Annonce
Aarhus

Skinner eller busbaner? Lige nu ligner det en udbygning af letbanen, men...

Skal der køre letbanetog eller BRT-busser på den kommende strækning til Brabrand via Hasle?
Et flertal i Aarhus Byråd har længe peget på letbanetog som det bedste valg til letbanens 2. etape. En kommende miljørapport og et fire-mands udvalg kan dog stadig ændre beslutningen.

AARHUS: Når politikere skal træffe dyre og vigtige beslutninger, er det helt afgørende, at de er i besiddelse af så mange oplysninger og så meget fakta som overhovedet muligt, så de ikke træffer beslutningen i blinde.

En af det helt store beslutninger, som det kommende byråd i Aarhus skal træffe, er valget mellem letbanetog eller BRT-busser på strækningen fra Banegårdspladsen/Aarhus Rutebilstation til Brabrand via Hasle.

Der vil givetvis være en del vælgere, der gerne vil kende kandidaternes og partiernes holdning til skinner eller gummihjul på den etape, og det kan de da også få, men....

Annonce

For der er ikke bare et stort men, men hele to men'er. De lokale politikere er nemlig ikke klædt ordentligt på til at træffe beslutningen før engang omkring årsskiftet - og altså først op til et par måneder efter, at vælgerne har sat deres kryds.

Lige nu er et udvalg, der skal rådgive byrådet om fremtidens højklassede kollektive trafik - altså letbane eller BRT - i gang med at udarbejde dets forslag til byrådets politikere. Udvalget består af fire kandidater til det kommende byråd - nemlig udvalgets formand Steen Stavnsbo (K), Steen Bording Andersen (S), Jan Ravn Christensen (SF) og Bünyamin Simsek (V). Forventningen er, at udvalget er klar med rådene til det kommende byråd omkring årsskiftet.

Der er samme forventning til, hvornår miljøvurderingen ligger klar. Den undersøger anden etape, drevet af både letbanetog på skinner og Bus Rapid Transit (BRD) - el-drevne busser i eget spor, ligger klar.

Først derefter er de lokale politikere for alvor klædt på til at træffe beslutningen, der får betydning for Aarhus' udvikling langt ud i fremtiden.

Skinner til Hasle og Gellerup

Ender det kommende valg til byrådet med nogenlunde samme mandatfordeling som i det nuværende byråd, flytter hverken den kommende miljørapport eller udvalget, der skal rådgive om fremtidens højklassede kollektive trafik, ikke det store i holdninger. Så er der udsigt til en udbygning af letbanen op ad Viborgvej mod Hasle og videre via Gellerup til en kommende jernbanestation i Brabrand.

For en løsning, der kører på skinner er Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten.

Hos SF er der ikke den store slinger i valsen, når valget mellem letbanetog og BRT-busser skal tages. I SF har politikerne hele tiden været tilhængere af, at letbanens 2. etape til Brabrand skal køre på skinner. Det er man stadig, men vil dog holde et vågent øje med den kommende miljørapport for letbanens 2. etape.

- Jeg er ikke religiøs i spørgsmålet, om det skal være letbane eller BRT-busser. Jeg synes, vi skal vælge den løsning, der giver bedst mening i det konkrete tilfælde. Min vurdering er, at med de passagerstrømme, der vil være på 2. etape, der vil det være klart mest hensigtsmæssigt med en letbane. Det er den, der kan flytte flest passagerer mest effektivt, og det bliver der brug for på strækningen, som kommer til at køre tæt forbi flere uddannelsessteder og store boligområder ved blandt andet Ceres Byen og den kommende byudvikling omkring Hasle Torv, forklarer medlem af teknisk udvalg Jan Ravn Christensen.

Letbanens 2. etape skal efter planen have endestation i Brabrand, hvor der samtidig skal etableres en station på jernbanen. Illustration: Aarhus Kommune

Hos Socialdemokratiet peger pilen også i retning af mere letbane.

- Vi sidder lige nu i udvalget for højklasset trafik og kigger på det. Vi har lovet at gå til det med et åbent sind for at finde den rigtige løsning. Vi sidder med en hel del materiale fra byer, vi kan sammenligne Aarhus med. Derfor vil jeg ikke sætte en tyk streg under noget lige nu. I udgangspunktet hælder Socialdemokratiet dog til en letbane men vi er åbne for forskellige kombinationer af BRT og letbane, lyder det fra næstformand i Teknisk Udvalg, Steen Bording Andersen (S).

Noget mere tydelig er Enhedslistens Viggo Jonasen, der lige nu er formand for teknisk udvalg.

- Vi skal have tog på skinner. Det er en mere langsigtet løsning. BRT er jeg noget skeptisk overfor.

Annonce

Asfalt og gummi

Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liste Trivsel, Velfærd og Reel Borgerinddragelse går derimod efter en BRT-løsning.

- Vi vil arbejde for en BRT-løsning til de kommende etaper. Det vil vi, fordi vi synes, at vi får mest mulig kollektiv trafik for pengene med den løsning og samtidig er det den mest fleksible – for eksempel kan der køre almindelige busser i BRT-bussens vejbane, siger Steen Stavnsbo (K).

Han påpeger dog samtidig, at udvalget, der skal rådgive om fremtidens højklassede kollektive trafik, stadig er i gang med at hente viden og fakta om letbane kontra BRT.

- Så kan man jo ikke bare kravle op i et træ og så sige, at uanset hvad der kommer ud af udvalgets arbejde, så har vi låst os fast på en løsning.

Så viser det sig, at udvalgets arbejde ender ud i, at en letbaneløsning er den rigtige på etape 2, så er Konservative klar til at støtte den anbefaling.

- Men det skal være nogle meget stærke grunde.

Etape 2's strækning til Brabrand udgik i første omgang fra Aarhus Ø. Siden er strækningen til bydelen på havnen sløjfet.

2. etape - letbanetog eller BRT? Forskelle og ligheder

"Så meget arbejde og så mange penge og næsten en jordskælvsramt by for at gøre plads til en bus og hvor mange år vi må hoppe rundt mellem murbrokker?"

"Det glade vanvid. Vejarbejde overalt, lyskryds ude af drift, højresving/venstresving forbudt, osv. Godt nok ikke nemt at køre gennem byen."

"Vestbyen bliver med tid et sted med total trafikkaos."

"I er ramt af byggevanvid."

Nej, der er ikke tale om fire udsagn fra århusianere, der er trætte af bøvl og ekstra besvær i forbindelse med anlægget af letbanens 1. etape, men derimod fire ud af en kæmpe bunke af utilfredse ålborgensere, der er lede og kede af vejarbejde, ensretninger og omkørsler i forbindelse med etableringen af Aalborgs BRT-buslinje.

I anlægsfasen er en BRT-løsning nemlig lige så stort et indgreb i trafikken som en letbaneløsning. Nogle tror måske, at BRT'en kan klares med at male en vejbane blå, men skal en BRT-bus være effektiv, kræver det, at den kører i helt eget spor uden at komme i karambolage med den øvrige trafik.

Når byggefasen er overstået, og letbanetogene eller BRT-busserne er i drift, er den eneste store forskel, at BRT-løsningen ikke er afhængig af master og køreledninger. Til gengæld er letbanetogene i stand til at flytte flere passagerer end BRT-busser. Aarhus Letbanens har to forskellige slags letbanetog - Tangoen har plads til 256 passagerer, mens Variobahn kører med op til 216. Til sammenligning har Aalborgs kommende BRT-busser plads til 155 passagerer. Ligesom letbanetogene vil BRT'en få grønt i lyskrydsene til glæde for passagererne og irritation for bilisterne, der vil opleve flere røde lys.

Venstres rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek er derimod helt overbevist om, hvad der er det rette valg.

- Anden etape skal være BRT. En letbane er for dyr og for ufleksibel. Vi får mindre kollektiv trafik for pengene. Og der er intet i udvalget for højklasset kollektiv trafiks foreløbige arbejde, der har fået mig til at ændre holdning, siger han.

Samme holdning har Dansk Folkeparti.

Vi skal i hvert fald ikke have mere letbane. Vi har fået letbane nok. Erfaringerne er ikke positive, og vi skal lære af vores fejl. En ting er den vanskelige opstart. Noget andet økonomien. Vi får mere kollektiv trafik med BRT. Eller almindelige el-busser. Det vigtigste er, at busserne er der, at de kører ordentligt og at de dækker hele kommunen. Hellere det end et højklasset system. Der er oplandsbyer, som har fået fjernet busruter, og dem vil vi gerne prioritere, siger Jakob Søgaard Clausen.

2. etape af letbanen skal omkring Hasle, men det er endnu uklart, om letbanetoget i denne illustration skal skiftes ud med en BRT-bus. Illustration: Aarhus Kommune

Heller ikke Dorthe Borgkvist fra Liste Trivsel, Velfærd og Reel Borgerinddragelse ser en udbygning af letbanen som nogen god idé.

- Det skal være BRT-busser. De er billigere og mere fleksible. Samtidig kunne jeg godt tænke mig, at der blev indsat nogle små brintbusser, som er hurtige og nemme at sætte ind, og som kan køre på tidspunkter, hvor der ikke er så mange, der skal med bussen. Men vi skal ikke have mere letbane. Det er simpelthen for dyrt.

Radikale Venstre ønsker ikke at tage stilling før undersøgelsen om højklasset kollektiv trafik er klar. Partiet har dog tidligere talt varmt for en udbygning af letbanen.

Hvem skal du stemme på

Hvilken byrådskandidat flugter mest med dine holdninger og interesser? Det kan du finde ud af ved at tage kandidattesten på stiften.dk/kommunalvalg.

Stiftens valgtemaer

Op til byrådsvalget i Aarhus 16. november bringer vi tre temaer om emner, som fylder meget i debatten i kommunen.

30.-31. oktober lagde vi ud med et tema om byudvikling.

I dag og i morgen handler det om offentlig transport - busser og BRT versus mere letbane.

Næste weekend om hvordan vi sikrer en værdig ældrepleje.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Danmark

Lørdagens coronatal: Syvende dag i træk med over 4000 nye coronatilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

Aarhus For abonnenter

Ældreplejen i Aarhus til årsprøve: Rådmanden er overordnet tilfreds - ældrerådet ser plads til forbedringer

Aarhus

Coronasmitten viger ikke en tomme i Aarhus: De seneste par døgn er smittetallene frosset fast

Navne

Fra retsmediciner til lokalpolitiker: Kate Runge har altid kæmpet for byens svageste

Da Frøken Klokken gik i byen med de unge ingeniører

Erhverv For abonnenter

Sikkerhedsbrud hos Nets: Sven fik brev med nøglekort til en ukendt kvinde

Debat

Vi passer bedst på de svageste med et styrket socialtilsyn: De skal have musklerne til at handle, når ting ikke er i orden

Aarhus

Casablanca-familie åbner ny restaurant: Nordisk og fransk køkken i tidligere direktørbolig

For abonnenter

En hel togkupé undlod at tage mundbindet på mellem Esbjerg og Odense: Nu kalder andre borgere deres opførsel 'svinsk' og kræver reglerne overholdt

Alarm 112

Sommerhus opslugt af flammer: - Det har været fuldstændig overtændt

Aarhus For abonnenter

Saltchefen havde over 100 mand i sving: Derfor var torsdag en af de rigtig bøvlede vinterdage

Kultur

The Julekalender vender hjem: Nu kan du puste grise op på det samme toilet, som Oluf sad på for 30 år siden

Annonce