Annonce
Aarhus

Sofie valgte billigbus til Vejle: 4 kroner fremfor DSB's 146 kroner

Sofie Brix Christensen kørte med fra Musikhuset i Aarhus til Borgvold i Vejle for fire kroner fredag morgen. Fotoravn

Sofie Brix Christensen var med billigbussen Pendulfarts første tur fra Aarhus til Vejle. Det kostede hende fire kroner. Normalt er prisen 50 kroner. DSB tager 146 kroner inklusive pladsbillet.

AARHUS/VEJLE: Sofie Brix Christensen håber, at Pendulfart.dks nye rute Aarhus-Vejle vil give DSB og politikerne en øjenåbner. Derfor tog hun fredag morgen med på selskabets første bustur fra Aarhus til Vejle; og så var den 55 minutter lange tur særdeles billig.

En enkeltbillet med DSB til Vejle Station på togskinnerne koster 110 kroner - plus 36 kroner for en pladsbillet. Fredag morgen betalte Sofie Brix Christensen fire kroner for en tur med Pendulfart.dk.

Colour Tours, der driver fjernforbindelsen, har nemlig et slagtilbud i forbindelse med åbningen: Fire kroner for en enkeltbillet til de første 500 kunder. Prisen bliver i fremtiden 50 kroner mellem Musikhuset i Aarhus og Borgvoldens busterminal i Vejle.

- Jeg har 10 dages konsulentjob i Vejle, så jeg er ikke en af de faste pendlere, men jeg hørte om slagtilbuddet til fire kroner, så det kunne jeg ikke sige nej til, sagde Sofie Brix Christensen, da hun fredag klokken 08.50 steg ind i luksusbussen, hvor den varme kaffe og 55 minutter på E45's jyske motorvej ventede.

Annonce

Godt med konkurrence til politikere og DSB

Som de fleste andre pendlere i Danmark, er Sofie Brix Christensen efterhånden godt træt af DSB-driften på skinner - eller mangel på samme - og priserne hos det statslige selskab, der er sat i verden for at få landets kollektive trafik til at rulle.

- Den kollektive trafik er i den grad blevet syltet, når det alt andet lige for pendlere kun kan betale sig at køre bil for eksempel fra Vejle til Aarhus - og modsat. Den nye busrute her giver rigtig god mening for pendlerne, siger hun.

- Jeg håber bare ikke, at ruten udkonkurrerer DSB totalt. Jeg håber til gengæld at initiativet får øjnene op hos de politikere, som har kørt den kollektive trafik i sænk, så der kan komme en indsprøjtning af penge til DSB - og så må denne her rute for min skyld gerne fortsætte med at være et godt alternativ til dem, der kan bruge ruten, siger Sofie Brix Christensen.

Pendulfart.dk, som syv passagerer benyttede sig af klokken 09.00 på afgangen til Vejle, er dog kommet ud af startboksen med en politianmeldelse fra Færdselsstyrelsen hængende over hovedet. Styrelsen har ikke givet tilladelsen til ruten Aarhus-Vejle og Aarhus-Aalborg, der åbnede for en uge siden. Derfor har styrelsen meldt Pendulfart.dk og selskabet bag, Colour Tours, til Østjyllands Politi.

Det skyldes, at det ikke er lovligt for busselskaber at køre mere end 70 kilometer på tværs af kommunegrænserne i Jylland ifølge den nuværende lov. Regeringen overvejer at ændre dette. Men forslaget er i pipeline og endnu ikke vedtaget.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

To gange L.O.C. på hjemmebane

Læserbrev

Læserbrev: Ligestillingsministeren skylder stadig svar

Det glæder mig, at mit indlæg (4. november, red.) om regeringens sløvsind på ligestillingsområdet nåede frem til rette vedkommende. Ligestillingsministerens modsvar (8. november, red.) lader dog noget tilbage at ønske, så jeg håber, han læser med endnu en gang. Mogens Jensen forstår mig helt rigtigt, når han tager mig til indtægt for, at ligestillingen ikke halter i Danmark. Faktisk er Danmark det næstmest lige land i EU, kun, overgået af Sverige, ifølge en ny undersøgelse fra EU’s ligestillingsinstitut. Senest har Megafon også bedt danskerne tage stilling til, om kampen for ligestilling mellem kønnene er gået for vidt. Når 43 procent af de adspurgte erklærer sig enige i det udsagn, fortæller det mig, at danskerne generelt oplever en høj grad af lighed. Det kan Mogens Jensen jo tage med, før han taler ligestillingen længere ned, end virkeligheden tillader. Selv om det generelt går godt med ligestillingen i Danmark, mener jeg stadig, der er plads til forbedring. Det ville Mogens Jensen også vide, hvis han læste, hvad jeg skrev. Meget belejligt undlader ministeren fuldstændig at forholde sig til mine tre eksempler på steder, hvor ligestillingen er udfordret. Ligestillingsministeren skylder stadig et svar på, hvad han vil gøre for at hjælpe de mange kvinder i visse etniske minoritetsmiljøer, som lever i social kontrol uden frihed til at bestemme selv. Når Mogens Jensen undlader at forholde sig til en af vor tids største ligestillingsudfordringer, er det så, fordi han ikke har nogen svar på at løse problemstillingen? I så fald vil jeg opfordre ham til at komme i gang med arbejdet. Jeg mangler også Mogens Jensens svar på, hvordan han vil hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker at forlade miljøet, men som i stedet ønsker rettigheder svarende til deres pligter. Hykleriet skriger jo til himlen, når socialdemokraterne med den ene hånd tager imod skattebetaling fra de prostituerede og med den anden hånd peger stigmatiserende på dem. På trods af uenigheden vil jeg rose Mogens Jensen for at afsætte midler til en undersøgelse af internetfora, hvor navnlig unge mænd opildner hinanden til diskrimination og seksuelle krænkelser mod kvinder. Det hører ingen steder hjemme, og det vil jeg gerne rose ministeren for at reagere på. Når det er sagt, savner jeg stadig Socialdemokraternes reflekterede bud på at løse nogle af vor tids største ligestillingsudfordringer. Det gælder ikke mindst i landets ghettoområder, hvor ligestilling langt fra er normen. Jeg er med på, at socialdemokraterne tror, de kan løse problemerne ved at bruge flere penge, men er det virkelig Mogens Jensens alvor at løse de store sociale udfordringer med et kursus og en kampagne til 600.000 kroner? Endelig vil jeg gerne opfordre ministeren til at tale ligestillingen op i stedet for ned. Det er muligt, at ligestillingen halter i Mogens Jensens hoved, men det generelle billede viser Danmark som et af verdens bedste lande, når det kommer til rettigheder og muligheder for alle mennesker.

Annonce