Annonce
Aarhus

Slutspurt om letbaneaftale

Aarhus Letbane har fået afklaret to detaljer, der mindsker prisen på letbanen. Alligevel forlyder det, at projektet kan blive flere hundrede millioner kroner dyrere end ventet.

Afklaringen om, hvem der skal levere letbanen til Aarhus, nærmer sig med hastige skridt. Bag kulisserne er der blevet arbejdet på højtryk for at afklare tekniske detaljer og finde det konsortium, der skal levere tog og lægge skinnerne.

Der er endnu ikke kommet en endelig afklaring, men ifølge en kilde tæt på projektet forhandles der lige nu kun med én af de tre mulige leverandører. Det er tyske Stadler i samarbejde med italienske Ansaldo STS, der er blevet såkaldt »shortlisted« med håbet om at finde frem til en endegyldig aftale.

Mislykkes det, er alt igen åbent mellem de tre leverandører, som også inkluderer franske Alstom samt det spansk-tyske samarbejde mellem OHL og Vossloh. I så fald begynder det dog at se stramt ud med tidsplanen for udbuddet, som oprindeligt allerede skulle have være afgjort omkring årsskiftet.

Annonce

Allerede nu har selskabet bag letbanen lagt sig fast på nogle detaljer, som mindsker prisen på produktet. Man er gået væk fra kravet om at have en ledningsfri strækning på to kilometer langs havnen, fordi teknologien var for dyr og for upraktisk og kunne ende med at give problemer med driften.

»Vi har jo haft en ambition om at få en standardløsning, så det her var simpelthen for eksotisk. Vi har ikke lyst til at tage en risiko, som kunne gøre, at vi kunne stå med en eller anden dødssyg IC4-historie én gang til,« siger Claus Rehfeldt Moshøj, direktør for Aarhus Letbane, med henvisning til de mange tekniske problemer, der har været med DSBs IC4-tog.

Han vil ikke komme med nærmere kommentarer til selve udbuddet, fordi det stadig ikke er afsluttet. En kilde tæt på forløbet siger dog til Århus Stiftstidende, at selskabet bag letbanen også allerede har truffet en anden central beslutning, der ligeledes gør projektet billigere.

Af hensyn til strækningen mellem Odder og Grenaa skal nogle af togene nemlig være af en type, der er i stand til at køre hurtigere end normalt. Spørgsmålet har så været, om samtlige tog skulle være af denne type, eller om man ville have to forskellige. Og her skulle man altså have lagt sig fast på en blandet model, som er billigere, men som til gengæld giver lidt større udfordringer med vedligehold.

Alligevel forlyder det nu, at letbanen potentielt kan blive flere hundrede millioner kroner dyrere end budgettet på 2,4 milliarder.

Det har transportminister Magnus Heunicke (S) informeret forligspartierne bag letbanen om på et fortroligt møde, skrev Jyllands-Posten i påsken, hvilket Århus Stiftstidende også har fået bekræftet fra en central kilde.

Claus Rehfeldt Moshøj vil ikke kommentere specifikt på en mulig ekstraregning, men siger, at han mener, man er »ved at komme i nærheden af den rigtige pris«.

På letbanens hjemmeside fremgår det, at »Parterne hæfter for uforudsete udgifter udover det, der er fastlagt i anlægsbudgettet, i forhold til deres respektive ejerandele i selskabet.« Det er dog tvivlsomt, om staten, som ejer lige under halvdelen, vil poste flere penge i projektet.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Navne

Mindeord: Aase sad altid ved sit havnehus og nød morgenolen

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce