprindeligt skulle IC3-togene have tilbragt pensionisttilværelsen som regionaltog på Sjælland, men planerne ændrede sig undervejs, og det betyder, at de må tage 10 år mere på de lange stræk mellem landsdelene. DSB forventer, at de kommer til at tilbagelægge cirka 200.000.000 kilometer oveni de 825.000.000 kilometer, som de allerede har præsteret.

Annonce

Scandia i Randers, der leverede togene til DSB, lukkede som bekendt i 2014 og var flere år forinden ophørt med at bygge nyt. Det betyder, at mange af delene i dag er svære at skaffe – hvis det da overhovedet er muligt. Så derfor var det kærkomment, da Israel Railways kontaktede DSB med henblik på at afhænde nogle af deres tog.

Særtransport til Aarhus

På havnen i Grenaa var de første vogne allerede ved nitiden blevet læsset fra fragtskibet og over på kajen, hvor de står midlertidigt, indtil de skal transporteres til Aarhus over tre aftener - to vognkasser ad gangen.

- Vognkasser og bogier transporteres hver for sig på blokvogn til DSB’s værksted i Aarhus, hvor togsættene sporsættes, fortæller Rasmus Vesth-Hansen, der er projektmanager hos speditionsvirksomheden Tschudi Project Transports, der har stået for transporten fra A til B - eller A til A, om man vil.

Normalt kører de på skinner, men tirsdag morgen svævede IC3-togene over vandet i Grenaa Havn. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

M/V Lady Hedwig var klar til at blive lastet i Ashdod Havn allerede juledag, men travlhed og covid-19 skabte en flaskehals, der betød, at skibet først blev lastet 3. januar og kom afsted to dage senere, hvorefter det ankom til Grenaa søndag aften efter en lang tur via Gibraltar, Biscayen, Nordsøen og rundt om Skagen.

Annonce

Reddet fra skrotning

På Grenaa Havn er også Jens Søndergård Madsen, materielansvarlig fra DSB Teknik. Hvis nogen kender IC3-togene, er det ham. For knap 30 år siden var han ansat hos Scandia og involveret i salget til Israel. Han har gennem årene besøgt landet ad flere omgange og med sit indgående kendskab var han derfor selvskreven til opgaverne med at besigtige togsættene og forhandle en købsaftale med Israel Railways - en aftale, der har været to år undervejs.

- De israelske togsæt er stort set identiske med vores IC3-tog, så vi besluttede at indlede forhandlinger om køb af to sæt, siger han.


De startede med et beløb, der var fire gange højere, men vi fik handlet, og vi endte med at købe to togsæt, fordi transporten ikke ville blive væsentligt dyrere.

Jens Søndergård Madsen, materielansvarlig fra DSB Teknik


Var togsættene ikke blevet solgt til Danmark, var de endt som skrot, hvilket også betød, at DSB kunne handle en fornuftig pris hjem.

- De startede med et beløb, der var fire gange højere, men vi fik handlet, og vi endte med at købe to togsæt, fordi transporten ikke ville blive væsentligt dyrere, siger Jens Søndergård Madsen, som ikke vil komme ind på den nøjagtige pris.

Jens Søndergård Madsen, materielansvarlig fra DSB Teknik, har forhandlet købsaftalen med Israel Railways. Han har selv været i Israel og været med til at få togsættene klargjort til skibsrejsen. Han kender om nogen togene, da han for knap 30 år siden var ansat hos Scandia og involveret i det daværende salg til Israel. Foto: Helle Elgaard Kvist

Reservedelene fra de to togsæt er primært elektronikken, hydraulik- og trykluftskomponenter  og bremser samt selve vognkasserne.

- Nogle af reservedelene findes ikke på markedet længere. Skulle vi sætte dem i produktion i dag, ville det koste to-tre gange så meget – hvis det overhovedet er muligt. Med anskaffelsen af vognkasserne køber vi os en forsikring i tilfælde af fremtidige større havarier, og vi får ekstra omløbsdele til erstatning for stumper, der er ved at være nedslidte, eller som er i lav beholdning, siger han og understreger, at der samtidig er et stort element af bæredygtighed i handlen.

Det tredje vognsæt er købt af J.P. Group i Viborg, hvor det skal danne rammen om J.P. Groups fremtidige arbejde med interiør til tog - både IC3-tog og andre tog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Hvad blev der af Sculpture by the Sea? Aros-direktør drømmer om igen at vise strandkunst

Alarm 112

Politiet blev snydt af bilentusiaster: Kørte ræs i industrikvarter

Annonce