Annonce
Aarhus

Skriftlig advarsel til topchef

<p>Claus Pedersen anfægter en del af grundlaget for Lars Poulsens beretning om fiflen med tilbud i Natur og Vej Service. Foto: Kim Haugaard.</p>

Chefen for stor kommunal afdeling har fået en skriftlig advarsel for at hverve sponsorer til sin badmintonklub blandt firmaer, der handler med kommunen.

Badmintonspillerne i Triton Aalborg har logoet for en nordjysk maskinhandler på spilletøjet, når de svinger ketsjerne. Det er den direkte årsag til, at Claus Pedersen - en af de højest rangerende embedsmænd i Aarhus Kommunes afdeling for Teknik og Miljø - har måttet stå mere end almindeligt skoleret for sin direktør, Erik Jespersen. Faktisk har logoet på spillertøjet udløst en skriftlig advarsel til Claus Pedersen, der er chef for Center for Byens Anvendelse - CBA - med omkring 400 ansatte.
Annonce
Triton Aalborgs spillere i tøj med hovedsponsoren, SD Kjærsgaard, navn og logo på brystet.

Bekendte og sponsorer

Og hvorfor nu det?
Uddrag af kontrakten om traktorleje mellem SD Kjærsgaard og Aarhus Kommune. I samme periode, hvor kontrakten til 1,6 mio. kr. om året blev indgået, blev SD Kjærsgaard hovedsponsor i badmintonklubben Triton Aalborg - på opfordring af blandt andre Claus Pedersen.
Fordi Claus Pedersen indtil for ganske nylig var såvel bestyrelsesmedlem som medlem af sponsorudvalget i badmintonklubben i sin hjemby, Aalborg. Samtidig har han været chef for den afdeling i kommunen, der har indgået handler og lejeaftaler med de to nordjyske maskinhandlere for omkring 15 mio. kr. over de seneste seks år. Og fordi Claus Pedersen selv har hvervet de nordjyske firmaer som Triton-sponsorer - det ene, SD Kjærsgaard, endda som hovedsponsor med ret til firmalogo på spillertøjet. Indehaverne af de to firmaer, Palle Kjærsgaard og Hans Møller, er begge del af det, Claus Pedersen kalder sit »forretningsnetværk«. De er gode bekendte fra branchen og har været det siden længe før Claus Pedersen i 2003 blev ansat i Aarhus Kommune.

Lang vej til sandheden

Palle Kjærsgaard og Hans Møller afviser begge, at Claus Pedersen har haft noget som helst med deres sponsorater at gøre, og de afviser, at de nogensinde har talt med ham om det. Også Claus Pedersen afviser de første gange avisen taler med ham om sagen, at han har hvervet Tritonsponsorer blandt leverandører til Aarhus Kommune. Hårdt presset erkender han det nu:
»På et tidspunkt føjede jeg Hans Møllers navn til på listen over potentielle sponsorer i Triton. Og jeg sagde til Hans Møller, at han nok ville blive ringet op af klubben.«
»Med hensyn til SD Kjærsgaards optagelse på listen over sponsorer var det et fælles anliggende mellem mig og Tritons træner, der er en af Palle Kjærsgaards rigtig gode venner. Vi nævnte begge sponsormuligheden for Palle Kjærsgaard,« siger Claus Pedersen og fortsætter:
»Jeg har aldrig tænkt, at der var et problem i, at Kjærsgaard og Møller var sponsorer i Triton og samtidig leverandører til Aarhus Kommune - til Natur og Vejservice, hvor jeg var chef.«
Det kom han først til at tænke over, da avisen begyndte at spørge ind til sagen og søgte aktindsigt.
»Da gik det op for mig, at jeg kunne have gjort noget forkert,« siger Claus Pedersen og fortsætter:
»Derfor fortalte jeg af egen drift min chef om det. Han har siden givet mig en skriftlig advarsel for sagen med sponsorerne.«
Claus Pedersen afviser, at de to firmaer har nydt særlige fordele hos Natur og Vejservice, fordi de udover at være hans bekendte også er sponsorer i Triton Aalborg.
»Det har ikke haft betydning for indholdet af de kontrakter og andre aftaler, som jeg og Natur og Vejservice har indgået med firmaerne. Jeg kan udelukke, at det har haft betydning for mit eller andre i Natur og Vejservices valg af de to leverandører, at de begge er i mit forretningsnetværk og er sponsorer i Triton,« siger Claus Pedersen.
Han afviser, at der nogensinde i snakken mellem ham og de to leverandører har været antydet, at det måske kunne være meget godt at være sponsor i Triton, når man handler med den del af Aarhus Kommune, hvor Claus Pedersen er chef.
Har du eller din familie på noget tidspunkt modtaget gaver, betalte rejser eller lignende fra SD Kjærsgaard eller Hans Møller?
»Min kone og jeg har, så vidt jeg husker i 2012 og 2014, deltaget i kundearrangementer hos S.D. Kjærsgaard, hvor jeg sammen med andre kunder var inviteret til koncert på Nibe festivalen. Fra Hans Møller har jeg to-tre gange modtaget julevin og bolcher til kontoret,« siger Claus Pedersen.
Uddrag af kontrakten om traktorleje - artiklen fortsætter under

Exit Triton

Claus Pedersen trak sig før sommerferien ud af såvel bestyrelse som sponsorudvalg i Triton Aalborg.
»Det har nu intet med sagen her at gøre. Allerede i 2014, da jeg blev chef for Center for Byens Anvendelse, meddelte jeg klubben, at jeg ville trække mig, fordi jeg ikke længere havde tiden til bestyrelsesarbejdet,« siger Claus Pedersen.
Også Hans Møller Vej og Parkmaskiner har trukket sig fra badmintonklubben. Firmaet, der havde et mindre sponsorat, figurerer nu ikke længere på listen over sponsorer på klubbens hjemmeside.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce