Annonce
Erhverv

Skysolutions direktør har fulgt med i udviklingen i it-branchen fra før internettets gennembrud

Normalt klarer Martin Hansen (tv) og Ole Kroer (th) koordineringen i arbejdet over Skype. - Der kan vi få styr på langt det meste. Men vi skal jo mødes engang i mellem, fortæller Ole Kroer, der for nyligt tog Martin Hansen med til Norge, hvor de sammen besøgte en af virksomhedens kunder, Bergen Kommunale Pensjonskasse. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Da Ole Kroer blev uddannet edb-assistent i 1979, var internettet, som vi kender det i dag, endnu ikke opfundet. Men det gør ham ikke antikveret. Tværtimod har Ole Kroer fulgt med udviklingen fra dengang og frem til nu og bruger i dag sit indgående it-kendskab til at være et skridt foran konkurrenterne.

HAMMEL: Tilværelsen med en tryg fastansættelse har fulgt Ole Kroer, lige siden han i 1979 blev færdiguddannet som EDB-assistent (datamatiker, red.).

- Det var før pc’en var opfundet, siger han med et grin og tilføjer:

- Så jeg lavede mit afsluttende projekt på hulkort.

Det lå derfor ikke umiddelbart i Ole Kroers tanker, at han skulle kaste sig ud i livet som selvstændig i en alder af 54 år. Men alt det ændrede sig, da han i 2012 forlod sit job som it-chef i Bording-koncernen på grund af uenighed om den fremtidig it-strategi.

- Samme aften var jeg ude for at drikke en øl med nogle gode kammerater, og til min store overraskelse var de alle sammen helt enige om, at jeg burde blive selvstændig. Det var ellers aldrig en tanke, jeg selv havde skænket, fortæller Ole Kroer.

Annonce
- Jeg havde tidligere kontor i Brabrand, men i en travl hverdag, slugte transporten hurtigt alt for meget tid. Så jeg tænkte: Hvorfor bruge tid på at ligge og køre rundt for at finde parkeringspladser, når man kan nøjes med at sætte sig ind i bilen, når det kræver det, siger Ole Kroer, der i dag arbejder fra hjemmeadressen. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Forretning i skyen

Også flere tidligere samarbejdspartnere i både Danmark og Norge, hvor Ole Kroer havde været med til at starte større it-projekter op, så god grund til, at han gav sig i kast med at dele ud af sin store viden om faget, som han havde beskæftiget sig med som både it-chef, driftschef og programmør siden 1979.

- Så jeg gav det en chance på i første omgang seks måneder. Og jeg har ikke fortrudt det et sekund siden, fortæller Ole Kroer med et veltilfreds smil.

Ole Kroers virksomhed fik navnet Kroer Consulting som arbejdstitel, men efter kort tid fandt han på navnet Skysolution og holdt ved det.

- På det tidspunkt var det lige begyndt at være ”in” at gemme sin data oppe i skyen, så derfor gav det god mening at navngive virksomheden efter det, fortæller han.

En af Skysolutions første opgaver blev at oprette en hjemmeside til kantinen på Haldum-Hinnerup Skolen, der skulle have hjælp til at håndtere en onlinebestilling for forældre, så de kunne bestille mad til deres skolebørn hjemmefra. Siden kom flere opgaver til, først i lokalområdet, og siden i resten af landet og i Norge gennem det store netværk, som Ole Kroer har opbygget i sin tid som fastansat.

Indgående kendskab til it

I dag er de to mand ansat i firmaet, den 61-årige it-ekspert Ole Kroer og den 26-årige multimediedesigner Martin Hansen, der sammen servicerer omkring 300 kunder fordelt over det meste af Danmark og Norge.

Opgaverne varierer fra at udvikle og vedligeholde hjemmesider til at opsætte mailsystemer og hjælpe med drift af hjemmesider, og kunderne tæller alt fra helt små virksomheder med små behov til store webshops, som blandt andet OK Benzin og Henne Kirkeby Kro, der kræver servicering 24/7.

En forretning, der gør det muligt for de to mænd at have en årlig omsætning på lidt over en million kroner om året. Men målet er, at omsætningen skal komme endnu højere op end det.

For Skysolution har et produkt, som ifølge Ole Kroer efterhånden er en mangelvare på hylden.

Mål om tilfredse kunder

- Når man skal lave et it-system, skal det jo afspejle de behov, som dem, der skal bruge systemet, har. For lige så forskellige, som måderne man arbejder i detailhandlen på, kan være, lige så forskelligt, skal måden man indretter deres webshop på være, siger Ole Kroer.

- Men i dag er der alt for mange, der ved alt for lidt om håndværket, og som ikke lytter til deres kunder og derfor leverer noget, som deres kunder ikke bliver tilfredse med, tilføjer han.

For mens arbejdet med edb og it var forbeholdt de få og uddannede i starten af Ole Kroers karriere, er it i dag allemandseje, og det har skabt flere autodidakte indenfor faget.

- Jeg kan stadig huske, at det var sådan dengang, jeg startede, at hvis man fik en ting til at bevæge sig på skærmen, så klappede alle i hænderne og udbrød: Fantastisk! Men sådan er det jo ikke i dag, fortæller han.

Af samme grund sætter Ole Kroer en stor ære i altid at finde den rette it-løsning til sine kunder.

Han vil derfor hellere sige nej til en opgave, end at tage en opgave ind, han ikke kan løse tilfredsstillende, og omvendt vil han hellere give en kunde pengene retur end at tage betaling for et produkt, kunden er utilfreds med.

- Vi lever af tilfredse kunder og af at levere et godt håndværk, slår Ole Kroer fast.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Alle tiders jul med pressefotograferne

Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Aarhus For abonnenter

Tøfting går til Herning: Men Gå-Petersen gik fra Aarhus til Paris og tilbage igen med to øl og en serveringsbakke

Annonce