Annonce
Indland

Sommeren og varmen er tilbage frem til torsdag

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Frem til torsdag får vi sol og temperaturer op til 30 grader. Herefter skifter vejret og bliver køligere.

Til glæde for de mange, der ikke kan få nok af sol og sommer, byder den nye uge på solrigt og lunt vejr og flere dage med temperaturer op mod 30 grader.

Det fortæller vagthavende meteorolog ved Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) Klaus Larsen tidligt mandag morgen.

- Mandag bliver en varm og tør dag med masser af sol og temperaturer op i nærheden af de 30 grader. De fleste steder vil temperaturerne ligge på 24-28 grader, mens de nok kun vil ligge på 22-23 grader ved de østvendte kyster, siger han.

Vinden mandag bliver svag til jævn fra øst og sydøst.

- Mandag er den første af tre varme dage, siger Klaus Larsen.

Tirsdag bliver således også en flot dag med sol de fleste steder og temperaturer mellem 25 og 30 grader. Igen bliver det lidt køligere ved de østvendte kyster.

Natten til onsdag kommer der regn- og tordenbyger op fra syd.

- Det er ikke de helt store mængder, der rammer natten til onsdag. Risikoen vil nok være størst i de østlige egne, siger meteorologen.

- Men det er en tendens, der fortsætter onsdag dag, tilføjer han.

Onsdag vil der således være regn- og tordenbyger, nok mest i de østlige egne.

- Men de vestlige egne slipper ikke helt fri, påpeger Klaus Larsen.

Det vil fortsat være lunt med temperaturer mellem 23 og 28 grader.

Mandag, tirsdag og onsdag har DMI et varsel ude om risiko for hedebølge.

- Når det begynder at klare op torsdag efter onsdagens regnvejr, vil man nok kunne opleve lidt tåge rundt omkring, siger Klaus Larsen.

- Og så ser det ud til, at vi får et nyt system med regn og torden ind over landet torsdag. Det ser ud til at starte i Jylland om formiddagen og derefter passere østover i løbet af dagen, siger han.

Torsdag vil temperaturerne ligge på mellem 22 og 27 grader. Det vil være varmest i den sydøstlige del af landet, og vinden bliver svag til jævn og drejer i løbet af dagen mod sydvest.

- Fredag kommer vi igen ind i vestenvinden. Så det bliver med lidt sol og enkelte byger og temperaturer mellem 18 og 22 grader, siger meteorologen.

- Så overordnet kan man sige, at torsdag bliver skiftedag mellem den varme sommer og den mere almindelige, kølige danske sommer, tilføjer han.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce