Annonce
Navne

Skuespiller Søren Spanning er død: Vil blive husket som statsministeren i Borgen

Skuespiller Søren Spanning havde sin sidste større skuespilsrolle i DRs dramaserie "Borgen", der sluttede i 2013. Året efter blev han ramt af en hjerneblødning, der delvist lammede ham. Nu er han død, 68 år gammel. Arkivfoto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Den 68-årige skuespiller Søren Spanning, der er uddannet ved Aarhus Teater, døde onsdag. Han vil blive husket for sine roller i blandt andet Borgen og Taxa.

AARHUS: Skuespiller Søren Spanning døde onsdag, oplyser hans familie til Ekstra Bladet.

Han blev 68 år.

Søren Spanning er kendt for en lang række roller i dansk film. Blandet andet spillede han statsminister i DR's dramaserie "Borgen", ligesom han også havde større roller i "Taxa", "Ørnen" og julekalenderudgaverne af "Krummerne".

Skuespilleren efterlader sig sin hustru Karen-Lise Mynster og børnene Jasper, Line og Rosalinde. Sidstnævnte - Rosalinde Mynster - vil mange kende for hendes rolle som Fie i TV2's Badehotellet.

Annonce

Du husker ham måske fra:

  • Borgen - statsminister Lars Hesselboe (serie, 2010-2013)
  • Lærkevej - hjemmeværnsmanden Torben Dahl (serie, 2009-2010)
  • Guldhornene - guden Odin (julekalender, 2007)
  • Jul i Valhal - guden Odin (julekalender, 2005)
  • Hotellet - direktør Jens Kirk Andersen (serie, 2001-2002)
  • Brødrene Mortensens Jul - faderen Benny Mortensen (julekalender, 1998)
  • Taxa - Lottes eksmand Claus (serie, 1997-1998)
  • Krummernes Jul - skurken Bent (julekalender, 1996)

Lord Voldemort

Søren Spanning blev uddannet fra Aarhus Teater i 1976 og var herefter ansat på teatret frem til 1980.

Siden blev han tilknyttet det Kongelige Teater i København, men i den brede danske befolkning er han nok mest kendt for sine roller på TV.

Han har blandt andet været med i komedieserien Lærkevej, hvor han spillede hjemmeværnsmanden Torben Dahl, der ikke skyede nogen midler for at opnå det, han ønskede.

Blandt de yngre seere var Søren Spanning næppe særlig kendt, men han har faktisk haft en meget fremtrædende rolle i den danske udgave af Harry Potter. Her spiller han Lord Voldemort - eller i hvert fald den unævnelige onde troldmands danske stemme.

Svære sidste år

I begyndelsen af 00'erne fik Søren Spanning konstateret leukæmi, men kæmpede sig gennem sygdommen med hjælp fra en stamcelledonor.

Senere, i 2014, blev han ramt af en hjerneblødning, der betød, at han blev kørestolsbruger.

I 2016 fortalte han til Ekstra Bladet, at hjerneblødningen havde gjort ham lam i venstre side, og at han var "vred over det".

Sygdomsforløbene gjorde, at han ikke har optrådt i mange film de seneste år.

Ifølge filmsiden IMDb spillede han senest med i kortfilmen "Afvej" i 2015.

I filmudgaven af Lærkevej (Til døden os skiller) spillede Søren Spanning den militærbesatte hjemmeværnsmand Torben, som gjorde alt for at hjælpe den fordrukne Elisabeth (Søs Egelind), der var døende af nyresvigt. Han gik så vidt som til at opspore hendes forsvundne søster for at franarre hende en nyre. Foto fra filmen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce