x
Annonce
Aarhus

Skilteforvirring: Togene tyfonerer stadig, når de kommer til Aarhus H

Lige nu står Giv Agt skiltet 17.3 ved indgangen til Aarhus H. Det betyder, at lokoførerne skal tyfonere og hyle, når de kører deres tog ind på Aarhus H. Spørgsmålet er, om Trafikstyrelsen vil godkende Giv Agt-skiltet med streg over. Så skal der kun tyfoneres, når tågen har lagt sig over byen. Foto: Kim Haugaard/Banedanmark

Masser af beboere er ramt af, at togene tyfonerer og tuder, når de rammer Aarhus H. Det er uholdbart, siger Banedanmark, der først skal have Trafikstyrelsens OK, før tudeskilt pilles ned.

AARHUS: Togene tuder fortsat højlydt flere gange i timen døgnet rundt, når de kører ind på Aarhus Hovedbanegård.

DSB og Banedanmark lovede ellers at pille skiltet, der påbyder lokoførerne at tyfonere, ned. Men Trafikstyrelsen blev ikke taget i ed. Derfor er mange århusianere ved Banegraven fortsat stærkt generet af støjen.

Århus Stiftstidende skrev om sagen for 14 dage siden, efter en stribe århusianere henvendte sig til redaktionen om det nye fænomen, som betød, at de ikke kunne sove om natten, eller at babyerne blev vækket fra middagsluren i barnevognen. Tyfoneringen, som det hedder på togsprog, blev lovet dæmpet i løbet af en uge.

- Men her 14 dage efter fortsætter togene lystigt deres tyfonering. Ikke mindst her i weekenden og mandag morgen. Jeg bor tæt på Banegraven i Marstrandsgade og var glad for, Stiften tog emnet op. Men læser Banestyrelsen ikke Århus Stiftstidende, eller er den pænt ligeglad med byens borgere? De må da kunne sætte en sæk over skiltet, der får lokoførerne til at tyfonere, spørger Peter Mouritzen.

Annonce

En fodfejl

Stiften har forelagt problemet, der opstod i forbindelse med åbningen af Letbanen, hvor advarselsskiltet blev sat op, for Banedanmark.

Christopher Mortensen, pressemedarbejder hos Banedanmark, forklarer, at man faktisk pillede skiltet - et såkaldt 17.3 skilt - ned. Det påbyder, at lokoførerne skal tude og tyfonere som advarsel til jernbane-personel, som måtte være ved at krydse sporene ude på baneterrænet.

Men Trafikstyrelsen har ikke godkendt, at skiltet bliver taget ned. Derfor lyder den høje tuden stadig over Aarhus Midtby.

- Vi lyttede til den kritik, der var fra naboerne og tog 17.3 skiltet ned. Det var dog forhastet, og det var en fodfejl, at vi gjorde det uden at have de rette godkendelser på plads. Så nu vil vi sætte et 17.4-skilt op. Men det kræver en godkendelse fra Trafikstyrelsen, og den venter vi på. Vi har ansøgt Trafikstyrelsen, og der går formentlig en uges tid, før en eventuel godkendelse er i orden. Skiltet vil betyde, at lokoførerne i fremtiden kun vil tude, når sigtbarheden er dårlig. Det vil sige, når det er tåget, siger Christopher Mortensen.

Banedanmark: - Uholdbart for beboere

Banedanmark er i øvrigt helt med på, at den megen tuden, tyfonering og støj ikke er til at leve med for beboerne - og beklager.

- Vi har i øvrigt via sms informeret beboerne i området, der er berørt af, at togene har tudet, og skrevet til dem, at vi arbejder på en løsning. Det er vores holdning, at det er uholdbart, at togene skal tude, hver gang de kommer til Aarhus H, siger pressemedarbejderen hos Banedanmark.

Mystikken var ellers til at høre, da togene, der ankommer til Aarhus Hovedbanegård, som noget helt nyt lod tyfonen - togenes fløjte - hyle, så beboerne i området ved Banegraven i den grad blev vækket og forstyrret.

Pressevagten hos DSB forklarede til Stiften.dk, at der ganske enkelt var tale om en højlydt fejl, som i løbet af en uge ville blive udlignet (altså for en god uge siden). Eller rettere kvalt. Men så enkel var sagen altså ikke. Skilteforvirringen og togenes tyfoneren må leve videre ihvertfald ihvertfald en lille tid endnu.

Beboerne i midtbyen og ved Banegraven må vente på Trafikstyrelsens afgørelse.

Spørgsmålet er, om styrelsen vælger et Giv Agt skilt nummer 17.3, hvor lokoførerne fortsat skal tude og tyfonere, eller om det for beboerne mere spiselige 17.4 sikkerhedskilt bliver fremtiden på skinnerne.

Skulle du i øvrigt være i tvivl om, hvordan en tyfonering lyder, kan den høres her.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce