Annonce
Danmark

Slut med psykiatriens lillebror-status

Behandlingen af psykiske lidelser skal have lige så stort fokus som behandlingen af fysiske, mener sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V), der inden for få uger udsender en ny psykiatriplan. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) er på trapperne med en ny psykiatriplan. Hun deler landsforeningen Bedre Psykiatris ønske om at ligestille behandlingerne af psykisk og fysisk sygdom.

Psykiatriplan 2: Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) vil have ligestillet behandlingerne af psykiske og fysiske lidelser. Det er på tide, mener hun, og bebuder, at det vil kunne ses i den Psykiatriplan 2, som hun præsenterer inden for få uger.

- Regeringen er klar til at sætte massivt ind for at få gjort op med psykiatriens "lillebror-status", så der ikke er forskel på, om man som borger i Danmark kæmper med en fysisk eller psykisk lidelse, siger sundhedsministeren til avisen Danmark.

Det sker som en reaktion på det forslag til en ny psykiatriplan fra landsforeningen Bedre Psykiatri, som avisen Danmark omtalte onsdag. Forslaget slår netop til lyd for, at psykiatrien skal have lige så stor opmærksomhed som fysisk sygdom, og at behandlingen også skal være terapeutisk og tværfaglig og indeholde forebyggende og sociale indsatser.

- Jeg er helt enig i, at vi står med en udfordring på området, som kræver, at vi skal indrette vores sundhedsvæsen anderledes. Vi skal altså ikke bare tilføje midler til at gøre mere af det samme, som Bedre Psykiatri også siger.

- Vi styrker med handlingsplanen psykiatrien med mere end 2,1 milliarder kroner. Det skal både gå til tidlige indsatser og bedre hjælp til børn og unge og til nye intensive indsatser til de allermest syge i psykiatrien, siger Ellen Trane Nørby.

Enigheden mellem ministeren og Bedre Psykiatri omfatter imidlertid ikke økonomien. De 2,1 milliarder kroner, som ministeren omtaler, er fordelt på de næste fire år. Bedre Psykiatri mener, at der er brug for to milliarder om året, hvis man skal matche behovet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce