Annonce
Sport

Spanien slår Makedonien og sørger for VM-gruppefinale

De spanske og makedonske spillere skånede ikke hinanden ved VM i håndbold.

Spanien vandt med 32-21 over Makedonien, mens Kroatien slog Bahrain 32-20. Torsdag spiller de om førsteplads.

Der er lagt op til en regulær finale i gruppe B torsdag, når Spanien og Kroatien mødes i Olympiahalle i München ved herrernes VM-slutrunde i håndbold.

Torsdag aften vandt begge mandskaber, og mest iøjnefaldende var det, at Spanien nærmest ydmygede Makedonien med 32-21, mens Kroatien som forventet snuppede en storsejr ved at slå Bahrain 32-20.

I første halvleg havde Makedonien og Kiril Lazarov ellers stor ære af kampen mod spanierne, og makedonerne var kortvarigt foran med tre mål.

Ved pausen førte Spanien med 13-12, og i minutterne efter sidebyttet blev der sat trumf på. I løbet af tre minutter scorede Spanien fem gange uden modsvar, og så var kampen afgjort.

Det afholdt ikke spanierne fra at blive ved med at spille, og marginen mellem de to hold voksede yderligere.

Både Spanien og Kroatien har vundet deres fire første kampe ved VM.

Når de mødes torsdag spiller de om, hvilket af holdene der skal have fire point med videre til mellemrunden. En eventuel taber vil få to point med. Spiller holdene uafgjort, tager begge hold tre point med til mellemrunden.

Tidligere onsdag vandt Island med 25-21 over Japan. Island står ligesom Makedonien noteret for to sejre i turneringen, og torsdag skal de ud i en direkte duel om, hvilket af holdene der skal i mellemrunden. I tilfælde af uafgjort går Island videre.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce