Annonce
Aarhus

Skolefodbold: Ellevang-piger og Skødstrup-drenge er skolegårdens nye helte

Ellevangskolen tog titlen i pigernes turnering. Sidste år vandt Højvangskolen pigernes titel. Foto: Jens Thaysen.
To nye hold har taget trofæet fra skolefodboldturneringen efter tirsdagens finaler.

AARHUS: De nye konger og dronninger af skolegården er fundet.

For 27. gang blev den århusianske skolefodboldturnering afholdt, og det blev til to afklapsninger af højeste karat.

I pige-finalen var Ellevangskolen fra Risskov flere niveauer over Rosenvangskolen fra Viby, og 6-0 var bestemt ikke uretfærdigt i et opgør, hvor bolden i 95 procent af tiden var på den vibygensiske banehalvdel.

Med til historien hører selvfølgelig også, at Ellevangskolen har de berømte ESAA-klasser, hvor talentfulde sportsudøvere kan få mulighed for at kombinere sport med folkeskolen.

Derfor var det også mildest talt en ulige kamp, men det afholdt ikke vinderholdets spillere fra at have problemerne med nerverne. For en del af skolen var taget med til IF Lysengs kunstgræsbane, hvor finalerne blev afholdt.

Pigerne var ikke vant til at spille for så mange mennesker og fortalte træner Jonathan Haaning Harel, at det var ”pinligt”.

- Vi har et hold af piger med stor selvtillid, og vi har glædet os til at kunne stå i en finale, men pigerne var også lidt nervøse over at skulle spille kampen. Hende, der scorede de to første mål var mest bange og skrev til mig i går, at hun var blevet skadet, men det var vist mest i hovedet, at hun følte sig ramt. Og det må du gerne citere mig for, siger træner Jonathan Haaning Harel, mens en klump fodboldpiger stimlede sammen og grinede af den sidste kommentar.

Annonce

Hende, der scorede de to første mål var mest bange og skrev til mig i går, at hun var blevet skadet, men det var vist mest i hovedet, at hun følte sig ramt.

- Jonathan Haaning Harel, træner for pigerne på Ellevangskolen.

Katastrofal halvleg for Højvangskolen

Hvor man i pigeturneringen kan deltage til 10. klasse, er det for drengene kun muligt at deltage til 9. klasse. Alligevel var fire forskellige årgange sat sammen på Skødstrup Skoles hold, der var stensikre vindere af finalen. Hele 5-1 blev det til over Højvangskolen fra Viby.

Også her var der stor forskel i niveau, men efter første halvleg var Skødstrup-drengene faktisk kun foran med 1-0. Det var efter et straffespark, hvor ingen af de 22 spillere på banen kunne se, hvorfor der skulle dømmes noget.

Højvang-drengene brugte derefter store dele af pausen på at modtage gloser om, at de lignede ”nogle, der var til begravelse”. Det ville det være synd at sige, at den peptalk fungerede.

For i løbet af de første ti minutter af anden halvleg gik resultatet fra tæt kamp til kollaps, og lynhurtigt stod der 4-0.

- Det har været en fed oplevelse hele vejen igennem. Drengene har simpelthen knoklet og arbejdet stenhårdt fra første dag. Det er godt, denne turnering er her, når Ekstra Bladets turnering er blevet opløst.

- Og så skal der naturligvis også lyde en kæmpestor ros til deres vanlige fodboldtrænere i Skødstrup, for de har trænet dem godt, siden de var få år gamle, siger Sidse Krabsen, der tog tjansen som træner for holdet, selvom hun tidligere har været ansvarlig for pigeholdet.

Pokalen og medaljerne blev efter kampen overrakt af Århus Stiftstidendes chefredaktør Jan Schouby.

Skolefodboldturneringen 2019

  • Blev i år afholdt for 27. gang
  • Bliver arrangeret af Århus Fodbold Forum og Århus Stiftstidende
  • 32 hold var tilmeldt årets turnering - 20 drengehold og 12 pigehold
  • Højvangskolen vandt pigernes turnering i 2018, mens Elsted Skole vandt drengenes turnering
Skødstrup-drengene i blåt lagde hårdt pres på modstanderne fra Højvangskolen hele kampen igennem og vandt finalen 5-1. Foto: Jens Thaysen.
Pigekampen var den første af tirsdagens finaler. Foto: Jens Thaysen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce