AARHUS: Turisterne er tossi' med Aarhus. I hvert fald er antallet af udenlandske ferie-turister i Aarhus mere end fordoblet over de seneste ti år, viser nye tal fra VisitDenmark - faktisk er den steget med 167 procent, og tager man de kombinerede tal for både danske og udenlandske turister, så er de også tæt på fordoblede. Det er udtryk for at det er lykkedes at få brandet Aarhus som en såkaldt "second city" - det vil sige en populær by, som ikke er en hovedstad, mener Anne Hübner, der er marketingchef i VisitAarhus.
- Det er lykkedes at slå Aarhus fast som moderne second city på samme måde, som eksempelvis Malmø og Barcelona længe har været attraktive ikke-hovedstæder blandt internationale rejsende. Vi har vist verden, at Aarhus er hjemsted for innovative attraktioner, smuk kystlinje, Michelin-stjernede madoplevelser og hjertevarm lokalbefolkning, siger hun.
Også fra hovedorganisationen, VisitDenmark, er der ros til Aarhus som turistby.
- Aarhus er en klar succeshistorie, og det skyldes blandt andet en klar strategi for den internationale markedsføring. Det har også haft afgørende betydning, at Aarhus i de senere år har udviklet sig markant med nye tilbud til turisterne og stærkere fortællinger om byen. Netop fordi man har prioriteret at investere i den internationale markedsføring, har fortællingerne fået gennemslagskraft til at tiltrække turisterne, siger marketingdirektør i VisitDenmark, Janne Grønkjær Henriksen.
Og det kan i høj grad betale sig for byen at have turisterne på besøg, viser tallene fra VisitDenmark. Under deres ophold i Aarhus bruger de udenlandske turister nemlig i gennemsnit 2.000 kroner i døgnet, mens tallet for danske turister lyder på 1.750 kroner i døgnet.