Annonce
Aarhus

Sofie valgte billigbus til Vejle: 4 kroner fremfor DSB's 146 kroner

Sofie Brix Christensen kørte med fra Musikhuset i Aarhus til Borgvold i Vejle for fire kroner fredag morgen. Fotoravn

Sofie Brix Christensen var med billigbussen Pendulfarts første tur fra Aarhus til Vejle. Det kostede hende fire kroner. Normalt er prisen 50 kroner. DSB tager 146 kroner inklusive pladsbillet.

AARHUS/VEJLE: Sofie Brix Christensen håber, at Pendulfart.dks nye rute Aarhus-Vejle vil give DSB og politikerne en øjenåbner. Derfor tog hun fredag morgen med på selskabets første bustur fra Aarhus til Vejle; og så var den 55 minutter lange tur særdeles billig.

En enkeltbillet med DSB til Vejle Station på togskinnerne koster 110 kroner - plus 36 kroner for en pladsbillet. Fredag morgen betalte Sofie Brix Christensen fire kroner for en tur med Pendulfart.dk.

Colour Tours, der driver fjernforbindelsen, har nemlig et slagtilbud i forbindelse med åbningen: Fire kroner for en enkeltbillet til de første 500 kunder. Prisen bliver i fremtiden 50 kroner mellem Musikhuset i Aarhus og Borgvoldens busterminal i Vejle.

- Jeg har 10 dages konsulentjob i Vejle, så jeg er ikke en af de faste pendlere, men jeg hørte om slagtilbuddet til fire kroner, så det kunne jeg ikke sige nej til, sagde Sofie Brix Christensen, da hun fredag klokken 08.50 steg ind i luksusbussen, hvor den varme kaffe og 55 minutter på E45's jyske motorvej ventede.

Annonce

Godt med konkurrence til politikere og DSB

Som de fleste andre pendlere i Danmark, er Sofie Brix Christensen efterhånden godt træt af DSB-driften på skinner - eller mangel på samme - og priserne hos det statslige selskab, der er sat i verden for at få landets kollektive trafik til at rulle.

- Den kollektive trafik er i den grad blevet syltet, når det alt andet lige for pendlere kun kan betale sig at køre bil for eksempel fra Vejle til Aarhus - og modsat. Den nye busrute her giver rigtig god mening for pendlerne, siger hun.

- Jeg håber bare ikke, at ruten udkonkurrerer DSB totalt. Jeg håber til gengæld at initiativet får øjnene op hos de politikere, som har kørt den kollektive trafik i sænk, så der kan komme en indsprøjtning af penge til DSB - og så må denne her rute for min skyld gerne fortsætte med at være et godt alternativ til dem, der kan bruge ruten, siger Sofie Brix Christensen.

Pendulfart.dk, som syv passagerer benyttede sig af klokken 09.00 på afgangen til Vejle, er dog kommet ud af startboksen med en politianmeldelse fra Færdselsstyrelsen hængende over hovedet. Styrelsen har ikke givet tilladelsen til ruten Aarhus-Vejle og Aarhus-Aalborg, der åbnede for en uge siden. Derfor har styrelsen meldt Pendulfart.dk og selskabet bag, Colour Tours, til Østjyllands Politi.

Det skyldes, at det ikke er lovligt for busselskaber at køre mere end 70 kilometer på tværs af kommunegrænserne i Jylland ifølge den nuværende lov. Regeringen overvejer at ændre dette. Men forslaget er i pipeline og endnu ikke vedtaget.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce