Annonce
Sport

Skov Olsen lyner to gange i dansk U21-sejr i EM-kvalen

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Unge Andreas Skov Olsen scorede begge mål, da Danmarks U21-landshold indledte EM-kvalifikationen med sejr.

Angriberen Andreas Skov Olsen og målmand Oliver Christensen fik hovedroller for det danske U21-landshold i fodbold tirsdag.

Her sled danskerne en smal 2-1-sejr i land mod Rumænien, da Danmark indledte EM-kvalifikationen med en kamp, der endte ganske nervepirrende.

Andreas Skov Olsen scorede begge de danske mål i Aalborg, og foran 2-0 lignede det ti minutter før tid en sikker dansk sejr over Rumænien, der havde Esbjergs Arian Petre med fra start.

Danmark-keeper Oliver Christensen så ti minutter før tid lidt skidt ud, da Rumænien reducerede, og i tillægstiden begik han så et straffespark, som han endte med at redde efterfølgende.

Danmarks nye spanske landstræner, Albert Capellas, kunne dermed til sidst glæde sig over tre point i sin første betydende kamp som dansk U21-landstræner.

Capellas debuterede fredag med en testkamp, der sluttede 0-0 mod Ungarn i Aalborg, men tirsdag var der anderledes meget på spil, da et nyt dansk landshold indledte jagten på EM i 2021 i Ungarn og Slovenien.

Profilerne Andreas Skov Olsen fra Bologna og Borussia Dortmunds Jacob Bruun Larsen skilte sig ud, og Andreas Skov Olsen slog hurtigt til.

Efter tre minutter drejede han ind i banen og lagde køligt bolden i mål til 1-0 til Danmark.

Jacob Bruun Larsen trykkede af fra distancen efter et kvarter, men den rumænske keeper reddede.

Carlo Holse kunne have gjort det til 2-0 med en flad afslutning kort før den halve time efter et dansk pres.

2-0 blev det i stedet i det 55. minut, da danskerne erobrede bolden efter en rumænsk fejlaflevering. Jacob Bruun Larsen strøg afsted og fandt Andreas Skov Olsen, der sikkert sparkede bolden i mål og blev dobbelt dansk målscorer.

Ti minutter før tid afsluttede Rumæniens Florinel Coman så med et langskud, som snød Oliver Christensen i det danske mål.

Reduceringen til 1-2 gjorde afslutningen intens, og da Oliver Christensen fældede George Ganea, så det sort ud, men OB-målmanden reddede det hele efterfølgende.

Danmark spiller i gruppe 8, som toppes af Finland med fire point for to kampe. Ukraine har tre point for to kampe, mens Danmark for en enkelt kamp også har tre point på tredjepladsen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce