Annonce
Aarhus

Sommerferiens togtur kører ikke på skinner: Velkommen i togbussen

Der er sporarbejde mellem Aarhus og Fredericia, så Banegårdspladsen er forvandlet til en midlertidig busstation. Foto: Jens Thaysen
Noget tyder på at ferierejsende er mere tålmodige end pendlere, for humøret blandt passagererne til DSBs togbusser på Banegårdspladsen i Aarhus fejlede ikke noget.
Annonce

AARHUS: ”Blandt de menneskelige drifter er jernbanedriften, næst efter kønsdriften, den drift, der er sværest at styre”.

Sådan lød det ofte fra den gamle venstremand J. K. Lauridsen. Men på Banegårdspladsen i Aarhus har DSBs personale nu ganske godt styr på at få de rejsende gelejdet ombord på de mange togbusser, der de næste 14 dage forbinder Aarhus med Fredericia.

- Vi fik købt rejsepas, inden det gik op for os at togene ikke går som de plejer, fortæller Ejvind Kristensen.

Sammen med sin kone, Gertrud Kristensen, forbereder han sig mentalt på en fire og en halv time lang tur til København.

- Vi skal med bus fra Aarhus til Fredericia, med tog fra Fredericia til Korsør, med bus fra Korsør til Ringsted, hvorfra vi så igen skal med tog det sidste stykke ind til København, fortæller de.

Så er der altså langt fra Åbyhøj til København. Men det ødelæger ikke ægteparrets humør.

- Rejsepassene kostede kun knap 600 kroner for os begge to. Det er vanvittigt billigt, siger Ejvind Kristensen.

Annonce

Det mindste onde

Ægteparret fra Åbyhøj er ikke de eneste, der har købt sig til otte dages fri transport med en lange række offentlige transportmidler for 299 kroner. DSB har solgt 50.000 rejsepas.

Fra Aarhus afgår der fire gange i timen et antal togbusser mod Fredericia. Når det skal foregå lige midt i sommerferien, er det fordi ugerne 29 og 30 er de uger, hvor der er færrest pendlere med togene, og derfor de uger, hvor Bane Danmark ofte udfører sporarbejde.

En rejseplan med mange stop får ikke Ejvind og Gertrud Kristensen til at miste humøret. Foto: Jens Thaysen

- Der er klart færre kunder i togene. Man kan sidestille det med Vejdirektoratet, der også udfører vejarbejde flere steder i samme periode. Dels generer det færre mennesker, og dem vi generer, har en større tolerance, selvom det selvfølgelig kan være træls at skulle skifte mange gange mellem bus og tog. Vores vigtigste arbejde er at sørge for, at folk er godt informeret, og at vores løsning med togbusserne bedst muligt hjælper kunderne, siger Tony Bispeskov, informationschef DSB.


Vi skal med bus fra Aarhus til Fredericia, med tog fra Fredericia til Korsør, med bus fra Korsør til Ringsted, hvorfra vi så igen skal med tog det sidste stykke ind til København

Ejvind og Gertrud Kristensen.


Det betyder blandt andet, at halvdelen af busserne kører direkte mellem Aarhus og Fredericia uden stop.

Ægteparret Kristensen brokker sig da heller ikke.

- Der er ingen problemer, her er så mange guider, til at fortælle, hvad man skal. De klarer det flot, selvom det selvfølgelig er lettere at sætte sig i et direkte tog, siger Ejvind Kristensen.

Og dog. Rejsepas eller ej, så planlægger de to at tage turen hjem med Molslinjen.

- Vi skal have vores barnebarn med, og så har vi også meget mere at slæbe på, siger Gertrud Kristensen.

Deres valg kommer ikke bag på DSB.

- Vi ved godt, at der er folk, der vælger en anden løsning. Men de fleste tager det rigtig fint, og er med på at det er nødvendigt med det her arbejde, siger Tony Bispeskov.

Annonce

Hop bare på bussen

I Danmark har vi en meget åben billetstruktur sammenlignet med andre lande. Har man en billet eller et rejsekort, kan man i princippet hoppe på en hvilken som helst afgang, hvis der er plads. Derfor kan DSB ikke på forhånd vide, om der er brug for en, to eller tre busser til en afgang. Passagerne skal dog normalt - på grund af corona-restriktioner - sørge for en gratis pladsbillet til togene.

- Men togbusserne er undtaget for kravet om pladsbillet. Derfor har vi ekstra togbusser holdende klar, i Aarhus ved Musikhuset, hvis der skulle være for mange passagerer til en afgang, siger Tony Bispeskov, informationschef DSB.

Vil man orientere sig om sommerens sporarbejde, finder man en samlet oversigt på dsb.dk/sommer. Men der er også en lettere løsning.

- Man kan bruge en masse tid på det puslespil, det er, at stykke sådan en rejse sammen. Nogle steder arbejdes der kun om aftenen, så det kan være meget svært. Vores bedste råd er at gå ind på rejseplanen.dk, så får man den hurtigste løsning, uanset hvor man skal hen, siger han.

Parkeringspladsen er lukket for alt andet end taxa og bilister med handicapskilt. Som bilist må man dog godt køre ind og afsætte passagerer. Foto: Jens Thaysen
Annonce

På vej mod fremtiden

Det sporarbejde, der udføres mellem Aarhus og Fredericia, er forberedende arbejde til elektrificeringer af togdriften. Der er blandt andet en række broer der nogle steder er for lave til at, der kan hænge køreledninger under dem. Så enten skal man sænke sporet eller løfte broen.

Så det er i virkeligheden arbejde, der bringer jernbanen ind i fremtiden. I dag kan man ikke køre med el-tog nord for Vejle. Ud over at togene bliver mere klimavenlige, bliver der også med et nyt signalsystem plads til, at der kan køre flere tog på strækningen, siger Tony Bispeskov fra DSB.

Togbusserne, der kører mellem Aarhus - Fredericia, holder foran Banegårdspladsen. Foto: Jens Thaysen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Patrick Olsen: Vi arbejder som svin

Aarhus

Corona gør comeback i Østjylland: Hvor bekymrede skal vi være for det stigende smittetal?

AGF

Udvist efter 90 sekunder: - Jeg tænkte, jeg ville udvise lidt ro. Men det var ikke smart ...

Annonce