Rejser

Se videoen: Skvulp i søvn på flydende shelter i Bogense

Der er omkring fire-fem meter ud til det flydende shelter nummer 2 fra Sejlerkajens stensætning. Du kan bruge kajak, båd, kano eller lignende. Vi brugte et oppusteligt SUP-board. Foto: Mette Pørtner Jensen
Under soveposen og med bølgeklukken i marinaen i Bogense har du første parket til at opleve dag blive til nat under den nordfynske stjernehimmel. Men husk din indre praktiske gris, for det kræver lidt logistik at transportere sovesager og sig selv ud på det flydende shelter.

- Hallo! Må vi spørge om noget - hvordan er I kommet derud?

Spørgsmålet flyver med vinden ud til mig, mens jeg er i gang med at binde en standhaftig rebknude op. En af den slags, som kan forvandle en sømand til landkrabbe på få sekunder. De råbte ord kommer fra tre ældre mennesker på molen ved Bogense Marina. Mellem dem og mig er der fire-fem meter vand. Ja, sandt at sige er der faktisk havvand hele vejen rundt om mig, min rejsemakker og den tømmerflåde med et lille hus i midten, som vi står på - også kaldet et flydende shelter.

Det er næsten lige ved, at jeg er dem svar skyldig. For med så dårlige evner i at binde søknob, er det lidt af et mirakel, at vores ekspedition til det flydende shelter overhovedet er lykkedes.

Annonce

- Vi er padlet herud på et SUP-board, råber jeg tilbage.

Det er svært at sige, om de tre mennesker synes, det er galt eller genialt, men selv hælder vi til det sidste.

Shelter-debut

Min bror og jeg har aldrig prøvet at sove i et shelter før, men har længe haft et ønske om at få en oplevelse, der er tæt på naturen, og som mange shelter-entusiaster taler så varmt om. Der er noget magisk over at sove på vandet, så vi takkede Nordfyns Kommune mange gange for at have gjort de flydende sheltere til virkelighed på den cirka en time lange køretur, det tog os fra Sydfyn til Bogense.

Flydende sheltere

Ved lystbådehavnen i Bogense ligger to flydende sheltere.

De er ejet af Nordfyns Kommune, men kan bookes på hjemmesiden www.bookenshelter.dk.

Der er plads til 2,5 person i hvert shelter, og det koster 30 kroner pr. person pr. nat.

Shelteret er til rådighed fra klokken 13 på ankomstdagen og skal forlades igen klokken 11 på dagen for afgang.

Man har selv ansvaret for at komme ud til shelterne. Til det kan man bruge kajak, kano, båd eller lignende. Vi brugte et oppusteligt stand up paddle-board (SUP).

Der er toilet- og badeforhold, grillplads og mulighed for at tanke drikkevand på havnen.

På shelterne er der indrettet en plade, der kan tåle at have for eksempel en Trangia stående.

Parkering finder du ved marinaen. Der er en lille gåtur ud til shelterne på 10-15 minutter. Det er muligt at leje trækvogne for 20 kroner.

Det er et krav, at der skal være en redningsvest pr. person i shelteret, som man selv skal medbringe.

Efterlad shelteret i pæn stand, når du forlader det. Der er en kost til rengøring.

Adressen er Sejlerkajen, 5400 Bogense.

Læs mere på  www.visitnordfyn.dk.

Det er en god idé at pakke soveposer og tasker ind i vandtætte poser eller plasticposer. Foto: Mette Pørtner Jensen
Udsigt ind til Sejlerkajen, som  giver læ for shelterne. Foto: Mette Pørtner Jensen
Klokken fire om morgenen stod solen op i Bogense og fungerede som vækkeur i det flydende shelter. Foto: Mette Pørtner Jensen
De to flydende sheltere i Bogense Marina på Fyn. Nummer 1 er til højre, og nummer 2 er til venstre. Foto: Mette Pørtner Jensen
To trækvogne med oppakning til overnatning i det flydende shelter. Foto: Mette Pørtner Jensen

Vi befinder os i begyndelsen af juni, vejret velsigner os med solskin og næsten ingen vind, og det er ikke svært at finde en parkeringsplads på marinaen. Men vi er godt klar over, at vores held kan blive udfordret, når vi skal transportere al vores habengut til overnatningen fra land og ud på det flydende shelter. På hjemmesiden booketshelter.dk står der, at man kan transportere sig derud i båd, kajak, kano eller lignende. Vi er endt i kategorien ”lignende”. For det eneste, vi har, er et oppusteligt SUP-board og vores optimisme.

Flydense Shelter i Bogense Marina på Fyn. Foto: Mette Pørtner Jensen

Fra parkeringspladsen og næsten ud til spidsen af Sejlerkajen, hvor de flydende sheltere ligger i ly for Kattegat, er der 10-15 minutters gang. Det kan godt være lidt langt at gå med al oppakningen, så vi takker igen Bogense for at være så venlig at stille trækvogne til rådighed på havnen. Ligesom i en indkøbsvogn smutter vi en 20’er i vognen, pakker og triller ud ad kajen.

God balance og tålmodighed

Mellem lystbåde og bøjer ligger de to flydende sheltere, som om nogen har kastet dem ned fra himlen. Vi har booket shelter 2, som ligger længst ud mod havneudmundingen. En måge kaster os et olmt blik, da den modvilligt letter fra sheltertaget, som den har sørget for at afmærke med både krabbeben og mågelort. Jeg bilder mig ind, at den forbavset løfter et øjenbryn, da den ser os pumpe SUP-boardet op og balancere ned mod vandet på kajens stensætning.

Nogle af stenene sidder løst, men vi giver heldigvis ikke mågen anledning til nogen gode grin, mens vi balancerer os selv og tasker ned til vandkanten. Med et reb i den ene ende af boardet kan den ene af os padle ud til shelteret med oppakning pose for pose. Vi har pakket alt, der ikke kan tåle at blive vådt, i plasticposer.

Det tager os en lille time, og så er vi flyttet ind. Det er juni, der er lyse nætter og lang tid til sovetid. Det er lig med mulighed for at gå på opdagelse i Bogense.

Badestrand og røget fisk

Ved siden af Sejlerkajen ligger en badestrand med lavt vand, som er et slaraffenland for børnefamilier. De mere dristige svømmer længere ud på en tømmerflåde, hvorfra de kan hoppe i. På den anden side af havnen ligger et havnebad, hvis man foretrækker omklædningsrum, trapper og ramper ud i vandet. I midten ligger isboder, fiskehus med røget fisk og caféer og lokker ens lugte- og smagssanser. Oppe i byen kan man tulle rundt blandt farverige byhuse og se, om man kan finde Manneken Pis, der er en replika-statue af en tissende dreng fra Belgien. Vi handler drikkevarer og snacks til natten i Meny, der ligger tæt på havnen, og hæfter os ved, at de sælger kaffe. Vi har ikke noget Trangia-sæt med, så det er godt at have lokaliseret et kaffe-vandhul på den bogensiske savanne.

Omkring klokken 22 er det tid til at komme ud på det flydende shelter. Solen er gået ned, og de omkringliggende lystsejlere er ved at gå til ro. Det går overraskende let at padle derud en for en. Vi sætter os med ryggen mod det lille shelterhus og gør det eneste rigtige, man kan gøre sådan et sted. Vi ser den lyse juni-nat sænke sig over Nordfyn, mens stjernerne pibler frem på den mørke himmel. Vandet klukker, og havbrisen lufter. Med jævne mellemrum suser svaner og måger over os. De er klar til at gå til ro for natten, og da det er næsten helt mørkt, følger vi deres eksempel.

Inden vi falder i søvn krydser vi fingre for, at det flydende shelter ikke løsriver sig fra havbunden, flyder ud gennem havneudmundingen og som en anden Kon-Tiki drager ud på Kattegat med os om bord. Hvem ved - måske vi vågner på Samsø?

Men alle vores bekymringer bliver gjort til skamme. Næste dag vipper solens stråler op over havnen og vækker os omkring klokken fire. Vi er stadig i Bogense. Heldigvis. Nu venter kun morgenmad, al arbejdet med at transportere oppakningen tilbage på land og kaffe i Meny.

Pakkeliste - et minimum af de ting, vi fik brug for

Soveposer

Liggeunderlag

Tæpper

Lommelygte

1-2 ruller plasticposer

Vandtætte poser til værdigenstande og smartphone

Varmt tøj

Badetøj

Håndklæder

1-2 reb

20 kroner til trækvogne

Spand - til ting eller til at forrette sin nødtørft

Stand up paddle-board (og reb til at surre oppakning fast) eller andet transportmiddel

Det var ikke helt let at få bugseret morgenmad og kaffe fra Meny ud på det flydende shelter, men det lykkedes. Foto: Mette Pørtner Jensen
Ligesom en indkøbsvogn kan man med en 20’er leje en trækvogn. Foto: Mette Pørtner Jensen
Når først man har lagt alt sit sovegrej og habengut i det lille hus på det flydende shelter, kan man roligt sidde og nyde Bogense Marina. Foto: Peter Pørtner Jensen
AGF For abonnenter

Bagkanten: Der er flere plusser end minusser ved AGF's nye formation

Danmark

Mandagens coronatal: 785 nye smittede

Sport

Sara Slotts karriere slutter med styrt i OL-semifinalen

Aarhus For abonnenter

Fra hobby til millioner: Det har kostet Mia og Kenneth blod, sved og tårer at holde fast i succesen

Aarhus

Mandagens coronatal: Nye smittede holder sig under 100

Østjylland

Slap dog lige en lille smule af: Humoristiske trafikskilte skal få bilister til at slippe speederen på de små sommerhusveje

Aarhus For abonnenter

Mark sælger brygudstyr: Sådan kommer du i gang med at brygge øl

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Rejser For abonnenter

Odsherred: Ting at foretage sig, når man skal et smut væk fra daselivet på Gudmindrup Strand

Alarm 112

Kvinde forsøgte at sælge telefon - men blev mødt af køkkenkniv

Sport

Viktor Axelsen vinder OL-guld efter vanvittig finale

Aarhus

4 mulige historier - Du bestemmer, hvilken der skal laves journalistik på

AGF For abonnenter

David Nielsen rystede posen, men målene kommer stadig ikke af sig selv

Alarm 112

Skabte problemer på motorvejen: Lastbilbrand påvirkede trafikken i mange timer