Annonce
Debat

Skovtrolden på omveje: Vi skal løsne en bureaukratisk benlås for børnehavebørn

"I SF er vi enige i, at der er vigtige hensyn at tage til fremkommeligheden og trafiktætheden i Busgaden. Vi forstår også og er enige i, at det er umuligt at åbne for enhver turistkørsel med bus gennem Busgaden. Men vi forstår ikke, hvorfor vi ikke kan give en enkelt dispensation til en børnehave, som uden problemer i årevis har brugt ruten", skriver Jan Ravn Christensen. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: Børn, forældre og medarbejdere i skovbørnehaven Skovtrolden er endt i helt særlig og uheldig bureaukratisk benlås, som byrådet bør låse op for snarest muligt.

I adskillige år er midtby-børnene og deres pædagoger fra Skovtrolden blevet samlet op i bus i hjertet af Aarhus for at blive kørt ud i skoven til en hverdag med masser af luft, natur og kreativitet. Ruten frem og tilbage er gået gennem Busgaden, fordi Skovtrolden er populær og bussen så stor, at den umuligt kan komme rundt i Latinerkvarterets snævre gader.

Men for et halvt år siden fik Skovtrolden pludselig at vide, at det er slut med at køre igennem Busgaden. Gentagne henvendelser fra Skovtrolden til Teknik og Miljø og også til rådmand Bünyamin Simsek har vist, at dispensation er umulig i rådmandens optik: Busgaden er forbeholdt andre busser og i øvrigt også taxakørsel.

Annonce


Det er ellers mit indtryk, at rådmanden for Teknik og Miljø plejer at gå meget op i fremkommelighed. Det kunne han her klare i et snuptag fremfor at lægge både børn, medarbejdere og trafikken i Latinerkvarteret i en bureaukratisk benlås.


I SF er vi enige i, at der er vigtige hensyn at tage til fremkommeligheden og trafiktætheden i Busgaden. Vi forstår også og er enige i, at det er umuligt at åbne for enhver turistkørsel med bus gennem Busgaden. Men vi forstår ikke, hvorfor vi ikke kan give en enkelt dispensation til en børnehave, som uden problemer i årevis har brugt ruten. Slet ikke, når man tager konsekvenserne i betragtning.

I stedet for en enkelt bus skal børnene nu køre i to mindre busser. Det koster 440.000 kroner ekstra om året at køre med yderligere en bus, og børn og voksne skal bruge op til 20 minutter ekstra på transport hver dag.

Hertil kommer, at flere voksne nu skal bruge tid på opsyn i de to busser fremfor på pædagogiske aktiviteter, og medarbejderne mister muligheden for at planlægge, koordinere og evaluere under turen, som det ellers har været praksis.

Miljømæssigt sviner det mere med to busser end med en, og busserne er til gene for andre trafikanter på vejene i det i forvejen trængte Latinerkvarteret, fordi de nu skal køre en omvej gennem kvarterets smalle gader.

Det er ellers mit indtryk, at rådmanden for Teknik og Miljø plejer at gå meget op i fremkommelighed. Det kunne han her klare i et snuptag fremfor at lægge både børn, medarbejdere og trafikken i Latinerkvarteret i en bureaukratisk benlås. Alt taget i betragtning bør det være fuldstændigt oplagt, at vi giver Skovtrolden dispensation til et par daglige busture gennem Busgaden.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Så klip dog den hæk! Husejere får besked i øjeblikket - og det kan blive dyrt blot at kigge den anden vej

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Efter voldsomt uheld på Grenåvej: Politiet sigter bilist for spirituskørsel

AGF For abonnenter

I har gjort jer selv til grin, AGF. Kort og godt

Sport

Kojo Musah løber 29. hurtigste tid og er færdig ved OL

Aarhus

De har ventet og ventet og ventet - men nu lysner det: Efter 13 måneders corona-lukning genåbner populært bagagerumsmarked

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Samlet set er det umuligt at gå trist hjem fra Havnær

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Dansk Folkeparti mener: Vi er på vej fra slemt til værre i Skanderborg

Aarhus

Sønderlemmende kritik af bazar i Aarhus V: Fødevarestyrelsen kvitterer med sur smiley

Østjylland

Frisør bytter salon ud med sejlbåd: Familie sætter kurs mod de varme lande

Debat

Undskyld, jeg tog så grueligt fejl: Det viste sig at være den bedste beslutning for Aarhus i 1000 år

AGF For abonnenter

Bagkanten: 5 gode grunde til, at det ikke er så slemt i AGF, som det ser ud

Østjylland

Mere vand på vej: DMI varsler risiko for skybrud og torden

Annonce